5418
Sök

Motorrenovering, lönsamt?

6 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
Tackar så mycket för alla svar. Ja, en lista på alla verktyd hade inte varit fel smile

NissanMotorsport
23 februari 2010
Bigline_ skrev:
Tackar så mycket för alla svar. Ja, en lista på alla verktyd hade inte varit fel smile

hehe, va mest skämt..är inte så inne på saab så vet inte vilka vertkyg som behövs smile men köp dig en haynes reperationsbok, där står allt typ..steg för steg med bilder smile har sån till alla mina volvos.

5 710 Inlägg
24 februari 2010
Och punkten:
NissanMotorsport skrev:
öppna ventilkåpan och kolla ventilspelen

....kan tas bort från listan då den motorn har hydrauliska tryckare = det går inte kontrollera ventilspelet.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

261 Inlägg
24 februari 2010
Bigline_ skrev:
Har lite funderingar kring om man bör göra en motorrenovering / men vill samtidigt lära mig också så?

Vill man lära sig hur en motor fungerar, så kanske du ska överväga att skaffa en motor vid sidan om!  En "skit" motor som du kan skruva sönder totalt å sen försöka dig på skruva ihop den sen (Riktigt kul blir det om man även har en skrotbil å testa den i sedan big_smile)

NissanMotorsport skrev:
ett tips är iaf att skaffa dig Haynes reperationshandbok till din bil, där står allt

Aldrig fel med en rephandbok... Men att säga att det står ALLT i Tex Haynes böckerna är väl å gå lite till överdrift?  Har själv förstört en haynes bok på grund av att det stod missvisande information i den (elschemat stämde inte)

Missförstå mig inte nu!  Som nybörjare är Haynes bättre än ingenting...  Och det är en bra grund för ett fortsatt bilintresse tongue
(Dessutom finns det tips på vilka verktyg man kan behöva använda sig utav i "dom flesta" böckerna)

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
19 mars 2010
Måste fråga, funderar på att köpa en Saab 9-5 2.3T för runt 30k. Årsmodell 99, men måste fråga. En motorrenovering för 10k, och byta låda/koppling - så man vet att den håller och trimma den till runt 270hk. Rymligt?

Vad skulle de kosta ?

Bilen går på 30k, uppdatering av vevhusventilen 1500 ;- , motorrenoveringen 10k + viggenkoppling å låda för 15k?

Då borde bilen hålla ett braaaaaaaa tag?
Senast redigerat av Memme (19 mars 2010)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Controlled Insanity
41 Inlägg
20 mars 2010
En komplett motorrenovering kostar 4800kr om du köper det på Speedparts! Och är du medlem i Saab Turbo Club så blir det ca 1000kr billigare. Och då har jag räknat med att du köper:

* Vevlager
* Ramlager
* Axiallager
* Oljeplugg med packning
* Kamkedjesats
* Rem (multirem)
* Främre+Bakre packbox
* Uppdateringssats Vevhusvent
* Topplockspackning
* Topplocksbultar
* Kolvringar

Och går du ut på blocket och köper dig en sats beg T5 kovlar med stakar så klarar motorn 500hk utan bekymmer...

Kopplingen kan du köpa en tryckplatta från en aero och sen en carbonlamell (ca 3000kr platta+lamell) så klarar du allt vridet en bra bit över 500Nm med!

Mvh Jonas

Memme skrev:
Måste fråga, funderar på att köpa en Saab 9-5 2.3T för runt 30k. Årsmodell 99, men måste fråga. En motorrenovering för 10k, och byta låda/koppling - så man vet att den håller och trimma den till runt 270hk. Rymligt?

Vad skulle de kosta ?

Bilen går på 30k, uppdatering av vevhusventilen 1500 ;- , motorrenoveringen 10k + viggenkoppling å låda för 15k?

888 Inlägg
20 mars 2010
Memme skrev:

Vad skulle de kosta ?

Viggenlåda passar inte i en 9-5. Motorrenovering kan du minst dubbla om du inte ska göra det själv.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
20 mars 2010
OM jag lämnar in en på verkstad å jag köper materialet då, aerokoppling och renoveringstatsen..
Då kommer de sluta på mellan 15-30k va? smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Sök