Turbokomplettera Volvo b280E, Bra eller dålig ide ?

siimmy
18 februari 2010 · 196 Inlägg

ni har säkert fattat meningen med denna tråden. Är så att jag har en Volvo 760GLE som jag funderar att trimma. Motorn i bilen är B280E (den med bra cylinder foder). Är det någon som vet om det finns någon som säljer trimdelar till den motorn för vet att det fans trim till den när den var ny. Sedan har jag funderingar att turboladda den och är det någon som vet hur den tål laddtyck? för har sett en kille som har turboladdat en sådan motor i en Opel och han sa att det gick fint. För de hade en prototyp på Volvo då de hade turbo komplimenterat en sådan motor motorn då hade dom placerat turbon uppe på motorn typ mot torpedväggen och fundera att göra någon likande lösning. Sedan är det så att jag vill plocka ut runt 250-300hk men även få bränsle förbrukningen vid vanlig landsvägs körning att funka för just nu har den 180hk och drar ca 1l/milen
MVH Wirgart

Senast redigerat av siimmy (6 juni 2010)

Panzar_Audi
18 februari 2010 · 820 Inlägg

Det hade onekligen varit kaxigt och tufft med en turbokonverterad B280, det borde ju gå sålänge du anpassar motorn efter effekten du vill ha ut, tror dock inte "snikkonvertering" är någon bra idé på denna motorn.

Angående grenröret så kolla in skogenracing.se, dem har ju konverterat ett gäng fordar med V6, där har dom bilder osv på det och det har ju funkat för dom smile

Hoppas det hjälpte något smile

Om man säger
siimmy
18 februari 2010 · 196 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Det hade onekligen varit kaxigt och tufft med en turbokonverterad B280, det borde ju gå sålänge du anpassar motorn efter effekten du vill ha ut, tror dock inte "snikkonvertering" är någon bra idé på denna motorn.

Angående grenröret så kolla in skogenracing.se, dem har ju konverterat ett gäng fordar med V6, där har dom bilder osv på det och det har ju funkat för dom smile

Hoppas det hjälpte något smile

jag gick in på den sidan man hitta inget, men vad menar du med snikkonvertering ?

lite bilder på en annan som har turbokompletterat en sådan motor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … light=prv6

Senast redigerat av siimmy (18 februari 2010)

Panzar_Audi
19 februari 2010 · 820 Inlägg

siimmy skrev:

Panzar_Audi skrev:
Det hade onekligen varit kaxigt och tufft med en turbokonverterad B280, det borde ju gå sålänge du anpassar motorn efter effekten du vill ha ut, tror dock inte "snikkonvertering" är någon bra idé på denna motorn.

Angående grenröret så kolla in skogenracing.se, dem har ju konverterat ett gäng fordar med V6, där har dom bilder osv på det och det har ju funkat för dom smile

Hoppas det hjälpte något smile

jag gick in på den sidan man hitta inget, men vad menar du med snikkonvertering ?

lite bilder på en annan som har turbokompletterat en sådan motor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … light=prv6

Det har funnits där inann iaf yikes

Med snikkonvertering så menar jag att man mer eller mindre bara "hänger" dit turbon utan några modifikationer på motorn iövrigt, t.ex så kan väl en setup se ut såhär på ett ungefär:

1. Modiefiera originalgrenrör så att det går att få på turbo.
2. Fixa oljetillförsel(man brukar kunna ta från uttaget för oljetryck) och oljeretur, returen är väl krångligast i en sån här konvertering, men känner du nån som är duktig på att svetsa så be han/hon svetsa in en retur i tråget.
3. Fixa tändningen och soppan, har för mig att det är sprut på din motor och kan det räcka med ett par extraspridare för måttliga effektuttag, tändningen kan jag inget om.
4. Laddluftkylning(intercooler) borde funkar med en 700serie turbo-ic, passar bolt-on och meka lite mer tryckrör bara.
5. En extra topp-packning för varje topp för att få ner kompressionen lite.
6. Vet inte vad automatlådan pallar för, men har för mig att  den inte pallar alls mycket effekt utan att modiefieras och då kan det bli dyrt tror jag om man inte kan modiefiera den själv.

Detta är ju som sagt snikkonvertering i dess allra primitivaste form, vågar inte påstå att allt kommer lira/hålla men det så jag hade gjort om jag skulle snikkonvertera en sådan motor.

Mvh Joakim

Om man säger
siimmy
19 februari 2010 · 196 Inlägg

okej, men hade tänk mig runt 250-300 hk. Men vad skulle behövas bytas eller göras om att motor och drivlina ska hålla för den effekten ?

Senast redigerat av siimmy (19 februari 2010)

Bensinskallen P o r s c h e
19 februari 2010 · 1 700 Inlägg

kan ju vara bra att kika lite på hur grova stakarna är i motorn...

i samma modell av b230 är de ju tandpetarstakar i alla fall wink

Bäst är nog om du kan svetsa grenrör själv, ja tror de blir svårt att hitta ett som fungerar. De svåraste är att fixa flänsarna men har du ett par originalgrenrör så kan du sno flänsarna från dom. Tror de ska gå att svetsa i dom...

växellådan är ju somsagt menuell men de ska finnas sprängkåpa och en m46 låda som passar. Satt på dom första årsmodellerna, kommer inte ihåg om de va 260 eller 760. Den lådan är ju inte överdrivet vanlig dock...

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Hybriden
19 februari 2010 · 677 Inlägg

Jag hade först och främst kollat hur mycket lådan pallar av... inge kul att lägga ner massa pengar o så rasar lådan... nu kan det inte vara så svårt att byta till manuell men kan vara värt att tänka på

siimmy
19 februari 2010 · 196 Inlägg

Bensinskallen skrev:
kan ju vara bra att kika lite på hur grova stakarna är i motorn...

i samma modell av b230 är de ju tandpetarstakar i alla fall wink

Bäst är nog om du kan svetsa grenrör själv, ja tror de blir svårt att hitta ett som fungerar. De svåraste är att fixa flänsarna men har du ett par originalgrenrör så kan du sno flänsarna från dom. Tror de ska gå att svetsa i dom...

växellådan är ju somsagt menuell men de ska finnas sprängkåpa och en m46 låda som passar. Satt på dom första årsmodellerna, kommer inte ihåg om de va 260 eller 760. Den lådan är ju inte överdrivet vanlig dock...

Ja, grenrören var det tanken att jag skulle bygga själv, men jag har en ZF4HP22 automat(4-petad med lockup ) lådan i min bil.

men satt och leta lite och hitta fakta att man har kört med  PRV motor i  Le Mans tävlingarna.

"1988 was a very significant year for the WM team, since the WM P88 Peugeot achieved the race maximum speed record at Le Mans 24 hours, 405 km per hour! During the qualifications the ZNS4-WM engine prepared by Denis Mathiot Competition had 950 hp available, and in the race 910 hp, making the WM P88 Peugeot
the most powerful and fastest
PRV V6 -engined car ever."

http://members.fortunecity.com/douvrinprv/id9.html

Super40
19 februari 2010 · 415 Inlägg

Den motorn finns redan som turbo så det borde inte vara några problem. Sök lite på Renault 25 V6 Turbo.
Man kan ju skaffa typ th-350 eller th-700lådor om man är rädd att det ska bli för mycket kräm i det.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
262turbo
19 februari 2010 · 1 004 Inlägg

Bensinskallen skrev:
kan ju vara bra att kika lite på hur grova stakarna är i motorn...

i samma modell av b230 är de ju tandpetarstakar i alla fall wink

Bäst är nog om du kan svetsa grenrör själv, ja tror de blir svårt att hitta ett som fungerar. De svåraste är att fixa flänsarna men har du ett par originalgrenrör så kan du sno flänsarna från dom. Tror de ska gå att svetsa i dom...

växellådan är ju somsagt menuell men de ska finnas sprängkåpa och en m46 låda som passar. Satt på dom första årsmodellerna, kommer inte ihåg om de va 260 eller 760. Den lådan är ju inte överdrivet vanlig dock...

kolla på kl-racing så kan jag lova att ett par flänsar inte är det största problemet i sammanhanget smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Bensinskallen P o r s c h e
19 februari 2010 · 1 700 Inlägg

262turbo skrev:

Bensinskallen skrev:
kan ju vara bra att kika lite på hur grova stakarna är i motorn...

i samma modell av b230 är de ju tandpetarstakar i alla fall wink

Bäst är nog om du kan svetsa grenrör själv, ja tror de blir svårt att hitta ett som fungerar. De svåraste är att fixa flänsarna men har du ett par originalgrenrör så kan du sno flänsarna från dom. Tror de ska gå att svetsa i dom...

växellådan är ju somsagt menuell men de ska finnas sprängkåpa och en m46 låda som passar. Satt på dom första årsmodellerna, kommer inte ihåg om de va 260 eller 760. Den lådan är ju inte överdrivet vanlig dock...

kolla på kl-racing så kan jag lova att ett par flänsar inte är det största problemet i sammanhanget smile

