Kamrems byte Golf mk1 1.6 Em motor

Tobbe_n
13 februari 2010 · 252 Inlägg

hur skall markeringarna vara på en golf 1 1.6 motor. med motorkod EM

kamdrevet är väl på baksidan en prick som ska ligga mot packnings ytan på ventilkåpan  ?
veven sticker det upp en pigg i locket som sitter så gissar att det är för veven,
men då är det den tredje för fördelaren och Bränslepumpen jag inte blir klok på..

har skruvat ihop bilen på lite chansnings justeringar och då gick den NÄSTAN på bara fullgas o choke.

tips ider bilder kanske ?

Gti-r
vadsomhelst
13 februari 2010 · 97 Inlägg

du får gärna ta bilder om du kommer på hur det ska vara, jag ska göra det på min någon gång snart....

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
dawwe ...has left the building...
13 februari 2010 · 4 474 Inlägg

Har aldrig skruvat en EM men väl nyare VW motorer (RP,ADY,AGG). "Piggen" du pratar om är den man kan se i "luckan" mellan svänghjul o växellåda? Om ja så markerar piggen INTE ÖD på veven, ÖD är där det är en "inbuktning". Det bör finnas en OT markering på kamdrevet som man ställer mot markeringen på kamremskåpans inre/övre del, denna bör även den ha en OT markering. Tändningen ställer du in grovt mot ettans cylinder genom att kolla så rotorn pekar mot sitt märke...Motorn kommer starta lätt med denna grundinställning, nästa steg är att ställa in tändningen dynamiskt med tändlampa...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Tobbe_n
13 februari 2010 · 252 Inlägg

dawwe skrev:
Har aldrig skruvat en EM men väl nyare VW motorer (RP,ADY,AGG). "Piggen" du pratar om är den man kan se i "luckan" mellan svänghjul o växellåda? Om ja så markerar piggen INTE ÖD på veven, ÖD är där det är en "inbuktning". Det bör finnas en OT markering på kamdrevet som man ställer mot markeringen på kamremskåpans inre/övre del, denna bör även den ha en OT markering. Tändningen ställer du in grovt mot ettans cylinder genom att kolla så rotorn pekar mot sitt märke...Motorn kommer starta lätt med denna grundinställning, nästa steg är att ställa in tändningen dynamiskt med tändlampa...

aha det var nog något sådant jag misstänkte dock kom det ingen inbuktning på svänghjulet utan snarare som en upphöjning formad som en "kil" så att säga. men får la ta ner o justera om det igen i värstafall då det inte är så komplicerat mest bara tids ödande då man har dåligt tålamod big_smile

Gti-r
Tobbe_n
14 februari 2010 · 252 Inlägg

tog isär den idag justera om fördelaren en cylinder då den låg på 3:an och inte på 1:an så då gick den som en karamell sen igen

du som frågade efter bilder hittade en som lagt upp här på garaget.

har du Tråden han lade bilder i

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=49876

Gti-r
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang