3704
Sök

Hur ställer man ner laddtrycket? b230FT Extern wastegate

205 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#1
Jag har för HÖGT laddtryck. Vill ha det på ca 1.1-1.3 bar.
Nu går det till 1.5 (och om jag skulle fortsätta gasa blir det ännu mer)

Hur går jag nu till väga för att ställa ner det?

Här finns en bild på min externa WG om det hjälper
http://img188.imageshack.us/img188/3120/gaten.jpg

Behöver väl förklarade svar då jag är ganska ny på det här med turbo

Mvh

Trying is the first step towards failure

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 februari 2010
#2
Hur är den kopplad? vilken fjäder sitter i?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

205 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#3
NITROUS skrev:
Hur är den kopplad? vilken fjäder sitter i?

Hur menar du med hur den är kopplad?
Vet inte vad för fjäder som sitter i, antar en orginal
Här sitter den: http://www.garaget.org/?car=189713&image=1771969

Trying is the first step towards failure

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
17 februari 2010
#4
Reglera laddtrycket enkelt med hjälp av mottryck..

Själva ventilen är en helt vanlig regulator till kompressorer, finns att köpa på firmor som säljer kompressorer och reservdelar

Kopplas såhär.

http://skogenracing.myftp.org/forum/mottryck/mottryck.jpg

Audis in Scandinavia Crew

205 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#5
Så pysventilen jag har skall kopplas till mottryck?
Provade detta igår och hade den max utskruvad, så över ladda den, så skruva jag in den max, så överladda den fortfarande, jag tror det är någon inställning på WGn som är problemet..



NIKKELICIOUS skrev:
Reglera laddtrycket enkelt med hjälp av mottryck..

Själva ventilen är en helt vanlig regulator till kompressorer, finns att köpa på firmor som säljer kompressorer och reservdelar

Kopplas såhär.

http://skogenracing.myftp.org/forum/mot … ttryck.jpg

Trying is the first step towards failure

205 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#6
BmW_Tokig skrev:
Så pysventilen jag har skall kopplas till mottryck?
Provade detta igår och hade den max utskruvad, så över ladda den, så skruva jag in den max, så överladda den fortfarande, jag tror det är någon inställning på WGn som är problemet..

Och om det är det som är problemet, hur går jag till väga? smile


NIKKELICIOUS skrev:
Reglera laddtrycket enkelt med hjälp av mottryck..

Själva ventilen är en helt vanlig regulator till kompressorer, finns att köpa på firmor som säljer kompressorer och reservdelar

Kopplas såhär.

http://skogenracing.myftp.org/forum/mot … ttryck.jpg


Trying is the first step towards failure

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
17 februari 2010
#7
Byt WG smile

Audis in Scandinavia Crew

205 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#8
Menade inte att den är trasig, vet bara inte exakt hur den beter sig och fungerar, den är relativt ny så den borde fungera till 100%, dock (felinställd?)


NIKKELICIOUS skrev:
Byt WG smile

Trying is the first step towards failure

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 februari 2010
#9
har du pysventil? isf släng den åt helvete till att börja med.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

205 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#10
Okej, den är glömd. Hur gör jag nu då? smile



NITROUS skrev:
har du pysventil? isf släng den åt helvete till att börja med.

Trying is the first step towards failure

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 februari 2010
#11
vilken anslutning har du kopplar vakumslangen till? övre eller undre? sen, fick du med flera fjädrar för att ställa trycket med? i min satt båda två i och laddtrycket blev herrejösseshögt, så öppna och kolla det.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

205 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#12
Min WG har två hål som jag kan koppla på, inget av vardera används för till fället. Men skall öppna och se hur det ser ut inuti den med fjädrar etc.
Så för att sänka så ska ja ha en ganska svag fjäder?
(Ha överseende på att jag är nybörjare inom turbo världen)
NITROUS skrev:
vilken anslutning har du kopplar vakumslangen till? övre eller undre? sen, fick du med flera fjädrar för att ställa trycket med? i min satt båda två i och laddtrycket blev herrejösseshögt, så öppna och kolla det.
Senast redigerat av BmW_Tokig (17 februari 2010)

Trying is the first step towards failure

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
17 februari 2010
#13
BmW_Tokig skrev:
Min WG har två hål som jag kan koppla på, inget av vardera används för till fället. Men skall öppna och se hur det ser ut inuti den med fjädrar etc.
Så för att sänka så ska ja ha en ganska svag fjäder?
(Ha överseende på att jag är nybörjare inom turbo världen)
NITROUS skrev:
vilken anslutning har du kopplar vakumslangen till? övre eller undre? sen, fick du med flera fjädrar för att ställa trycket med? i min satt båda två i och laddtrycket blev herrejösseshögt, så öppna och kolla det.


om du inte kopplat in tryckslang, hur hade du då tänkt att den ska kunna styra laddtrycket?

läste din motorspec också, och tycker att du ska byta ut din soppapump, 740 turbopump flödar inte bra med 4 bar grundtryck plus 1 bar+ ladd.
inge kul när soppapumpen är för klen och motorhaveriet kommer som ett brev på posten.
Senast redigerat av NITROUS (17 februari 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

205 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#14
NITROUS skrev:
BmW_Tokig skrev:
Min WG har två hål som jag kan koppla på, inget av vardera används för till fället. Men skall öppna och se hur det ser ut inuti den med fjädrar etc.
Så för att sänka så ska ja ha en ganska svag fjäder?
(Ha överseende på att jag är nybörjare inom turbo världen)
NITROUS skrev:
vilken anslutning har du kopplar vakumslangen till? övre eller undre? sen, fick du med flera fjädrar för att ställa trycket med? i min satt båda två i och laddtrycket blev herrejösseshögt, så öppna och kolla det.


om du inte kopplat in tryckslang, hur hade du då tänkt att den ska kunna styra laddtrycket?

läste din motorspec också, och tycker att du ska byta ut din soppapump, 740 turbopump flödar inte bra med 4 bar grundtryck plus 1 bar+ ladd.
inge kul när soppapumpen är för klen och motorhaveriet kommer som ett brev på posten.

Okej, så tryckslang, hur & vart ska den gå? smile

Trying is the first step towards failure

HOLSET ÄLSKARE
53 Inlägg
17 februari 2010
#15
sätt på en nippel i det hålet "på"sidan av wastegaten och en vaccum slang till den . då ska du nog kunna få ner laddet , sen om man vill justera det till rätt tryck kan man sätta en pysventil på vägen


205 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#16
244Drag skrev:
sätt på en nippel i det hålet "på"sidan av wastegaten och en vaccum slang till den . då ska du nog kunna få ner laddet , sen om man vill justera det till rätt tryck kan man sätta en pysventil på vägen

Okej big_smile
Så på med nippel, på men vakum slang ( som sedan går vart?! :p)

Trying is the first step towards failure

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 februari 2010
#17
BmW_Tokig skrev:
244Drag skrev:
sätt på en nippel i det hålet "på"sidan av wastegaten och en vaccum slang till den . då ska du nog kunna få ner laddet , sen om man vill justera det till rätt tryck kan man sätta en pysventil på vägen

Okej big_smile
Så på med nippel, på men vakum slang ( som sedan går vart?! :p)

till insuget

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

354 Inlägg
17 februari 2010
#18
BmW_Tokig skrev:
244Drag skrev:
sätt på en nippel i det hålet "på"sidan av wastegaten och en vaccum slang till den . då ska du nog kunna få ner laddet , sen om man vill justera det till rätt tryck kan man sätta en pysventil på vägen

Okej big_smile
Så på med nippel, på men vakum slang ( som sedan går vart?! :p)

vilken vakum slang som hellst. om du inte hittar nån nippel på insuget. så lägg ett T-styck på vakum slangen som går till tex. BTR:n.. smile

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

205 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#19
maattias skrev:
BmW_Tokig skrev:
244Drag skrev:
sätt på en nippel i det hålet "på"sidan av wastegaten och en vaccum slang till den . då ska du nog kunna få ner laddet , sen om man vill justera det till rätt tryck kan man sätta en pysventil på vägen

Okej big_smile
Så på med nippel, på men vakum slang ( som sedan går vart?! :p)

vilken vakum slang som hellst. om du inte hittar nån nippel på insuget. så lägg ett T-styck på vakum slangen som går till tex. BTR:n.. smile

Okej jo har satt en nippel på WGn nu (på sidan inte toppen) och har en nippel på insuget, bara att sätta dit en slang nu alltså?
Då sjunker mitt laddtryck? smile

Trying is the first step towards failure

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
17 februari 2010
#20
BmW_Tokig skrev:
maattias skrev:
BmW_Tokig skrev:

Okej big_smile
Så på med nippel, på men vakum slang ( som sedan går vart?! :p)

vilken vakum slang som hellst. om du inte hittar nån nippel på insuget. så lägg ett T-styck på vakum slangen som går till tex. BTR:n.. smile

Okej jo har satt en nippel på WGn nu (på sidan inte toppen) och har en nippel på insuget, bara att sätta dit en slang nu alltså?
Då sjunker mitt laddtryck? smile

Förhoppningsvis.

Svenska Subaru Imprezaklubben...


Sök