6631
Sök

Aero turbo på en vanlig 2.3t saab 95?

2 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
Hej!
Har haft funderingar om det går att ha en Saab 95 Aero turbo, på en Saab 95 2.3t(170hk).
kom gärna med svar och synpunkter!

864 Inlägg
15 februari 2010
Först och främst måste du montera en magnetventil. För att ett turbobyte ska vara vettigt och fungera bra behöver du även ha 3" downpipe, hårdare wastegate och anpassad programvara. Du kan nå hyffsat höga effekter innan turbobyte blir nödvändigt. Gå in och kolla på t.ex nordicuhr, maptun osv för att se hur deras olika trimsteg ser ut.

//Alex

Ollikkala Racing
1 725 Inlägg
15 februari 2010
Magnetventil sitter redan på dessa bilar trots att det bara är lätt-tryckare.

- Time Attack -

2 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
Okej. då vet jag lite mer. hade nämligen hittat en aero turbo till bra peng. men om det tillkommer andra byten för att få det att fungera känns ett chip på nordic uhr mer lockande.
tack för hjälpen!

864 Inlägg
15 februari 2010
Jag ber om ursäkt...Missade att det var en 9-5 han hade, antog helt blint att det var en 9000....

Mitt påstående gällande övrig hårdvara ska dock ta i beaktning....Rekomenderar fortfarande att du går in och kollar de olika trimstegen, då ser du vilken hårdvara som är nödvändig för att få ut så mycket som möjligt av ditt turbobyte...
Senast redigerat av Tuffhaggman (15 februari 2010)

BMW fantast
1 172 Inlägg
15 februari 2010
har för mig att oljeanslutningarn inte sitter exakt likadant på turbon, så du får fixa stålomspunna slangar er nåt istället för orginal rören. annars ska det vara bolt on.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

5 710 Inlägg
16 februari 2010
Ja det går, vanlig uppgradering på 9-5:or.
För att det skall passa måset du byta vattenrör och oljerör. Antingen kör du stålomspunnet eller så köper du en komplett sats hos någon av Saabtrimfirmorna.

IOM att du byter en hårdvarukomponent bör du även uppgradera programvaran. En original Aero styrenhet eller ett steg 1 med anpassning för TD04 turbo.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

493 Inlägg
16 februari 2010
Tuffhaggman skrev:
Jag ber om ursäkt...Missade att det var en 9-5 han hade, antog helt blint att det var en 9000....

Mitt påstående gällande övrig hårdvara ska dock ta i beaktning....Rekomenderar fortfarande att du går in och kollar de olika trimstegen, då ser du vilken hårdvara som är nödvändig för att få ut så mycket som möjligt av ditt turbobyte...

bullshit att han ska behöva 3" downpipe etc för att uppgradera till en aeroturbo... har jag inte helt fel sitter det en gt17 orginal på hans och dom är rent skit! Man kan gott uppgradera till en TD04 15T utan att oroa sig för övrig hårdvara, om det inte skall monteras ett steg3 trim på det dvs... och wastegaten som sitter på aerosnurrorna behövs knappast bytas ut mot någon hårdare, det är ju inte direkt så man modiferar wastegaten från garretturbon och sätter den på mitsusnurran...
men om du inte har några övriga planer på högre effektuttag, så kan du gott byta till en turbo från en aero, men programvaran bör anpassas därefter!!!
men som sagt, ska du kräma ur 250hk++ så kan det rekomenderas 3"DP!

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

Sök