5427
Sök

Motorrenovering, lönsamt?

6 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
Har lite funderingar kring om man bör göra en motorrenovering. Kör en saab 900 2,3i -95, som gått 26 000 mil. Vad kan detta kosta ungefär om man gör det själv (kamkedja bytt nyligen), har tillgång till hjälp av andra kunniga. Alltså på ett ungefär, vill veta om det är värt att lägga pengar på, men vill samtidigt lära mig också så?

888 Inlägg
22 februari 2010
Runt 10k så Nej det e inte värt det.

NissanMotorsport
22 februari 2010
Om du vill lära dig så och känner att du har tillgång till pengarna..beror ju också på vad du ska renovera..kolvar m.m? kanske 6-10.000 beroende va du ska göra då tippar jag på.. jag tycker det är värt iaf om man vill lära sig.. vart ska man annars börja? blir ju inte billigare om du tar en annan bil.. så bara börja wink ett tips är iaf att skaffa dig Haynes reperationshandbok till din bil, där står altl smile

1 758 Inlägg
22 februari 2010
Är det en bil som har sentimentalt värde för dig så kan det ju vara värt (för dig) att lägga pengar på den, istället för att sälja iväg den billigt, eller ännu värre, skicka den på skrot.
Rent pengamässigt är det sällan värt att göra så stora ingrepp på en såpass gammal "dussinbil". Kollar man på blocket verkar de ligga mellan 5.000 och 15.000 kr, så runt 10.000 spänn kan man väl ta som snittpris.
En annan variant är ju att helt enkelt byta motorn, om man får tag på en lågmilad för bra pris blir det ofta både billigare och enklare. Men då missar du ju hela den där biten om att lära!

Så det är bara att väga för- och nackdelar. Har du pengarna och det inte svider allt för mycket i plånboken: go for it!

Snål gnällspik
402 Inlägg
22 februari 2010
De motorerna brukar inte behövas renoveras, tvärtom är de väldigt slitstarka , förutom kamkedjan.  En motorrenovering är riktigt dyrt och kostar nog uppåt 20 000 kr, ja minst 10 000 iallafall, vilket inte alls är värt det. Utbytesmotor från skroten lär vara billigare.
Bara om du ska topp-trimma den är renovering påkallat men då är det ju massor av andra frågor.
Om den går dåligt så är det säkert något annat, elektronik kanske,  fel än slitna kolvringar etc.

Volvo S80 2,9.

6 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
Oj, ja det var väl nästan detta jag befarade. Men ok, om man tänker lite mer ekonomisk då och kanske istället monterar ner och rengör, kanske byter några packningar som behövs bytas m.m. Kan man inte göra en del, utan att behöva lägga ut för mycket pengar men ändå förlänga livslängden på motorn?

Oturen själv
593 Inlägg
22 februari 2010
är den inte sönder förstår jag inte varför du vill renovera, eller om du inte ska trimma då.. ?

Brum

500 Inlägg
22 februari 2010
Varför ska du renovera den till att börja med? Kan vara bra för oss att veta så vi kan ge dig tips.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
22 februari 2010
vet inte hur pass dyra delarna till saab:ar är men till volvo är de ju billigt som fan att gå igenom ett rödblock i alla fall.

Har du en motor som fungerar perfekt, har full komp och som inte läcker vätskor är det inte värt det, så fungerar ju motorn som den ska.

Men läcker den olja t.ex., vilket jag stör mig skitmycke på, så är det riktigt skönt att renovera motorn och känna att man kan lite på den.

Ska man helrenovera en volvomotor räcker de gott med kolvringar ( köpa nya kolvar är lite väl om dom inte ä slitna ), packboxar ( dom som brukar läcka ), alla packningar, och vevlager osv. Blir inte så blodigt då, några tusen.

6 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
Alltså jag kanske inte behöver renovera den egentligen. Men en liten egen service kan jag väl ändå göra, och byta en del slitna delar för att förlänga livslängden på motorn? Sen när jag ändå är igång, kanske göra rent. Detta kan man väl ändå göra och komma undan ganska billigt genom att bara byta det absolut nödvändiga, och samtidigt ta tillfället i akt och lära mig lite på vägen? : )

1 327 Inlägg
23 februari 2010
Om motorn fungerar så ska du inte ju inte börja byta saker på den. Byt istället tänddelar, remmar, vätskor osv..

711 Inlägg
23 februari 2010
En helrenoverad motor bör ju hålla ett tag till, säg 10 år till. Då är helt plötsligt 10 tusen kronor inte allt för mycket för den som vill behålla sin Saab, då det blir en tusenlapp om året för en helfräsch bil.

Sen att den kan förfalla på fler ställen än just i motorrummet, det får man ju tänka på också.

1 327 Inlägg
23 februari 2010
Den kan ju hålla 10 år till utan att man renoverar en fullt fungerande motor om man bara servar den. Finns ju inga garantier att den håller länge bara för att man renoverar motorn. Även en ny motor kan gå sönder om man har otur.

711 Inlägg
23 februari 2010
Sant! Volvon ("den gråa faran") verkar klara sig utan olja, fast den servas när den ska... roll

5 710 Inlägg
23 februari 2010
Aero T16 skrev:
Den kan ju hålla 10 år till utan att man renoverar en fullt fungerande motor om man bara servar den. Finns ju inga garantier att den håller länge bara för att man renoverar motorn. Även en ny motor kan gå sönder om man har otur.

Japp....dessutom medför det vissa risker med en renvoering iom att man inte monterar isär/ihop på samma strikta sätt som när den byggdes i fabriken.
Man har kanske inte de maskinerna/verkygen som på fabriken och den sätts garanerat inte ihop i samma miljö som då vilket kan tillföra en hel del smuts = inte bra för livslängden.

Det finns ett talesätt som heter:
-Laga inte något som inte är trasigt och det ligger mycket i det.

>>Bigline_Ge den en ordenlig service istället, det kan du med lite tur både räkna hem i minskad bränsleförbrukning och ökad livslängd samtidigt som du förhoppningsvis lär dig något smile

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Egenföretagare
999 Inlägg
23 februari 2010
Dessa motorer brukar hålla riktigt länge, har haft två 35 000 milare med 2,3-liters sugmotorn som fortfarande lät och gick bra.

Fortsätt att serva den regelbundet så håller den nog många mil till.

På gamla bilar går alltid något sönder förr eller senare, så du hinner nog lära dig meka smile
Senast redigerat av weeeman (23 februari 2010)

695 Inlägg
23 februari 2010
Bigline_ skrev:
Har lite funderingar kring om man bör göra en motorrenovering. Kör en saab 900 2,3i -95, som gått 26 000 mil. Vad kan detta kosta ungefär om man gör det själv (kamkedja bytt nyligen), har tillgång till hjälp av andra kunniga. Alltså på ett ungefär, vill veta om det är värt att lägga pengar på, men vill samtidigt lära mig också så?

kollade lite o gör du allt jobb själv o köper alla delarna på speedparts kostar delarna ungefär 4000kr +- nån hundring. och då e de ram/vevlager, alla packningar. ska du renovera toppen? i så fall behöver du ventiltätningar. om ja va du o hade tid o 4000kr över hade ja lätt gjort de du kommer lära dig massor.

No Guts - No Glory
- projekt SAAB 900og 500hk banbil http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 38&p=1
Världens bästa sida! www.slosurf.nu

NissanMotorsport
23 februari 2010
de du kan göra är att göra en riktig stor service..kan skriva upp lite va du kan kolla isåfall..

byta olja
byta oljan i växellådan
byta bromsvätska
byta servoolja
byta kylarvätska
byta alla remmar
byta fördelare, rotor
byta tändstift,tändkablar
byta luftfilter
byta bränslefilter
öppna ventilkåpan och kolla ventilspelen
gör ett kompressionstest och om det är bra så är det inte növändigt att riva isär motorn

finns ju mer saker som jag inte kommer på men om du söker lite här på forumet så hittar du nog fler slitagedelar du kan byta ut utan att riva isär halva motorn..

sen inspektera motorn och kolla efter läckage och fixa det..
och sen kan du ju börja på me att kolla bromsarna..bromsledningar och så..

då har du en fullt fungerande bil som förmodligen håller länge..

1 534 Inlägg
23 februari 2010
NissanMotorsport skrev:
de du kan göra är att göra en riktig stor service..kan skriva upp lite va du kan kolla isåfall..

byta olja
byta oljan i växellådan
byta bromsvätska
byta servoolja
byta kylarvätska
byta alla remmar
byta fördelare, rotor
byta luftfilter
byta bränslefilter
gör ett kompressionstest och om det är bra så är det inte növändigt att riva isär motorn

finns ju mer saker som jag inte kommer på men om du söker lite här på forumet så hittar du nog fler slitagedelar du kan byta ut utan att riva isär halva motorn..

glöm inte oljefiltret wink

NissanMotorsport
23 februari 2010
Iam2fast4U skrev:
NissanMotorsport skrev:

byta olja
byta oljan i växellådan
byta bromsvätska
byta servoolja
byta kylarvätska
byta alla remmar
byta fördelare, rotor
byta luftfilter
byta bränslefilter

glöm inte oljefiltret wink

ja just ja, och en ny oljeplugg är att föredra, samt oljeplugspackning wink kanske även ska lista upp alla verktyg man behöver till allt? big_smile

Sök