NordstromJ skrev:
olander_91 skrev:
Det verkar som om Grupp E är en bra klass också!

Där får du inte trimma något, det förstod jag det som att du ville göra?
Det får man inte i Volvo Original heller.
Bara blanda och ge bland volvos ORIGINALDELAR.
Alltså inga KG-kammar eller dubbla webrar...
Fetaste du kan få är väll en K-Jetronicmatad 531-topp försedd motor med H-kam... Ger kanske 140 hästar högvarviga hästar...
Förbjudet även emd Turbo och 16v, då 16v toppen inte är en Volvokonstruktion.
Dock får du endast ha volvodelar i fjädring och dämpning, inte förstärka m.m...
I grupp E får du i alla fall ha 16v om du hittar en bil på under 2000cc som har det. Typ en Nissan Sunny GTI... Dock får du som sagt inte trimma. Lämplig bil för grupp E om man vill köra för att ha kul är t.ex Ford Sierra DOHC med urplockat baksäte, sportfjädring och naturligtvis bur. Självklart är ett krav att karrossen ska vara fri från skador i bärande delar.
Till skillnad från VOC får du i grupp E plocka ut baksätet (och ljudisolering?) och byta dämpare och fjädrar. I VOC gäller som sagt baksäte i och Volvodelar i fjädringen, eller iaf relementsenliga delar, vilka det är står i reglementet som finns på volvoorginal.com.
Dessutom får inte bilen se ut hur som helst i VOC, på samma sätt som i Grupp E... I VOC ska bilen vara i gott skick, rak i plåten, rostfri och med representabel lackering, och ha original blinkers och snedribba i grillen, annars får du inte starta!
EDIT: BTW är jagh också intresserad oh har funderat mycket

JAg ska ta licens och prova att köra en debutanttävling, där man får köra sin vanliga bil bara att man måste ha hjälm.