740 STARTAR INTE!! Tror inte någon har svaret på detta?

BlondiHunter
23 februari 2010 · 10 Inlägg

Morrs!

har en 740 91a med nya sprutet som inte startar! drar du i gån han ca 2 mil så kan han hoppa i gång o gå  bra på högre varv men spottar o fräser på tomgång. och när han är i gång så går han tills du vrider nyckeln då går han inte i gång i gen??

den har slutat att starta helt nu.

Det som är bytt. alla relän vid växelspaken. 2 reläna på höger framskärm
soppa ledningar,Pump,filter,rotor,fördelare.stift.kablar,mätt ström te spridarna, mätt gristan.. men startar inte endå????

sistsa åkturen började lamba mätaren lysa kan det va den som spöka? elelr krettskortet? eller vevaxelgivare?

hller på o ger upp... mvh

alexbenhard Hemlig Agent
23 februari 2010 · 1 115 Inlägg

Du får ingen felkod?

MVH. Alex

BlondiHunter
23 februari 2010 · 10 Inlägg

Inga felkoder alls. batteriet är dock nytt kan jag tillägga och har 35 liter i tanken.. ja köpte 740 av en anledning att det skara vara lättmeckat... det här äre det värrsta ja meckat med...

några  fler ider? tacksamför svar

Boostrider Försöker iaf
23 februari 2010 · 1 998 Inlägg

Kolla upp detta

Tjuvluft
Tomgångsmotor
Lmm
Kallstartsventil som inte öppnar
Kamrem hoppat några kugg

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
BlondiHunter
23 februari 2010 · 10 Inlägg

vilken inverkan han tomgångsmotorn?
LMM e kollad .
Dock inte kamremmen.
kallstartsventilen är den ''extra'' spridaren som sitter vid spridarbryggan? ursäktar hur ja stavar...

mvh alex

Senast redigerat av BlondiHunter (23 februari 2010)

Boostrider Försöker iaf
23 februari 2010 · 1 998 Inlägg

BlondiHunter skrev:
vilken inverkan han tomgångsmotorn?
LMM e kollad .
Dock inte kamremmen.
kallstartsventilen är den ''extra'' spridaren som sitter vid spridarbryggan? ursäktar hur ja stavar...

mvh alex

Ja när du väl fick igång den så spottade och fräste den. Kanske kärvat. Att den inte startar som den ska har inget med de att göra.

Den sitter på undersidan av insuget kan man säga.
Men kolla tjuvluft sen. Startgas är perfekt till de

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
BlondiHunter
23 februari 2010 · 10 Inlägg

Han startar inte alls längre har dragit slut på 3 nya batterier med olika metoder.. startgas ska jag prova med! det kanske kan vara något.

när ja vrider nyckeln när han stått ett tag så hoppar han i gång litegrann sen gåre runt på starten tills man dragit slut på bateriet...

mvh

evil_ananas
23 februari 2010 · 115 Inlägg

Kollat så att den får bensin?
Kanske kan släppa på bensinslangen till spridarna och släppa ner i en burk och se om det kommer bensin fram.

Attenator
23 februari 2010 · 404 Inlägg

Prova att mata bensinpumpen med ström direkt från batteriet utan att gå via bränslepumpsreläet, det kan vara att kontakten är dålig och den därför bara får ful ström när bilen redan är igång och generatorn laddar. Det förklarar även varför den går dåligt på tomgång då generatorn vanligtvis laddar mkt sämre på tomgångsvarven.

BMW 2002 (1972)
BlondiHunter
23 februari 2010 · 10 Inlägg

denfår soppa med.. hela sjukt . mvh

SporreS40 Volvo Tekniker
23 februari 2010 · 149 Inlägg

Om du har tillgång att låna så t esta med annan tänd och bränslebox. Kan vara något som felar där i.

Kollat vevaxelgivaren? (Impulsgivaren) Sitter baksidan motor vid sprängkåpan.

Volvo S40T "E85" (1998)
fjadrik
23 februari 2010 · 10 Inlägg

Prova att byta ut relät som sitter på expansionskärlet.  det är spridar relät.
Om det inte funkar som det ska så får du soppa fram till spridarna men de öppnar aldrig.
Funkar med vilket biltemarelä som helst.

Du kan ju prova att bygla reläsockeln först så får du svar på en gång.

Mvh Fredrik

nästa år då jävlar..
Dalton Racing
Porsche 968 clubsport ls1 "PoorVette" (1994)
Louksor
23 februari 2010 · 1 915 Inlägg

Kollat så kamremmen sitter rätt ?

Senast redigerat av Louksor (23 februari 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
criller Aktiv Medlem
23 februari 2010 · 1 303 Inlägg

Låter som samma problem som polaren hade på sin..vi fick alldrig iordning på den sad men om du vet va felet va sen så medela mig big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=165542

Mvh Christian
islurren1
23 februari 2010 ·

"Tickar" spridarna när du kör på starten? Sitter dom små kablarna på batteri plussen orderntligt fast?

Senast redigerat av islurren1 (23 februari 2010)

eppaa
2 mars 2010 · 21 Inlägg

när jag hade exakt samma symtom på min 740 så var det lambda sonden. den var lika dan som din i början gick den o köra för att sen efter  några dagar bara starta och gå högst några sekunder sen dö igen . när jag fick loss den gamla lambdan och skakade på den bredvid örat så hörde man att nåt skramla där inne så det var väl nån liten tråd som gått av kan ju vara värt att kolla

Poulsen462 Långtradarchaufför
2 mars 2010 · 282 Inlägg

kolla så det inte är BTR som spökar som min gör just nu, att den inte öppna vid rätt tryck så soppan går till returen utan allt går till spridarna så den "surar" igen så man inte få någon tändning

BMW - Det stavas som det låter:)
Pillevinken
2 mars 2010 · 406 Inlägg

Jag hade liknande problem med en volvo 240. Har du kollat säkringen till tändningen (går säkert till mer) min säkring på 240 satt under en kabelstam på vänstra fjädertornet...

My way or the highway? I take both sideways
Racso Dr Snuggles
2 mars 2010 · 956 Inlägg

Har precis samma problem med min 240.
Har bytt följande:
Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock
Rotor
Soppapump + filter
Bränslepumpsrelä
LMM
Tändbox
Tändspole
osv osv.
Blir galen... Värt att kolla upp lambdan?

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
korni
2 mars 2010 · 252 Inlägg

Jag har haft exakt samma fel som er Fast på min Golf III,
och trot eller ej men då var det tändninglåset som var trasigt! så motorn ville gå så länge jag höll nyckeln i startläge!
Men så fort jag släpte startläget så dog motorn! så nu har jag startknapp istället wink det fungerar mkt bättre tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang