3420
Sök

Köpa Thunderbird... vad bör jag tänka på.. ??

690 Inlägg
28 maj 2006
Trådstartare
#1
Som sagt, har planer på att köpa en Thunderbird LX -96 för 78000:-
Den har gått 4600 mil med två ägare och är intagen som flyttgods från staterna.
Har inte varit och kikat på den live än så jag går ut med denna fråga innan...
Verkar detta kunna vara ett bra köp?
Något speciellt som man bör tänka på med just Thunderbirden...
Hur är det med reservdelar till denna bil?
Finns det några handlare i sverige - stockholm som har reservdelar och styling delar till denna bil, såsom sportavgassystem, kjolkit mm?

http://www.carfinder.se/fordth-gb-frsidah-01rz.jpg
http://www.carfinder.se/fordth-gb-inrv-01r.jpg
http://www.carfinder.se/fordth-gb-eng-01rr.jpg
Tack på förhand!
Mvh
Lars

Gör det på alla fyra
130 Inlägg
28 maj 2006
#2
trim/styling hittar du nog bäst i us...men det finns säker firmor i sverige med...dock inte med samma utbud kanske....

Har du sett denna http://www.blocket.se/vi/7532209.htm?ca=5_s
Senast redigerat av Stoltz (28 maj 2006)


690 Inlägg
28 maj 2006
Trådstartare
#3
Mycket snygg... och så är det en cobra... men den har gått lite långt  kanske....
Undrar om det kjolkittet finns att få tag på?

Hur är det med bränsleförbrukningen med 4,6l 8an?

Om jag nu köper den så blir nog det första ett bra sportavgassystem, öppet luftfilter samt nya fälgar... tror nästan Cragar blir snyggast...

typ dessa kanske...

http://www.alven-ingvarsson.se/images/CragarSuperSpokebig.jpg

Om inte Cragar så kan det väl tänkas bli något i detta stuket

http://www.alven-ingvarsson.se/images/UtfrsljningMOMOTunerbig.jpg
Senast redigerat av AEN (29 maj 2006)

Avstängd
257 Inlägg
28 maj 2006
#4
efter att ha jobbat på ett ställe med enbart amerikanska bilar så hade jag hellre lagt pengarna på en cheva caprice. De é bla lättare att få tag på delar te en cheva både beg & nytt
Senast redigerat av callook_skane (28 maj 2006)

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta

Avstängd
257 Inlägg
28 maj 2006
#5
http://www.blocket.se/vi/7985855.htm?ca=23_12_s

här é en som min förra chefs son har te salu.

kan säkert förhandla om billiga delar te den åsså för de é europas största bildemontering för amerikanska bilar som hans far äger.

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta

690 Inlägg
28 maj 2006
Trådstartare
#6
Nej det är en Thunderbird jag är ute efter i så fall... eller mustang, men jag har inte råd att punga ut 150-200k för en i bra skick... då är T-birden ett billigare val med nästan samma prestanda som Mustang GT...
Och så går dom som sagt att styla upp en hel del... visst går det med caprisen också, men tycker inte att caprisens former är lika snygga....

Nog om det...

Åter till Frågorna som jag skrev i första posten om någon kan svara på dessa?
Senast redigerat av AEN (28 maj 2006)

1 723 Inlägg
30 maj 2006
#7
Jag tror ju inte att du behöver oroa dig för kvalitet direkt. Jänkarna gör rejäla saker. Reservdelar ska inte va nåt problem att hitta till en Ford. Hansen Racing t ex har väl det mesta, om inte annat tar de hem det du vill ha.

Jag var själv inne på att köpa en Thunderbird SC, tyvärr var den för dyr och han ville inte gå ner i pris så det sket sig. Man kan ju lätt tro att det fortfarande är för högt pris eftersom den, nu två år senare, fortfarande står kvar på bilfirman. http://www.blocket.se/vi/3513807.htm?ca=1_9_s

Förbrukningen på en V8 lär ligga runt 1,5l/mil stadskörning och runt litern landsväg.

170 Inlägg
30 maj 2006
#8
Cobra??? det fins inga cobror, det är en moddad kofångare, text fråm mustangen
det e lx o sc som gäller inom t-bird
super coupe är med 3,6L V6 med kompressor
lx med med V8 från 94 o framåt med 4,6L
dom äldre hade 5,0L V8
finns även V6 utan kompressor också

Motormäsing e det samma som i mustangen så motordelar e lätt att få tag i

Det finns ett eller kanske två kjolpaket till bilen men vad jag vet så e det inga som lagerför dom i sverige men det finns dom som kan plocka hem dom åt en om man vill det.

det finns en firma som har spec på usafordar som lär kunna fixa det mesta till den om det skulle vara ngt, tror det e hoffman bil men är inte helt säker, komer nog på det sen ngn gång.

bränsleförbrukningen kan ju variera stort mellan hur olika folk kör men min ligger strax över liten, "blandat o ine snällt alltid" men kan komma under om man kör långt. men visst dom kan nog dricka på ganska så duktigt också om man kör med tung fot alltid.

Har inga som helst nackdelar med min eller problem så det är nog inget spec som jag kommer på som du ska kolla mer noga efter utan det är nog som om du skulle kolla på vilken bil som helst, testa alla funktioner o så.

är det ngt mer så fråga gärna, hjälper dig så mkt jag kan

e stålt ägare till en 94:a med v8, ägt den i snart 2 år
Senast redigerat av Tunderbird (30 maj 2006)

V8 Power

188 Inlägg
30 maj 2006
#9
falloutboy skrev:
Förbrukningen på en V8 lär ligga runt 1,5l/mil stadskörning och runt litern landsväg.

