2609
Sök

740 STARTAR INTE!! Tror inte någon har svaret på detta?

10 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#1
Morrs!

har en 740 91a med nya sprutet som inte startar! drar du i gån han ca 2 mil så kan han hoppa i gång o gå  bra på högre varv men spottar o fräser på tomgång. och när han är i gång så går han tills du vrider nyckeln då går han inte i gång i gen??

den har slutat att starta helt nu.

Det som är bytt. alla relän vid växelspaken. 2 reläna på höger framskärm
soppa ledningar,Pump,filter,rotor,fördelare.stift.kablar,mätt ström te spridarna, mätt gristan.. men startar inte endå????

sistsa åkturen började lamba mätaren lysa kan det va den som spöka? elelr krettskortet? eller vevaxelgivare?

hller på o ger upp... mvh


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
23 februari 2010
#2
Du får ingen felkod?

MVH. Alex

10 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#3
Inga felkoder alls. batteriet är dock nytt kan jag tillägga och har 35 liter i tanken.. ja köpte 740 av en anledning att det skara vara lättmeckat... det här äre det värrsta ja meckat med...

några  fler ider? tacksamför svar


Försöker iaf
1 998 Inlägg
23 februari 2010
#4
Kolla upp detta

Tjuvluft
Tomgångsmotor
Lmm
Kallstartsventil som inte öppnar
Kamrem hoppat några kugg

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

10 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#5
vilken inverkan han tomgångsmotorn?
LMM e kollad .
Dock inte kamremmen.
kallstartsventilen är den ''extra'' spridaren som sitter vid spridarbryggan? ursäktar hur ja stavar...

mvh alex
Senast redigerat av BlondiHunter (23 februari 2010)


Försöker iaf
1 998 Inlägg
23 februari 2010
#6
BlondiHunter skrev:
vilken inverkan han tomgångsmotorn?
LMM e kollad .
Dock inte kamremmen.
kallstartsventilen är den ''extra'' spridaren som sitter vid spridarbryggan? ursäktar hur ja stavar...

mvh alex

Ja när du väl fick igång den så spottade och fräste den. Kanske kärvat. Att den inte startar som den ska har inget med de att göra.

Den sitter på undersidan av insuget kan man säga.
Men kolla tjuvluft sen. Startgas är perfekt till de

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

10 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#7
Han startar inte alls längre har dragit slut på 3 nya batterier med olika metoder.. startgas ska jag prova med! det kanske kan vara något.

när ja vrider nyckeln när han stått ett tag så hoppar han i gång litegrann sen gåre runt på starten tills man dragit slut på bateriet...

mvh


115 Inlägg
23 februari 2010
#8
Kollat så att den får bensin?
Kanske kan släppa på bensinslangen till spridarna och släppa ner i en burk och se om det kommer bensin fram.


404 Inlägg
23 februari 2010
#9
Prova att mata bensinpumpen med ström direkt från batteriet utan att gå via bränslepumpsreläet, det kan vara att kontakten är dålig och den därför bara får ful ström när bilen redan är igång och generatorn laddar. Det förklarar även varför den går dåligt på tomgång då generatorn vanligtvis laddar mkt sämre på tomgångsvarven.


Volvo Tekniker
149 Inlägg
23 februari 2010
#11
Om du har tillgång att låna så t esta med annan tänd och bränslebox. Kan vara något som felar där i.

Kollat vevaxelgivaren? (Impulsgivaren) Sitter baksidan motor vid sprängkåpan.


10 Inlägg
23 februari 2010
#12
Prova att byta ut relät som sitter på expansionskärlet.  det är spridar relät.
Om det inte funkar som det ska så får du soppa fram till spridarna men de öppnar aldrig.
Funkar med vilket biltemarelä som helst.

Du kan ju prova att bygla reläsockeln först så får du svar på en gång.

Mvh Fredrik

nästa år då jävlar..
Dalton Racing

1 915 Inlägg
23 februari 2010
#13
Kollat så kamremmen sitter rätt ?
Senast redigerat av Louksor (23 februari 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
23 februari 2010
#14
Låter som samma problem som polaren hade på sin..vi fick alldrig iordning på den sad men om du vet va felet va sen så medela mig big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=165542

Mvh Christian

islurren1
23 februari 2010
#15
"Tickar" spridarna när du kör på starten? Sitter dom små kablarna på batteri plussen orderntligt fast?
Senast redigerat av islurren1 (23 februari 2010)

21 Inlägg
2 mars 2010
#16
när jag hade exakt samma symtom på min 740 så var det lambda sonden. den var lika dan som din i början gick den o köra för att sen efter  några dagar bara starta och gå högst några sekunder sen dö igen . när jag fick loss den gamla lambdan och skakade på den bredvid örat så hörde man att nåt skramla där inne så det var väl nån liten tråd som gått av kan ju vara värt att kolla

Långtradarchaufför
282 Inlägg
2 mars 2010
#17
kolla så det inte är BTR som spökar som min gör just nu, att den inte öppna vid rätt tryck så soppan går till returen utan allt går till spridarna så den "surar" igen så man inte få någon tändning

BMW - Det stavas som det låter:)

406 Inlägg
2 mars 2010
#18
Jag hade liknande problem med en volvo 240. Har du kollat säkringen till tändningen (går säkert till mer) min säkring på 240 satt under en kabelstam på vänstra fjädertornet...

My way or the highway? I take both sideways

Dr Snuggles
956 Inlägg
2 mars 2010
#19
Har precis samma problem med min 240.
Har bytt följande:
Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock
Rotor
Soppapump + filter
Bränslepumpsrelä
LMM
Tändbox
Tändspole
osv osv.
Blir galen... Värt att kolla upp lambdan?

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

252 Inlägg
2 mars 2010
#20
Jag har haft exakt samma fel som er Fast på min Golf III,
och trot eller ej men då var det tändninglåset som var trasigt! så motorn ville gå så länge jag höll nyckeln i startläge!
Men så fort jag släpte startläget så dog motorn! så nu har jag startknapp istället wink det fungerar mkt bättre tongue


Sök