5815
Sök

Skåpbil vikt och släpfrågor.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
Bilen: Citroen Berlingo årsmodell 2010 Skåpbil
Tjänstevikt 1484
Totalvikt 2185
Sammanlagda bruttovikter (Tågvikt) 2935
Maxlast 701
Släpvagnsvikt : bromsat 750
Max taklast 75

Skulle det vara möjligt att lasta in hela mitt garage in i skåpet och sen slänga upp min honda civic på ett släp och sen puttra genom hela Sverige?

Min gissning är "nej" om det ska vara lagligt men om det inte skulle vara det, är det ändå relativt säkert att göra det så länge man laster släppet med bra viktfördelning med tanke på att skåpbilen kommer vara hyffsat lastad med verktyg, kompressor, däck m.m.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Lastbilschaufför
257 Inlägg
16 februari 2010
Det låter som en sjujäkla övervikt på släpet, om du ska dra släpet hur mycket det nu väger och sen en bil på minst 1 ton så det kan bli dyrt om harry ser dig wink

Four Rings To Rule Them All

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
750 kg, är det maxvikten jag får ha inkl släp? Men är detta möjligt att köra med på en relativt säker nivå?

283 Inlägg
16 februari 2010
Det var väldigt lågt släpvagnsvikt bilen får dra, 750 kg är dessutom det lägsta man brukar få dra.
Skulle nog ha kikat på en annan bil om jag var dig.

Du får lasta 701kg i bilen och dra max 750kg inkl släp
Senast redigerat av r2d2artur (16 februari 2010)

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
ok så då vet jag att det är olaglig körning som gäller om det blir av. Ska jag känna mig lite säkrare eftersom det är en del last i bilen som gör att jag får bättre tyngd och grepp?

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
16 februari 2010
Sherlia skrev:
Bilen: Citroen Berlingo årsmodell 2010 Skåpbil
Tjänstevikt 1484
Totalvikt 2185
Sammanlagda bruttovikter (Tågvikt) 2935
Maxlast 701
Släpvagnsvikt : bromsat 750
Max taklast 75

Skulle det vara möjligt att lasta in hela mitt garage in i skåpet och sen slänga upp min honda civic på ett släp och sen puttra genom hela Sverige?

Min gissning är "nej" om det ska vara lagligt men om det inte skulle vara det, är det ändå relativt säkert att göra det så länge man laster släppet med bra viktfördelning med tanke på att skåpbilen kommer vara hyffsat lastad med verktyg, kompressor, däck m.m.

Är detta baserat på b-körkort eller BE-körkort? Oftast får man dra mer med BE. Bara en tanke.

Mvh

Mvh Thomas

Handledare
1 481 Inlägg
16 februari 2010
Denna vikten har inget med körkort att göra. Det är högsta vikten som tillverkaren Citroen tillåter.
Bilen klarar med andra ord inte mera vikt. Kör du med tyngre släp så riskerar du att knäcka bilen.
Välj en annan bil. Berlingo family tillåts dra 1300kg. Kan du inte ta en sådan istället? Annars så har du väl Caddyn som får dra 1300-1600 beroende på modell.
Senast redigerat av saab_sonett (16 februari 2010)

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
Tanken är att bara dra ner bilen från norra till södra Sverige, alltså en engångsgrej.

Säkerhetsmarginaler är mer eller mindre till för extrema puckon de flesta gånger. T.ex industri stroppar man använder i traverser klarar lätt 2-3 gånger mer än vad som står på dem, eller ta alvedon t.ex. Läkarna har rätten att skriva ut doser som är större än de dubbla och det är inte ens risk att det går snett. Borde det inte vara något liknande för släpvagnar och bilar så länge man bara använder och lastar rätt så att vikten i sig inte är ojämt fördelad, de vill säga att det bara ska vara ett lätt tryck på kulan och att släpvagnen tar i princip hela vikten. Ett bra balanserat släp kan jag bara tänka mig orsaka problem vid t.ex hastiga inbromsningar. Vad tror ni om mina funderingar?

283 Inlägg
16 februari 2010
Ett kultryck skall ej vara högre än 75kg, det står på de flesta dragkrokar. Den maximala vikten räknar fabriken ut av en anledning. Det är det de garanterar att bilen och dragkroken klarar av.
Skulle inte ens våga slänga på ett tyngre släp än vad tilverkaren tillåter.
Händer det en olycka, åker föraren ditt. En olycka kan hända väldigt lätt, speciellt om man är ovan att köra med släp.

Jag skulle inte chansat.

Handledare
1 481 Inlägg
16 februari 2010
r2d2artur skrev:
Ett kultryck skall ej vara högre än 75kg, det står på de flesta dragkrokar. Den maximala vikten räknar fabriken ut av en anledning. Det är det de garanterar att bilen och dragkroken klarar av.
Skulle inte ens våga slänga på ett tyngre släp än vad tilverkaren tillåter.
Händer det en olycka, åker föraren ditt. En olycka kan hända väldigt lätt, speciellt om man är ovan att köra med släp.

Jag skulle inte chansat.

Joo. Finns ju en klassiker på det temat.... lol

http://www.youtube.com/watch?v=pVvx1FLsAM4

283 Inlägg
16 februari 2010
saab_sonett skrev:
Joo. Finns ju en klassiker på det temat.... lol

http://www.youtube.com/watch?v=pVvx1FLsAM4

lollollol en riktig klassiker

Avstängd
1 557 Inlägg
16 februari 2010
Blir du stoppad med det lassat blir det väldigt dyrt plus att du troligtvis inte får fortsätta att köra hmm Troligtvis även rättegång hmm Välj en annan lösning sad

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
16 februari 2010
Säg att civicen väger 1200kg, släpet 300 och så har du lastat skåpet med ett ton då har du lastat bilen med 2500kg och det är något som bilen inte är byggd för varken chassi, bromsar eller drivlina.

Jag tycker det låter som galenskap, hyr en bil istället om det bara rör sig om en resa

Rock'n Roll

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
Alright uppskattar tipsen. Blir att fixa något annat slags transportsätt för bilen då. Btw filmklipper var, hur jävla skoj som helst ^_^, rök i bilen, var menat att ske!

Sök