Nja då har du den nog stående på tomgång inne i stan för att komma ner på 1.5L men mellan 1.0-1,5 landsväg är inte omöjligt, men i stan så får du nog räkna bortåt 2.0L skulle jag tro


690 Inlägg
30 maj 2006
Trådstartare
#10
Hittade en sida där det stod 0,9 landsväg... så 1,5 i stan låter nog trolig... sen kör jag inte direkt mycket i stan så...

170 Inlägg
31 maj 2006
#11
Grufman bil i Järfälla e det som har reservdelar o dyl till tex t-bird

och dom kan fixa det mesta i reservdels väg til den om det skulle behövas

V8 Power

690 Inlägg
31 maj 2006
Trådstartare
#12
ok...
Hur är det med blinkers osv på en bil som är intagen som flyttgods?
Och hur är det med avgasreningen? Jag vet att flyttgodsbilar slipper dessa krav, men gäller detta även om man köper bilen begagnad i sverige då den är intagen som flyttgods?
(T-birden misstänker jag inte har kat.)
Och köpa en kat. och ny topp mm är inget jag direkt känner att jag vill göra


Har denna Grufman bil någon hemsida?

524 Inlägg
31 maj 2006
#13
Min jävel kan man köra jäävligt snålt me om man vill. Den gör 200 km/h på 3000 varv tongue
Kör man under 100 så kan man knappt köra den på 5:ans växel tongue


170 Inlägg
31 maj 2006
#14
e bilen flyttgods så sliper du blinkers på sidan samt får ha röda bak har jag för mig så lamporna borde det inte vara ngt gnäll på

samma svgasreningen har man massa dispanser med
Katt kan jag nästan säga till 110% att där e för det har väll typ alla bilar nuförtiden
vart väll mer dom sent 80 tidigt 90 som inte hade det utomlands eller jag kan ha fel o har du inga kattar kan du ju vara glad

http://www.grufmanbil.se
där har du hemsidan men där bygs på den nu

GrebyAxel: Du har ju fusk imed att du inte kör V8:an samt du har en kompressor som hjälper dig wink

V8 Power

1 723 Inlägg
1 juni 2006
#15
AEN skrev:
Och hur är det med avgasreningen? Jag vet att flyttgodsbilar slipper dessa krav, men gäller detta även om man köper bilen begagnad i sverige då den är intagen som flyttgods?
(T-birden misstänker jag inte har kat.)
Och köpa en kat. och ny topp mm är inget jag direkt känner att jag vill göra

Den lär nog ha kat. De har ju världens strängaste krav på avgasrening i USA. Har den inte en kat så kostar det inte mycket att köpa en (max 1500). Men om det är samma bil som i början av tråden så har den vä redan blivit reggad i sverige och då med kat?

690 Inlägg
1 juni 2006
Trådstartare
#16
Man vet ju aldrig med jänkare... dom har ju inta samma avgaskrav som vi har eller? så kat är väl inget krav i USA... i alla fall inte 96 så chansen finns väl att den saknar det... men men om det nu är dispans på flyttgods så kvittar det för min del... Visst ska man vara rädd om miljön, men va fan :-)

Kollade lite på en Cadillac Seville STS årsmodell 98-00 också om denna t-bird inte skulle vara någon, någon som vet hur den är som bil i jämförelse med t-birden? Väghållning prestande hållbarhet???
Senast redigerat av AEN (1 juni 2006)

690 Inlägg
1 juni 2006
Trådstartare
#17
falloutboy skrev:
AEN skrev:
Och hur är det med avgasreningen? Jag vet att flyttgodsbilar slipper dessa krav, men gäller detta även om man köper bilen begagnad i sverige då den är intagen som flyttgods?
(T-birden misstänker jag inte har kat.)
Och köpa en kat. och ny topp mm är inget jag direkt känner att jag vill göra

Den lär nog ha kat. De har ju världens strängaste krav på avgasrening i USA. Har den inte en kat så kostar det inte mycket att köpa en (max 1500). Men om det är samma bil som i början av tråden så har den vä redan blivit reggad i sverige och då med kat?

Den är intagen som flyttgods = i så fall inget krav på kat... som jag har förstått det iaf

måste man inte byta topp och ventiler ifall man ska trycka på en kat???.... (hmm.. det där lät ju inte som det var menat riktigt :-)   )
Senast redigerat av AEN (1 juni 2006)

170 Inlägg
1 juni 2006
#18
varför ska du byta topp för du kastar på en katt??
ska inte behövas

Seville STS är framljusdriven o det säger ju allt, vem vill ha en jänkare som driver fel
Ja det är ju en stor bil det också och lär nog gå fint dom också med sin 32v nordstar motor

V8 Power

20 Inlägg
2 juni 2006
#19
Köp Thunderbirden om du är suggen. När det gäller kvaliteten på dessa bilar så håller de hög klass. Jag har förvisso inte ägt en V8 4.6l men vad jag vet så är det en mycket beprövad motor och vad det gäller bil kan du inte åka bättre. Delar kan du köpa på Hansen Racing eller Norrlands Kustom. Jag har ägt 5st T-birdar SC. Har haft och byggt om den bilen som Starshine äger och som är en 90 Jubileumsmodell, den finns med i garaget. Har en 90 Jubileumsmodell kvar, kanske till salu. Dom tillverka en Bill Elliott Limited Edition med en 5.0l Cobra 1993. En av Sex, Mark Martin Special Edition 1997 av Jack Rosch 4.6l motor, och 17tums fälgar. Dessa bilar blev byggda till Superbolw och den första av dessa såldes till Avis Biluthyrning New York.



RN 20252 - 1FALP62W4VH140211
1997 Thunderbird - Valvoline/Mark Martin Edition



Sök