850 Montering av Japsdämpare Hjälp (Tyvärr)

kukve
14 februari 2010 · 2 Inlägg

Tjenna Janne här!

Är så här att att systerns grabb nyss tagigt körkort och nu skall han tydligen ha en japsdämpare på aset till bil hans.

Tänkte hjälpa grabben så han inte förstör hela bilen, men har några frågor. Hur fixar vi detta?

Vill absolut inte kapa avgassystemet eller likande, utan funkar det med och plocka loss sista ljuddämparen och på med stegmuff sen jappsdämparen? Vill inte heller svesta i skiten utan detta går och hänga upp någorlunda med diverse olika slangklämmor?

Sen är detta svårt? Jag är nogorlunda händig!

MVH / Janne!

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
14 februari 2010 · 3 404 Inlägg

Antar att avgassystemet har ett par år på nacken och att då plocka bort dämpare utan att behöva ta till våld kan bli svårt. Fram med slipen kapa så att du får en lämplig vinkel ut och sen monterar du stegmuff, dämpare och kanske ev böjjar eller rör beroende på hur det ser ut och hurpass seriös man vill vara.

Tror det finns rätt hyggliga upphängningsanordningar på t.ex. biltema som du inte ska behöva svetsa

Svårt är det inte men lite småbökigt om du skall ligga under i kylan

Senast redigerat av TenZer (14 februari 2010)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
kukve
14 februari 2010 · 2 Inlägg

Tacksam för svaret, vill dock inte kapa ifall grabben skulle ångra sig och villja trycka dit orginaldämparen igen.

Känns inte heller jätte bra och ha kapat och dona om bilen sedan skall säljas, sen har jag tillgång till lift samt varmgarage så där ser jag inga problem.

Men i det stora hela är det bara kränga av sista ljudämparen och ersätta mer rör/stegmuff och sedan japsdämparen?

Vgren
14 februari 2010 · 110 Inlägg

Japp det stämmer. Bara att kränga av och smacka på den nya. Du kan ju alltid ta bort stegmuffen och skarva på en orginal dämpare senare om du skulle vilja det.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
14 februari 2010 · 5 650 Inlägg

något lär du få ändra iaf då 850 bara har 1 ljudämpare dvs under mitten på bilen

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang