3529
Sök

Volvo orginal cup

558 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
har blivit mer och mer intresserad av att böra köra rally, och då verkar ju voc vara en bra klass att börja med:) är de några här inne som kör voc som har några tips?

är sugen på att bygga en 940 och har läst igenom reglerna på volvoorginalcup.se och det verkar ju inte vara några större bekymmer. är de värt att bygga en bil eller är de kanske smartare att köpa en färdig?

1 772 Inlägg
22 februari 2010
Har också velat börja men aldrig blivit av.  Det är väl alltid roligare att bygga sin egen rallybil, men det handlar mycket om det ekonomiska.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

558 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
ja det är ju sant. men jag har ekonomin att bygga en bil:)

1 772 Inlägg
22 februari 2010
Då tycker jag absolut du ska göra det! Och lägga upp en projekttråd i forumet, om du orkar vill säga tongue

626 Inlägg
22 februari 2010
har du ekonomin så är det väl roligare att bygga en egen:) men som sagt, du spar mycket pengar på att köpa en färdig. som å andra sidan kan vara slutkörd..

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!

558 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
ja men alltid kul att göra någonting själv, sen är de just de att jag ska ha nå att pyssla med:)

men hur går besiktning och sånt till? har inte hittat nån information

1 772 Inlägg
22 februari 2010
VOCarna är gatreggade bilar som du besiktar som vilken bil som helst på SBP, rätta mig om jag har fel någon?

3 259 Inlägg
Forummoderator
10 576 Inlägg
22 februari 2010
NordstromJ skrev:
VOCarna är gatreggade bilar som du besiktar som vilken bil som helst på SBP, rätta mig om jag har fel någon?

Vad ger ett sådant inlägg?

antingen vet man eller vet man inte

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 772 Inlägg
22 februari 2010
torpis skrev:
NordstromJ skrev:

Vad ger ett sådant inlägg?

Då kan ju du berätta för mig vad fan ditt inlägg gav? Trött man blir..

torpis skrev:
antingen vet man eller vet man inte

Eller så vill man veta..
Senast redigerat av NordstromJ (22 februari 2010)

174 Inlägg
22 februari 2010
Vad finns det för fler billiga klasser som man kan starta sin rally karriär på?wink
Jag tycker det är lite småtöntigt att man inte får byta ratt och slänga ut inredningen,men regler är regler.
Finns det någon klass där man bygger bilen mer som en fullspecad rallybil och som inte spränger sönder plånboken?
Tex uppdatera motor,bromsar,stötdämpare lite smått.
Senast redigerat av olander_91 (22 februari 2010)

1 772 Inlägg
22 februari 2010
olander_91 skrev:
Vad finns det för fler billiga klasser som man kan starta sin rally karriär på?wink
Jag tycker det är lite småtöntigt att man inte får byta ratt och slänga ut inredningen,men regler är regler.
Finns det någon klass där man bygger bilen mer som en fullspecad rallybil och som inte spränger sönder plånboken?
Tex uppdatera motor,bromsar,stötdämpare lite smått.

Hehe.. tongue

Grupp H kanske? Tvåhjulsdrivna, trimning tillåten, dock ingen överladdning, effekten kan vara uppemot 300 hk. Övriga modifikationer är jag osäker på vad som gäller.

558 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
men grupp h kan ju inte kallas för ekonimiskt jämfört med voc:)

vad menas med enhetsbur?

174 Inlägg
22 februari 2010
Det verkar som om Grupp E är en bra klass också!smile

1 772 Inlägg
22 februari 2010
olander_91 skrev:

Där får du inte trimma något, det förstod jag det som att du ville göra?

Smålänning
7 887 Inlägg
22 februari 2010
NordstromJ skrev:
olander_91 skrev:

Där får du inte trimma något, det förstod jag det som att du ville göra?

Det får man inte i Volvo Original heller.
Bara blanda och ge bland volvos ORIGINALDELAR.

Alltså inga KG-kammar eller dubbla webrar...

Fetaste du kan få är väll en K-Jetronicmatad 531-topp försedd motor med H-kam... Ger kanske 140 hästar högvarviga hästar...
Förbjudet även emd Turbo och 16v, då 16v toppen inte är en Volvokonstruktion.

Dock får du endast ha volvodelar i fjädring och dämpning, inte förstärka m.m...

I grupp E får du i alla fall ha 16v om du hittar en bil på under 2000cc som har det. Typ en Nissan Sunny GTI... Dock får du som sagt inte trimma. Lämplig bil för grupp E om man vill köra för att ha kul är t.ex Ford Sierra DOHC med urplockat baksäte, sportfjädring och naturligtvis bur. Självklart är ett krav att karrossen ska vara fri från skador i bärande delar.

Till skillnad från VOC får du i grupp E plocka ut baksätet (och ljudisolering?) och byta dämpare och fjädrar. I VOC gäller som sagt baksäte i och Volvodelar i fjädringen, eller iaf relementsenliga delar, vilka det är står i reglementet som finns på volvoorginal.com.
Dessutom får inte bilen se ut hur som helst i VOC, på samma sätt som i Grupp E... I VOC ska bilen vara i gott skick, rak i plåten, rostfri och med representabel lackering, och ha original blinkers och snedribba i grillen, annars får du inte starta!

EDIT: BTW är jagh också intresserad oh har funderat mycket wink

JAg ska ta licens och prova att köra en debutanttävling, där man får köra sin vanliga bil bara att man måste ha hjälm.
Senast redigerat av twin_cam (22 februari 2010)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

174 Inlägg
22 februari 2010
När jag menade att jag ville trimma så syftade jag bara smått. I grupp H får du ju trimma med vad du vill. Och det känns som det blir tråkigt att åka det när man inte kan hålla jämna steg med dom som har bättre ekonomi och kunskap.

Vad är det för cc på Volvos 16v då? Tänkte att det vore ju nice att bygga en 740 16v Grupp E bil.
Hittade lite bestämmelser om Grupp E. En sak jag inte fattar! Det står bestämmelser om kupé utrymmet sen så i dom bestämmelserna så finns det ett avsnitt där det står Homologerad bil. och där finns det fler saker. Tex att man får montera fri tävlingsratt,demontera baksäte.demontera golvmatta och innertak.
Vad är Homologerad bil för något?

558 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
kanske får döpa om tråden till garagets rallytråd?smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 februari 2010
olander_91 skrev:
När jag menade att jag ville trimma så syftade jag bara smått. I grupp H får du ju trimma med vad du vill. Och det känns som det blir tråkigt att åka det när man inte kan hålla jämna steg med dom som har bättre ekonomi och kunskap.

Vad är det för cc på Volvos 16v då? Tänkte att det vore ju nice att bygga en 740 16v Grupp E bil.
Hittade lite bestämmelser om Grupp E. En sak jag inte fattar! Det står bestämmelser om kupé utrymmet sen så i dom bestämmelserna så finns det ett avsnitt där det står Homologerad bil. och där finns det fler saker. Tex att man får montera fri tävlingsratt,demontera baksäte.demontera golvmatta och innertak.

2.3Liter
B234F,
B = Bensin
23 = 2.3l
4 = 4 ventiler/cyl
F = insprut med kat

Jonas

oo=00=oo
374 Inlägg
22 februari 2010
Volvo_Mannen skrev:
olander_91 skrev:

2.3Liter
B234F,
B = Bensin
23 = 2.3l
4 = 4 ventiler/cyl
F = insprut med kat

Volvo_Mannen du har ju koll på Volvo:
Fanns det inte italienska volvo med 2liters och 16V  tex 940 Polar 16V?
Eller det kanske bara är något jag har fått för mig smile

Mvh Marcus

Freude am fahren!

Sök