4527
Sök

Passat V5 2.3L 4 Motion

9 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
Hej!

Det finns säkert nån liknade tråd men orkar inte leta igenom 100 sidor!

Men fråga är kort, va kan jag gör för att få mer effekt i motorn än att chippa den? Vilket jag har gjort hos BSR.
Kan man plana toppen, svarva och ta nya kolvar? Nått?
Eller kan man byta motorn till en Golf VR6 4 Motion av den nya modellen? Skulle det funka?

Tacksam för alla svar!

820 Inlägg
14 februari 2010
Det är väl "vanlig" sugtrimning som gäller om du inte vill turbokonvertera eller hänga på en kompressor!
Har för mig att det finns folk som säljer trimkammar dessa motorer, tror att samma snubbar portar toppen osv, men minns inte vad jag hittade/såg det. Var nämligen själv sugen på en sådan för nått år sen och kollade upp vilka trimalternativ som fanns!

Om man säger

9 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
Okej, tack för svaret först å främst!
Ja har tittat lite lätt på att turbokonventera, men det verkar svårt att få egenom det.
Vet inte hur det är med kompressor varianten...
Okej, det var ju synd! Hade gärna viljat kolla med dom, va som kan göra!!!

820 Inlägg
14 februari 2010
Karhunen skrev:
Okej, tack för svaret först å främst!
Ja har tittat lite lätt på att turbokonventera, men det verkar svårt att få egenom det.
Vet inte hur det är med kompressor varianten...
Okej, det var ju synd! Hade gärna viljat kolla med dom, va som kan göra!!!

Det är väl mer eller mindre omöjligt att få igenom turbokonvertering lagligt, dock så finns det ju vissa som kommit igenom ändå tror jag, av lite olika anledningar, schysst besiktningsman, att dom inte märkt att det suttit en turbo där osv.. så visst går det, men det handlar om ren tur och då är det ju egentligen inte lagligt tongue

Kompressor är väl "lättaste" vägen att gå, du behöver ju inte bygga om grenrör osv, men det är ju massa annat krångel istället som att du behöver ha ett nytt remhjul till kompressorn osv tongue

Det är bara att söka på google och olika forum det vet jag att jag gjorde, men det var ju dock över ett år sen så jag minns inte vart jag såg det tongue

Om man säger

9 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
Jo det har jag också läst att det är! Precis, även om man klarar igenom besiktingen så är det ju inte lagligt ändå. Undra varför egentligen!?!?
Okej, får kolla upp det lite närmare då! Intressant!

Ja förstår att du inte kommer ihåg då! Kommer ju faan inte va man gjorde igår knappt! smile

Tack för att du har svarat iallafall!!

Mvh Karhunen

820 Inlägg
18 februari 2010
Karhunen skrev:
Jo det har jag också läst att det är! Precis, även om man klarar igenom besiktingen så är det ju inte lagligt ändå. Undra varför egentligen!?!?
Okej, får kolla upp det lite närmare då! Intressant!

Ja förstår att du inte kommer ihåg då! Kommer ju faan inte va man gjorde igår knappt! smile

Tack för att du har svarat iallafall!!

Mvh Karhunen

Därför att då är det helt plötsligt en annan motor med helt andra avgasreningsförutsättningar(oj vilket lång ord tongue) och då är det ju inte lagligt längre, nån får gärna rätta mig men det är väl ungefär så det är iaf!

Däremot så kan du ju byta motor, tror att du utan vidare bekymmer få igenom ett motorbyte till 1.8t motorn eftersom den också ligger på 150hk original, där finns det betydligt bättre trimalternativ!

Nej du har alldeles rätt big_smile Det var så lite så, hoppas du fått lite mer kött på benen än inann! smile

Mvh Joakim

Om man säger

Sök