Vad kostar det at montera följande extrautrustning i min nya Citroen Berlingo -10?

Kenny-83 Företagare & YouTuber
15 februari 2010 · 1 940 Inlägg

Vill sätta in extra saker i min nya bil. Citroen Berlingo 2010.

Larm?
Fast dragkork?
4 vinterdäck (m. fälg 15")?

Tycjer bilfirman verkar lägga på så mycket. Vad skulle detta kosta hos en bra verkstad?

Senast redigerat av chrizz (15 februari 2010)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Emill88
15 februari 2010 · 163 Inlägg

Sherlia skrev:
Vill sätta in extra saker i min nya bil. Citroen Berlingo 2010.

Larm?
Fast dragkork?
2 vinterdäck (m. fälg)?

Tycjer bilfirman verkar lägga på så mycket. Vad skulle detta kosta hos en bra verkstad?

2däck kan kosta från 500st upp till 1200.
larm kostar hos mds 1600kr.
fast dragkrok kan du få billigare från biltema sen är det bara svetsa dit. det kan du få max 1000kr montering

Skoda Octavia RS "Racerblå" (2011)
onej84
15 februari 2010 · 1 854 Inlägg

Jag ska lämna in Audin på fredag för montering av larm
carguard T70
de kostar ca 5000 monterat o klart

jag har inte fjärrstyrning orginal så det blev lite dyrare än annars.

Det med däck o fälg är ju beroende på märke

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
15 februari 2010 · 3 404 Inlägg

Larm ca 4 000
Fast dragkork, ca 1 500 för matrial och ca 1 500 för montering
4 vinterdäck uppskattningsvis 1 200/däck och 500/fälg

ca totalt 13 800 (GROVT uppskattat)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
kolvas
15 februari 2010 · 4 001 Inlägg

tycker att ni hittar billiga dragkrokar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
15 februari 2010 · 3 404 Inlägg

kolvas skrev:
tycker att ni hittar billiga dragkrokar

Kollade på tillbilen.se men iof bara till Saab men kollar man till tex Mercedes så har du rätt att jag kanske la mig i underkant men mycket mer än 3500 bör det inte kosta i material för en fast krok

Senast redigerat av TenZer (15 februari 2010)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Kenny-83 Företagare & YouTuber
15 februari 2010 · 1 940 Inlägg

Bilfirman vill ha.
4 fälg med däck = 5895 kr (jämnförde med gummihuset.se och de hade likvärdiga priser)
Larm + installation = 5000 (ok?)
Dragkrok+installation+registrering = 7300 (kändes saftigt)

Vad tycker ni om priserna? Det verkar som att dragkroken är den som man kan tjäna mest på?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
15 februari 2010 · 3 404 Inlägg

Sherlia skrev:
Bilfirman vill ha.
4 fälg med däck = 5895 kr (jämnförde med gummihuset.se och de hade likvärdiga priser)
Larm + installation = 5000 (ok?)
Dragkrok+installation+registrering = 7300 (kändes saftigt)

Vad tycker ni om priserna? Det verkar som att dragkroken är den som man kan tjäna mest på?

Jo allt verkar i sin ordning bortsett från kanske draget som verkar lite väl dyrt kanske

Tycker att en montering inte bör ta längre tid än 2 timmar dvs 2 000sek även där grovt räknat, då ska materialet kosta 5 000sek och 300sek för reg.bes på SBP (vilket dom säkert gör själva på verkstaden)

Senast redigerat av TenZer (15 februari 2010)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
kolvas
15 februari 2010 · 4 001 Inlägg

TenZer skrev:

Sherlia skrev:
Bilfirman vill ha.
4 fälg med däck = 5895 kr (jämnförde med gummihuset.se och de hade likvärdiga priser)
Larm + installation = 5000 (ok?)
Dragkrok+installation+registrering = 7300 (kändes saftigt)

Vad tycker ni om priserna? Det verkar som att dragkroken är den som man kan tjäna mest på?

Jo allt verkar i sin ordning bortsett från kanske draget som verkar lite väl dyrt kanske

Tycker att en montering inte bör ta längre tid än 2 timmar dvs 2 000sek även där grovt räknat, då ska materialet kosta 5 000sek och 300sek för reg.bes på SBP (vilket dom säkert gör själva på verkstaden)

krok brukar inte vara så lätt att montera på nya bilar, ofta får man dra en ny kabelstam fram till något kontaktstycke vid instrumentpanelen eller t.o.m ut till säkringsbox i motorrummet och därefter ska datorn programmeras om med ny programvara för dragkrok och bilen ska vägas & reggas så jag tycker inte det orimligt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Onee
15 februari 2010 · 342 Inlägg

Sherlia skrev:
Vill sätta in extra saker i min nya bil. Citroen Berlingo 2010.

Larm?
Fast dragkork?
4 vinterdäck (m. fälg 15")?

Tycjer bilfirman verkar lägga på så mycket. Vad skulle detta kosta hos en bra verkstad?

Jag jobbar på en akturiserad Citroen verkstad. kan säga att du har gjort precis samma misstag som många andra gör..

Larm å drag kunde du ha sagt till om när du beställde bilen. Skiljer sjuk mycket i pris när du beställer å dom gör det på fabriken än å göra det efter i en personbils verkstad då har du matrial kostnad + arbetskostnad..

Senast redigerat av Onee (15 februari 2010)

Kenny-83 Företagare & YouTuber
16 februari 2010 · 1 940 Inlägg

Onee det du säger stämmer inte i mitt fall konstig nog. Vi snackade först om att ta och "bygga" en bil då vi börja prata om alla detaljer den skulle o.s.v men så visade det sig att det skilde rätt mycket mellan bensin och disel varianten av denna bil. Det var alltså inte bara motorn som var annorlunda utan man kunde säga att diselbilen hade ett "delux" paket inbakat. D.v.s att matta på golvet saknades, istället för flexsätet med 3 platser blev det ett vanligt standardsäte, en "comfort vägg" som dämpade ljudet ingick inte heller m.m. Då sprang han iväg och ringde nått samtal och då visade det sig att det redan fanns en bil i hamnen som hade det mesta jag vela ha och att han då kunde ge mig den bilen med den bilens aktuella tillbehör till ett redan reducerat pris + hans egna rabatt. Så därav så valde jag som jag valde eftersom alla små delux detaljer ingick.

Måste dock tillägga att tilläggskostnaderna för t.ex ac m.m var samma som när vi byggde en bil som på den redan färdigbyggda bilen. Ingen direkt skillnad där (jämnför de priskalkyler han gav mig).

Men men, antar att 7300 är svårt att undkomma om inte ni har ett bättre tips? Man måste räkna med att för priset så slipper man dessutom delen med att ragga upp en verkstad, kula regbesikta bilen etc.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Onee
16 februari 2010 · 342 Inlägg

om det fanns en redan färdig förstår jag att det blir lite svårt wink hade det vart min bil hade jag nog lagt ut pengarna för att få det ordentligt gjort å slipa kabeldragningen. är ju en färdig sats så är ju liksom bolt on.

du kan säkert köpa satsen själv å monterat

r2d2artur
16 februari 2010 · 283 Inlägg

Att t.ex. ac priset var detsama kan ju bero på att du skulle ha valt det även om han beställde bilen från fabrik. Priset för draget är överkomligt enligt mig, materialkostnaden brukar vara ca: hälvten av priset sen tillkommer arbetskostnad och registreringsbesiktning.

Kenny-83 Företagare & YouTuber
16 februari 2010 · 1 940 Inlägg

Okej, tack för alla tips och värderingar!

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang