Data kunnig? behöver hjälp med data köp!

Fimp3n Random
22 februari 2010 · 480 Inlägg

Noxxer skrev:
1-2TB SSD diskar är påväg nu med.

Snarare 600gb SSD diskar.. 1-2TB lär dröja nått år till..

http://www.sweclockers.com/nyhet/10605- … et_av_aret

Andreas 940 -utan 940
22 februari 2010 · 1 728 Inlägg

Mortalis skrev:
Behöver oftast inte köra defrag på någon hårddisk längre med ett modernt OS...
Men hur som, tycker folk ska ta å hålla i plånboken ett tag till o inte förköpa sig på SSD, det är på väg massvis med nya SSD- diskar nu. Såg t.ex. Kingston (har jag för mig, kan ha varit corsair) som har mer än 3 dubblat sin hastighet på de billigaste hårddiskarna de har i sitt segment, så vänta er definitivt detsamma för Intel...dessutom utan högre pris

I win7 körs det automatiskt men den funktionen stängs av om man har en SSD-disk.
Sen ska man stänga av Superfetch och annat som används för att optimera prestandan för mekaniska diskar.
Ja det händer saker hela tiden, snart är de nya också omoderna. Man kan ju börja med att köpa en liten 32 eller 64GB och enbart ha spel på om man inte vill lägga så mycket pengar på nånting som snart blir omodernt.

Noxxer skrev:
SSD är iof snabbare, priset motsvarar absolut inte prestandskillnaden.

Det får stå för dig, du är den första jag har hört som inte tycker att en SSD-disk är värd pengarna.
Jag märkte en stor skillnad trots att jag redan hade en snabb 10'000rpm-disk.
Sätter man i en SSD-disk märker man vilken flaskhals mekaniska hårddiskar är, hur de tvingar hela datorn att jobba långsammare.
Eftersom detta är en bilsida gör jag en jämförelse som alla kan relatera till:
Tänk er en bil som alltid har haft ett släp tillkopplat, sen tar man bort släpet. Samma bil men oj vad snabb den blev helt plötsligt. smile

Visst, använder man bara datorn till att surfa och kolla på film är det kanske en onödig utgift men spelar man märker man hur snabbt allt laddas in.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
22 februari 2010 · 1 874 Inlägg

609a skrev:
tror faktiskt processorn är för slö 2,8 ghz kommer man inte så långt med

Eh va?

TobiasP
22 februari 2010 · 89 Inlägg

Noxxer skrev:
Visst, använder man bara datorn till att surfa och kolla på film är det kanske en onödig utgift men spelar man märker man hur snabbt allt laddas in.

Beror ju helt på budget, för och främst så ska man lägga pengarna på grafikkortet vid spelande. Då det är den som spelar mest roll.

Sen SSD är ja väldigt snabbt, laddar Windows märkbart snabbare osv. Men minns jag inte fel så har dom även begränsade skrivningar (kanske var jätte många, men endå en begränsning).

Martin 9-3 Fisketokig
22 februari 2010 · 2 997 Inlägg

Höj inte SSD till skyarna.

Det räcker normalt med 80 / 160 GB som systemdisk.

Använder själv idag 40GB allt som allt på mitt c: och känns inte motiverande att köpa SSD till lagringsdiskar.

Som lagringsdiskar räcker det bra med sata-diskar på 1-2 TB styck... Vill man åt säkerhet så kör raid. SSD är inte felfria de heller.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Noxxer
24 februari 2010 · 1 482 Inlägg

Alltså det jag menar med värda pengarna är ungeför följande:

Min system disk som kostade mig 700kr startar Windows 7 på ungefär 10 sekunder.
För att få ungefär samma lagringsutrymme så måste jag lägga 7000kr för en SSD Disk.
Räknar man på pris då så ska ju windows starta på ca 1 sekund. Det gör det inte, antar jag?

Såhär ska man ju inte räkna men ja gör det i dagens läge då jag tycker att hårddiskarna är för dyra för min plånbok.

Men skall sägas att hårddiskarna är JÄVLIGT snabba! Det förnekar jag för helskotta inte. Dom spöar varrenda mekanisk hårddisk ordentligt. vill man ha prestanda monster så köper man 2 SSD och sätter dom i raid, för helvette va fort det går. Men då kostar det wink.

Uchiha: Ja man ska lägga pengarna på ett bra grafikkort. Men det många totalt glömmer är att processorn är minst lika viktig om inte ens viktigare än grafikkortet. Moderkort+Processor+Minnen+Grafikkort. Dessa 4 komponenter är viktiga tillsammans. Snålar man på något sänker man resten. Man ska hålla det balanserat.

BLT Service
Theracords Music Label
Andreas 940 -utan 940
24 februari 2010 · 1 728 Inlägg

Noxxer skrev:
Alltså det jag menar med värda pengarna är ungeför följande:

Min system disk som kostade mig 700kr startar Windows 7 på ungefär 10 sekunder.
För att få ungefär samma lagringsutrymme så måste jag lägga 7000kr för en SSD Disk.
Räknar man på pris då så ska ju windows starta på ca 1 sekund. Det gör det inte, antar jag?

Såhär ska man ju inte räkna men ja gör det i dagens läge då jag tycker att hårddiskarna är för dyra för min plånbok.