Nä då är de ju lugnt wink Värre om man ska göra själv och vill få de att se bra ut big_smile

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
freddy_82 Truckreparatör
20 februari 2010 · 221 Inlägg

Volvo körde runt med många 760 gle v6 turbo! men de la ner utväcklingen av dessa. Har hört olika historier till varför.
Vad jag har hört angående dessa motorer så ar avgasporatana i toppen riktigt dåliga orginal. Men det är bara vad jag hört. (kanske inte stämmer) 
Sen finns det ett par DeLorean med turbo! det skulle släppas en turbo variant av DeLorean men de han aldrig innan knark härvan. (för er som inte vet så sitter det samma motor i DeLorean)

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
siimmy
20 februari 2010 · 196 Inlägg

freddy_82 skrev:
Volvo körde runt med många 760 gle v6 turbo! men de la ner utväcklingen av dessa. Har hört olika historier till varför.
Vad jag har hört angående dessa motorer så ar avgasporatana i toppen riktigt dåliga orginal. Men det är bara vad jag hört. (kanske inte stämmer) 
Sen finns det ett par DeLorean med turbo! det skulle släppas en turbo variant av DeLorean men de han aldrig innan knark härvan. (för er som inte vet så sitter det samma motor i DeLorean)

jaha men hade dom prototyperna dubbel turbo eller singel ?

freddy_82 Truckreparatör
21 februari 2010 · 221 Inlägg

volvos hadde singelturbo! kallades för gökboet. turbon satt tydligen i mellan cylinderraderna i bakkant av motorn. enligt en arbetskamrat som jobbadde på volvos utväckligs avdelning på den tiden.

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
siimmy
21 februari 2010 · 196 Inlägg

freddy_82 skrev:
volvos hadde singelturbo! kallades för gökboet. turbon satt tydligen i mellan cylinderraderna i bakkant av motorn. enligt en arbetskamrat som jobbadde på volvos utväckligs avdelning på den tiden.

okej, är det någon som har bild på den ? blev lite nyfiken tongue

Brådhis * Voff voff *
21 februari 2010 · 10 293 Inlägg

siimmy skrev:
jag har en ZF4HP22 automat(4-petad med lockup ) lådan i min bil.

Är du helt säker på detta? Jag tror nämligen du har en AW71... Så vitt jag vet satt aldrig ZF-lådorna ihop med sexorna i 760!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
siimmy
21 februari 2010 · 196 Inlägg

Brådhis skrev:

siimmy skrev:
jag har en ZF4HP22 automat(4-petad med lockup ) lådan i min bil.

Är du helt säker på detta? Jag tror nämligen du har en AW71... Så vitt jag vet satt aldrig ZF-lådorna ihop med sexorna i 760!

//Brådhis

jag är inte 100 på det. men kan vara en aw71 får kolla på det.

ekelund88
21 februari 2010 · 2 656 Inlägg

siimmy skrev:

Brådhis skrev:

siimmy skrev:
jag har en ZF4HP22 automat(4-petad med lockup ) lådan i min bil.

Är du helt säker på detta? Jag tror nämligen du har en AW71... Så vitt jag vet satt aldrig ZF-lådorna ihop med sexorna i 760!

//Brådhis

jag är inte 100 på det. men kan vara en aw71 får kolla på det.

satt zf lådan i min 740 tic och den höll hyfsat den hade runt 200-250 (vet ej va vx3 + 531 + bsr chip + sken ladd ger) men den duger om de e den du har

siimmy
29 mars 2010 · 196 Inlägg

Nu fundera jag jag på en annan sak och tycker det var dumt att starta en ny tråd. Fundera på om man kan få på något sätt att bilen går ganska billigt men så man får mycket effekt ändå ? satt och fundera och vad händer om man bygger två bränslesystem. så typ vid halvgas eller något likande byter han själv system. Eller någon annan som har något tips.

volymmannen
29 mars 2010 · 32 Inlägg

freddy_82 skrev:
Volvo körde runt med många 760 gle v6 turbo! men de la ner utväcklingen av dessa. Har hört olika historier till varför.
Vad jag har hört angående dessa motorer så ar avgasporatana i toppen riktigt dåliga orginal. Men det är bara vad jag hört. (kanske inte stämmer) 
Sen finns det ett par DeLorean med turbo! det skulle släppas en turbo variant av DeLorean men de han aldrig innan knark härvan. (för er som inte vet så sitter det samma motor i DeLorean)

Finns massa Renault 25 med v6 turbo volvo försökte lyckas med den motorn i några testbilar men det var värmeproblem och sånt http://www.youtube.com/watch?v=Nmh4VamkXcs

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang