siimmy skrev:
Panzar_Audi skrev:
Det hade onekligen varit kaxigt och tufft med en turbokonverterad B280, det borde ju gå sålänge du anpassar motorn efter effekten du vill ha ut, tror dock inte "snikkonvertering" är någon bra idé på denna motorn.
Angående grenröret så kolla in skogenracing.se, dem har ju konverterat ett gäng fordar med V6, där har dom bilder osv på det och det har ju funkat för dom

Hoppas det hjälpte något

jag gick in på den sidan man hitta inget, men vad menar du med snikkonvertering ?
lite bilder på en annan som har turbokompletterat en sådan motor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … light=prv6
Det har funnits där inann iaf
Med snikkonvertering så menar jag att man mer eller mindre bara "hänger" dit turbon utan några modifikationer på motorn iövrigt, t.ex så kan väl en setup se ut såhär på ett ungefär:
1. Modiefiera originalgrenrör så att det går att få på turbo.
2. Fixa oljetillförsel(man brukar kunna ta från uttaget för oljetryck) och oljeretur, returen är väl krångligast i en sån här konvertering, men känner du nån som är duktig på att svetsa så be han/hon svetsa in en retur i tråget.
3. Fixa tändningen och soppan, har för mig att det är sprut på din motor och kan det räcka med ett par extraspridare för måttliga effektuttag, tändningen kan jag inget om.
4. Laddluftkylning(intercooler) borde funkar med en 700serie turbo-ic, passar bolt-on och meka lite mer tryckrör bara.
5. En extra topp-packning för varje topp för att få ner kompressionen lite.
6. Vet inte vad automatlådan pallar för, men har för mig att den inte pallar alls mycket effekt utan att modiefieras och då kan det bli dyrt tror jag om man inte kan modiefiera den själv.
Detta är ju som sagt snikkonvertering i dess allra primitivaste form, vågar inte påstå att allt kommer lira/hålla men det så jag hade gjort om jag skulle snikkonvertera en sådan motor.
Mvh Joakim