Men skall sägas att hårddiskarna är JÄVLIGT snabba! Det förnekar jag för helskotta inte. Dom spöar varrenda mekanisk hårddisk ordentligt. vill man ha prestanda monster så köper man 2 SSD och sätter dom i raid, för helvette va fort det går. Men då kostar det wink.

Du har missförstått SSD-diskars användningsområde; man ska inte ha dem som lagringsutrymme för filmer och sånt utan enbart till OS, program och spelfiler, sen har man en stor mekanisk disk för lagring av stora filer.
Har du klockat din win7-uppstart till 10s eller är det vad det känns som? Med min SSD-disk tar det nämligen 18s att ladda Win7 Ultimate klockat från när bios är klar med sitt och det är snabbare än jag sett med någon mekanisk disk.

Hamilton
24 februari 2010 · 8 864 Inlägg

SSD i all ära men över 2000:- för en 60GB är pengar i sjön för en privatperson......
Kan man inte vänta dom sekunderna det tar att ladda ett spel eller ett OS, så kanske man inte har tiden att sitta vid datorn..

Tekniken är utmärkt men inte till dagens priser

Fotograf på tierpidag.se
Andreas 940 -utan 940
24 februari 2010 · 1 728 Inlägg

Hamilton skrev:
SSD i all ära men över 2000:- för en 60GB är pengar i sjön för en privatperson......
Kan man inte vänta dom sekunderna det tar att ladda ett spel eller ett OS, så kanske man inte har tiden att sitta vid datorn..

Tekniken är utmärkt men inte till dagens priser

Jag fick faktiskt hela 80GB för 2190kr, det var min första SSD-disk men jag hade ändå tänkt köpa 2st på en gång och köra RAID-0 men det fanns bara en i lager så jag fick nöja mig med den. Jag tyckte att prestandan blev tillräckligt bra med enbart en disk så jag köpte aldrig en till.
Detta verkar dock vara fel forum att tipsa om sånt, folket här är uppenbarligen inte tillräckligt nördiga för att betala 2000kr för en liten hårddisk.
Har man däremot en bärbar dator är en SSD-disk en betydligt större uppgradering då hårddiskarna i bärbara är långsammare samt att en SSD drar mindre ström och inte utvecklar någon värme.

Noxxer
24 februari 2010 · 1 482 Inlägg

Tar ca 10 sekunder ja. Tweakat Win 7 Ultimate.

Att SSD är till för spel och OS+program vet jag. Men sitter du på program som äter upp 200gb+ och spel som ligger totalt på 500gb så blir SSD bortkastade pengar.

BLT Service
Theracords Music Label
Hamilton
24 februari 2010 · 8 864 Inlägg

Andreas 940 skrev:

Hamilton skrev:
SSD i all ära men över 2000:- för en 60GB är pengar i sjön för en privatperson......
Kan man inte vänta dom sekunderna det tar att ladda ett spel eller ett OS, så kanske man inte har tiden att sitta vid datorn..

Tekniken är utmärkt men inte till dagens priser

Jag fick faktiskt hela 80GB för 2190kr, det var min första SSD-disk men jag hade ändå tänkt köpa 2st på en gång och köra RAID-0 men det fanns bara en i lager så jag fick nöja mig med den. Jag tyckte att prestandan blev tillräckligt bra med enbart en disk så jag köpte aldrig en till.
Detta verkar dock vara fel forum att tipsa om sånt, folket här är uppenbarligen inte tillräckligt nördiga för att betala 2000kr för en liten hårddisk.
Har man däremot en bärbar dator är en SSD-disk en betydligt större uppgradering då hårddiskarna i bärbara är långsammare samt att en SSD drar mindre ström och inte utvecklar någon värme.

Jag får nog anses som lite av en "nörd" vad gäller datorer och kan ändå inte för allt i världen motivera det höga priset.
Förnärvarande använder jag (WD VelociRaptor )150 GB, SATA diskar i RAID 0 till mitt Windows 7 Ultimate och även det är lite överkurs för en "vanlig" datoranvändare....

Även dator 1 av 3 är owerkill med AMD II X4 955 - 8GB DDR III - Crossfire 2st: XFX HD5970 2GB Black Edition.....


SSD diskar drar mera ström i laptop enligt tester

Fotograf på tierpidag.se
TobiasP
24 februari 2010 · 89 Inlägg

Noxxer skrev:
Uchiha: Ja man ska lägga pengarna på ett bra grafikkort. Men det många totalt glömmer är att processorn är minst lika viktig om inte ens viktigare än grafikkortet. Moderkort+Processor+Minnen+Grafikkort. Dessa 4 komponenter är viktiga tillsammans. Snålar man på något sänker man resten. Man ska hålla det balanserat.

Nja, om man köper ett värsting kort så bör man ju ha en någelunda modern CPU också, så visst har du rätt att man bör inte ha för dåliga saker. Men om man bara kan uppgradera en sak, då är det ju grafikkortet som gör mest skillnad. Om man inte sitter på en väldigt låg upplösning så CPUn måste få jobba också (givetvis så finns det spel som är mer CPU beroende också).
Vill även klämma in att ALDRIG spara in på PSUn!

EDIT
Finns SSDs för dryga tusenlappen från kingston. Dom är inte lika snabba som Intel eller Corsair. Men fortfarande väldig skillnad mot en mekanisk. Så vill man verkligen ha en så finns kingston (kingston är ett helt okej märke).

Senast redigerat av Uchiha (24 februari 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang