5696
Sök

Att laga/ slipa rost & lacka för dummies !

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
hejsan.

då vi alla på garaget är inte värst duktiga på bilar som många andra är, tänkte jag om ni kunde förklara så enkelt som det går gällande denna fråga.

på min Golf har jag nu hittat rost vid dörren osv.

1. vad använder jag för att slipa rosten?
2. vad ska jag egentligen göra? ( ska jag slipa som jag gjorde i slöjd typ för 9 år sen) ?
3. vad ska jag göra efter att jag har slipat ställen där rost funnits?
4. steg för sten om jag funderar på att lackera om ställen?

Tack för allt info

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 februari 2010
Kort, basic beskrivning:

1: Slippapper, dremel eller vad man nu anser vara lämpligt för att komma åt. Slippa bort ALL rost. Blästra om du har möjlighet
2: Plåtren yta bör/skall grundas. Är den mycket ojämn/porig skall man spackla med finspackel, vissa säger spackel direkt mot plåten andra säger grunda först...
3: Slipa ytan på nytt, "klotsa" så du får en osynlig övergång mellan frisk lack o det skadade området...
4: Börja med slipgrund, våtslipa med 800. På med basfärgen, sedan klarlacken. Låter enkelt men...Bäst resultat om du kör med 2-komponents produkter, dvs "äkta" billack. Kom ihåg att minsta lilla miss i föraretet lyser igenom ordentligt när lacken kommer på...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök