henke_99 skrev:
Så fruktansvärt sega är dom inte, har själv en gl som vinterbil. Min går dock inte billigt, ligger på nästan 1 liter/mil. Men den har gått nästan 27000 mil så den kan vara lite sliten...
I största allmänhet så är det nog inget generellt mekaniskt "standardfel" på dom, vid provkörning kan man lyssna efter "morrande" bakhjulslager som är på väg att ge upp. Det ger utrymme för prutande och dom är enkla att byta när man kommer hem...
Har själv en Vento 1,8. Det är väl samma motor i dessa misstänker jag, ABS-motorn.
Kan dock inte säga att den är pigg. Den är inte särskilt slö, men pigg är den definitivt inte.
Jag skulle säga att den går precis som man förväntar sig att en bil ska gå med 66kw.
Angående saker man bör kolla.
Rost i skärmkanter, baklucka och trösklar. Det är nästintill garanterat att det kommer att finnas där, frågan är bara: hur illa?
Centrallåset. Är pneumatisk så det kan djävlas och många har haft problem med det. Jag hör t.ex. att det pyser från förardörren när jag låser/låser upp, men än så länge fungerar det.
Kopplingen. Golf är en vanlig pensionär- och ungdomsbil som kanske inte är så vana vid kopplingen. Många har sliten koppling.
Annars är det väl bara gå efter skicket på en så pass gammal bil.
Jag köpte min trots rost (endast rosor i skärmkanterna och på bakluckan, hål i tröskeln) och halvdan koppling eftersom den kändes extremt fräsch i inredning och lack (om man bortser från rosten och några klarlacksläpp) samt att den var väldigt välservad. Vilket jag anser speglar tidigare ägares skötsel rätt väl.
Hade besiktning i onsdags. Den rullade rakt igenom trots sina 28kmil på mätaren. Hade inte gjort nånting innan besiktningen.