9470
Sök

Montering av högtalare i dörrsidor, hjälp!

Snäll pöjk
703 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
Hej! Jag har monterat 5" högtalare i dom främre dörrsidorna i Saab:en men har ett problem... Dörrsidan är "för klen" för högtalarna så det viberera för mycket vilket gör att det uppstår sprakljud vilket jag absolut inte vill ha. Undrar hur jag enkelt kan lösa detta med någon typ av förstärkning av dörrsidorna?
Eller kom med eget förslag.

mvh

Ack vet jag förgasarmotorer!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 februari 2010
Varför satte du inte fast dom i dörrarna istället för? Dom är ju bra mycket stabilare än en dörrsida. Om du nu ändå vill ha högtalarna i dörrsidorna så bör du plasta och dämpa dom för att få lite styvhet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Snäll pöjk
703 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
haha, jag har ens inte tänkt på att montera dem i dörren tongue hehe, givetvis ska jag göra det smile

7 283 Inlägg
16 februari 2010
Normalt sett brukar man montera 6.5" i dörrarna.

2 914 Inlägg
16 februari 2010
jag skulle säga, ta loss dörrsidan, köp lite polyesterplast och pensla på baksidan av dörren (tänk på att det luktar fan innan det härdat), täta ev. hål, blev det inte bra kan du pänsla på ett lager extra eller dämpa även dörrsidan (är man smart så köper man och dämpar bilplåten, behövs inte extremt bara dom största ytorna).
Senast redigerat av kalle_kalle (16 februari 2010)

16 197 Inlägg
16 februari 2010
kalle_kalle skrev:
jag skulle säga, ta loss dörrsidan, köp lite polyesterplast och pensla på baksidan av dörren (tänk på att det luktar fan innan det härdat), täta ev. hål, blev det inte bra kan du pänsla på ett lager extra eller dämpa även dörrsidan (är man smart så köper man och dämpar bilplåten, behövs inte extremt bara dom största ytorna).

polyesterplast utan nån som helst av bindematerial/glasfiberväv gör ingen som helst nytta-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Snäll pöjk
703 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
kalle_kalle skrev:

polyesterplast utan nån som helst av bindematerial/glasfiberväv gör ingen som helst nytta-

Så man ska bara pensla på rent plast? Kommer ändå inte dörrsidan att skaka?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 februari 2010
Du läste inte vad EA skrev va? tongue Polyesterplast utan bindmaterial (glasfiber, kolfiber osv) gör ingen nytta, det kommer bara spricka. Så på med plats, dit med glasfiberväv/matta och sen plasta, då blir det styvt! Kan behövas flera lager för att få det riktigt bra dock.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

560 Inlägg
19 februari 2010
Du behöver ha ett par distansringar:

http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=ar0785

Sedan är det 6,5" som gäller i din bil.

mangedif skrev:
Hej! Jag har monterat 5" högtalare i dom främre dörrsidorna i Saab:en men har ett problem... Dörrsidan är "för klen" för högtalarna så det viberera för mycket vilket gör att det uppstår sprakljud vilket jag absolut inte vill ha. Undrar hur jag enkelt kan lösa detta med någon typ av förstärkning av dörrsidorna?

mvh

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

Snäll pöjk
703 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
jimmyostrom skrev:
Du behöver ha ett par distansringar:

http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=ar0785

Sedan är det 6,5" som gäller i din bil.

mangedif skrev:

mvh

Förlåt har skrivit fel från början, det är 6,5" högtalare, samma storlek som orginal. Monterade högtalarna i dörrarna idag, men hjälpte inte mycket tyvärr.. Plockar ur skiten helt och sätter det i en liten låda under stolarna tongue

Snäll pöjk
703 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
Jag kan väl köra med orginal distansringarna? Gjorde det nu men måste troligtvis dämpa i dörrarna också sad...

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
20 februari 2010
Klibba dit några dämpmattor på plåten och sen förstärker du dörrsidorna med glasfiberarmerad polyester, förslagsvis kör du ett gäng lättarbetade huggna (dvs INTE vävda) 300gr/m2 mattor. Vet inte hur mycket ljudnissarna brukar smälla på men du lär märka när det är styvt nog (börja med 2 max 3 lager).

Du börjar med att väta dörrsidan med polyester. vät sedan mattan (rolla på t.ex. en kartongbit) applicera mattan på dörrsidan och rolla över med polyester någon gång (tänk på att det inte blir starkare om du använder mer polyester utan snarare tvärt om, gäller att hitta rätt balans). Efter detta drar du över med en aluroller för att få väck luftbubblor och jobba ut polyestern än bättre, en bred roller är grymt skönt men en smalare är att föredra pga dörrsidans utformning. Lägg sedan på nästa matta och upprepa. sista mattan behöver du inte rolla på mer polyester på.

Och mattorna skall rollas med polyester tills dom blir blå/grönaktiga, som sagt snåla inte men mattorna ska inte heller bada i polyester
Senast redigerat av TenZer (20 februari 2010)

Rock'n Roll

Snäll pöjk
703 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
Ska testa nu först att såga till distansringar i mdf-skiva, också dämpa själva dörren (inte dörrsidan) och se hur det blir. Så som nuläget är går distansringarna ut väldigt långt, då också högtalarna (distanser=ca5cm) kan ju köra mdf-distanser på 2cm istället så att avståndet från dörrsidan ökar om ni fattar vad jag menar? Nu lägger högtalarna direkt på dörrsidorna nästan eftersom distanserna går så långt ut..

7 283 Inlägg
20 februari 2010
mangedif skrev:
Ska testa nu först att såga till distansringar i mdf-skiva, också dämpa själva dörren (inte dörrsidan) och se hur det blir. Så som nuläget är går distansringarna ut väldigt långt, då också högtalarna (distanser=ca5cm) kan ju köra mdf-distanser på 2cm istället så att avståndet från dörrsidan ökar om ni fattar vad jag menar? Nu lägger högtalarna direkt på dörrsidorna nästan eftersom distanserna går så långt ut..

Var bara noga med att du kan hissa ner rutan efteråt också wink

Snäll pöjk
703 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
Brains skrev:
mangedif skrev:

hehe, förvånar mig inte om det inte går.. Men ska man dämpa direkt på dörren (bakom dörrsidan) eller inuti själva plåten? Dörren är ju redan lite dämpad orginalt, ska man bara slita bort detta och på med nytt tjockare? Har aldrig gjort detta förr, så berätta gärna vad ni rekommendera att dämpa med också.

tack!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 februari 2010
mangedif skrev:
Brains skrev:
mangedif skrev:

hehe, förvånar mig inte om det inte går.. Men ska man dämpa direkt på dörren (bakom dörrsidan) eller inuti själva plåten? Dörren är ju redan lite dämpad orginalt, ska man bara slita bort detta och på med nytt tjockare? Har aldrig gjort detta förr, så berätta gärna vad ni rekommendera att dämpa med också.

tack!

Plåten i dörren först och främst.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Snäll pöjk
703 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
mangedif skrev:
Brains skrev:

tack!

Innanför plåten då? Dörren har ju två lager plåt, den är ju ihålig, ska man dämpa inuti dörren då mellan plåtarna?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 februari 2010
mangedif skrev:
Lonefox skrev:
mangedif skrev:

tack!

Innanför plåten då? Dörren har ju två lager plåt, den är ju ihålig, ska man dämpa inuti dörren då mellan plåtarna?

Insidan av ytterplåten och plåten närmast dörrsidan (innerplåten) brukar vara vanligast att dämpa.
Finns de som lägger dämpning på båda sidor om innerplåten.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 283 Inlägg
20 februari 2010
Tänk på att lägga igen alla stora hål som kan göra att luft från baksidan av högtalaren når framsidan.

Snäll pöjk
703 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
Okej, då fattar jag. Tack för denna gångens hjälp smile

Sök