6622
Sök

Får man mer effekt om man etanol koverterar en 740 tic

71 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
får man mer effekt på etanol eller bensin????

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 februari 2010
de ska de nog gör efter som etanol är mer brännbart än bensin men soppa förbrukningen lär öka betydligt mkt efter som de komm då krävas mer "soppa" med entanol än bensin"

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 februari 2010
du får nog knappast mer effekt genom att bara konvertera, men du kan få högre effekt genom att du kan exempelvis höja tändningen eller laddtrycket utan att det spikar lika lätt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

8 297 Inlägg
13 februari 2010
Man kan få lite, men vill ha ut mesta möjliga lär man mappa om den. För ska man ha nån riktigt vinst med det så lär man ändra uppfettningen, höja tändningen och höja laddtryck. Sen är inte högre grundkompression fel heller.

272 Inlägg
13 februari 2010
MrEricsson skrev:
de ska de nog gör efter som etanol är mer brännbart än bensin men soppa förbrukningen lär öka betydligt mkt efter som de komm då krävas mer "soppa" med entanol än bensin"

Etanol har ett mindre energivärde än bensin, så jag ser ingen anledning till att effekten kommer ökas genom att bara ändra bränslet? mappning/ chippning behövs ju också den får bra blandning.

däremot kan man höja kompet och/eller laddtrycket och ställa upp tändningen mer då etanol har högre oktantal. sen måste den ju givetvis mappas om för etanolen.

rätt mig om jag har fel, men så borde det väl vara?..

Offroad Racing
3 123 Inlägg
13 februari 2010
MT-Adam skrev:
MrEricsson skrev:

Etanol har ett mindre energivärde än bensin, så jag ser ingen anledning till att effekten kommer ökas genom att bara ändra bränslet? mappning/ chippning behövs ju också den får bra blandning.

däremot kan man höja kompet och/eller laddtrycket och ställa upp tändningen mer då etanol har högre oktantal. sen måste den ju givetvis mappas om för etanolen.

rätt mig om jag har fel, men så borde det väl vara?..

Japp, etanolen i sig ger inte mer effekt men pga högre oktantal så går det att höja både grundkomp och laddtryck utan att det spikar och därigenom få mer effekt än med bensin.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök