Kört med dimljus och fått böter.

volvodrifter
23 februari 2010 · 342 Inlägg

tjenare tänkte höra med er garagetmedlemmar om en sak..  lite lång formulering men hppas det går bra ändå..

blev stoppad för ett par helger sen men min farfars bil på kvällen..
hade glömt slå på ljuset.
bilen i säg e en volvo 745a.. denna går att stänga av ljuset på om man sätter knappen i nollans läge då tänds dimljuserna om man har slått på den knappen.

men til min fråga. jag blev ju såklart stannad av herr blå då jag hade glömt slå på ljuset å körde på dimljus såklart...  dom ville ge mig 1200 kr i böter men jag nekade å dom skulle skriva en primärrapport.  för det första skrev dom ner allt i ett anteckningsblock inte direkt i en primärrapport då dom inte hade nåt med sig.  och jag gick med på ett straffföreläggande å nu har jag fått hem ett papper där jag fick böter och förklaringen lyder..  ej haft föreskriven bel, tänd på mörklagd gata...

för det förta så e det belyst på båda sidor vägen av lyktstolpar  så det e tilfredsställande bel, och sen står det inte vilken bel, jag har haft tänd. 

har detta gått rätt till eller ska jag överklaga??  jag har inte ens sett den verkliga primärrapporten som han skicka till åklagaren??

TyrolerHatt Skogsmålare
23 februari 2010 · 630 Inlägg

Inte för att vara en moraltant men som du skriver så har du kört med felaktig belysning alltså dimljus på kvällen. Om polisen gjort fel eller inte har jag ingen aningen om men tycker det kan kvitta i detta läget.

Så det är väl att bita i sura äpplet och betala böterna.

volvodrifter
23 februari 2010 · 342 Inlägg

jo fast jag var ej medveten om att jag körde med dimljus på då det var upplyst gata och det lös rätt bra ändå..  jag vet att jag troligen blir tvungen att betala men det känns ändå surt...  1200 kan man ju göra roligare saker för..

Janneutanb
23 februari 2010 · 7 272 Inlägg

När det är mörkt ute gäller halvljus.
Dina var släckta så därav gäller det 1200kr i böter.
Åker man däremot med halv- och dimljus så får man för olaglig kombination eller något i den stilen och det är betydligt billigare.

Senast redigerat av Brains (23 februari 2010)

krakis
23 februari 2010 · 167 Inlägg

Hur fan kan de vara billigare när de är dom jäva idioterna man stör sig mest på. är sjävla dimljus + pos åkare och kör med de natt som dag.

BMW 325 "Turbo" (1988)
BMW 330d (2010)
volvodrifter
23 februari 2010 · 342 Inlägg

jag vetom att de e olagligt att åka med dimljus varesäg de e natt eller dag..  men det som stör mig mest e att jag inte fått se vad som han skrivit på primärrapporten då det står att jag kört på mörkbelaggd gata.

Klorin_Elvis Fetast i stan !!
23 februari 2010 · 991 Inlägg

volvodrifter skrev:
jag vetom att de e olagligt att åka med dimljus varesäg de e natt eller dag...

PÅ dagen får man kombinera dimljus och parkeringsljus istället för bara halvljus !

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Muttley
23 februari 2010 ·

volvodrifter skrev:
jo fast jag var ej medveten om att jag körde med dimljus på då det var upplyst gata och det lös rätt bra ändå..  jag vet att jag troligen blir tvungen att betala men det känns ändå surt...  1200 kan man ju göra roligare saker för..

Gör det då?? och betala denna gång och lär av ditt misstag. Även om de är lyktstolpar så är de på kvällen och de är enligt lagen förbjudet då.

volvodrifter
23 februari 2010 · 342 Inlägg

jag e inte ute efter er moraltanter som inte vet något... jag vet om att det e fel att åka med dimljus men samtiigt kan väl ALLA GLÖMMA slå på sitt ljuse någon gång???  och sen att man inte tänker på det för dimljus lyser upp rätt bra dom oxå på en belyst gata...  jag undrar bara som de stod i mitt första inlägg om polisen verkligen får göra som dom gjorde...  jag vet ju inte vad han skrev i primärrapporten på polisstation sen...  då det står att jag har kört på mörkbelaggd gata...

Sarge
23 februari 2010 · 2 337 Inlägg

volvodrifter skrev:
jag e inte ute efter er moraltanter som inte vet något... jag vet om att det e fel att åka med dimljus men samtiigt kan väl ALLA GLÖMMA slå på sitt ljuse någon gång???  och sen att man inte tänker på det för dimljus lyser upp rätt bra dom oxå på en belyst gata...  jag undrar bara som de stod i mitt första inlägg om polisen verkligen får göra som dom gjorde...  jag vet ju inte vad han skrev i primärrapporten på polisstation sen...  då det står att jag har kört på mörkbelaggd gata...

Utan att ha några belägg för det så gissar jag att de får göra en provisorisk rapport i anteckningsblocket, förutsatt att de tar med vissa punkter (vilka dessa tänker jag inte gissa). Så det har nog gått rätt till.

Hamilton
23 februari 2010 · 8 865 Inlägg

Med all sanorlighet så får du även grunden till böterna dvs en rapport från åklagaren när böterna ska betalas.

Fotograf på tierpidag.se
blacken
23 februari 2010 ·

volvodrifter skrev:
tjenare tänkte höra med er garagetmedlemmar om en sak..  lite lång formulering men hppas det går bra ändå..

blev stoppad för ett par helger sen men min farfars bil på kvällen..
hade glömt slå på ljuset.
bilen i säg e en volvo 745a.. denna går att stänga av ljuset på om man sätter knappen i nollans läge då tänds dimljuserna om man har slått på den knappen.

men til min fråga. jag blev ju såklart stannad av herr blå då jag hade glömt slå på ljuset å körde på dimljus såklart...  dom ville ge mig 1200 kr i böter men jag nekade å dom skulle skriva en primärrapport.  för det första skrev dom ner allt i ett anteckningsblock inte direkt i en primärrapport då dom inte hade nåt med sig.  och jag gick med på ett straffföreläggande å nu har jag fått hem ett papper där jag fick böter och förklaringen lyder..  ej haft föreskriven bel, tänd på mörklagd gata...

för det förta så e det belyst på båda sidor vägen av lyktstolpar  så det e tilfredsställande bel, och sen står det inte vilken bel, jag har haft tänd. 

har detta gått rätt till eller ska jag överklaga??  jag har inte ens sett den verkliga primärrapporten som han skicka till åklagaren??

Den har ju ljusautomatik, vad fasen ens hålla på och tjafsa med lysknappen då för?. Det är bara att ställa den i "rätt" läge och sedan glömma den..

volvodrifter
23 februari 2010 · 342 Inlägg

bilen är imort så nej den har inte ljusautomatik...   samt att ja lånat den och ni vet själva att detta e ett helvete att hålla reda på när man har halvljusautomatik på sin andra bil......   ja har fått papper från åklagaren och i dessa papper står det endast

EJ HAFT FÖRESKRIVEN BELYSNING PÅ MÖRKBELAGGD GATA.

PENNINGBÖTER: 1200SEK.



gatan har tillfredställande bel på båda sidor. alltså ej mörkbelaggd.
ej haft föreskriven belysning på??  kan ju lika gärna vart helljus???

och ni som skriver betala och se glad ut???? ge mig pengarna då så javisst...

Martin 9-3 Fisketokig
23 februari 2010 · 2 997 Inlägg

volvodrifter skrev:
och ni som skriver betala och se glad ut???? ge mig pengarna då så javisst...

Hade kunnat hålla med dig i ärendet men efter detta uttalande står det klart att det är bara kaffepengarna som styr och inte principen runt det hela. Med andra ord har du redan accepterat att ju gjort fel.

Så hur vida det var upplyst ställer jag mig tvekande till helt plötsligt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
volvodrifter
23 februari 2010 · 342 Inlägg

eftersom jag aldrig vart med om böter innan och jag har prövotid så gick jag med på straffföreläggande vilket e snäppet innan tingsrätt..   då jag absolut inte vill bli av med mitt kort..    men nu när jag fått hem detta stämmer det inte med verkligheten...  och 1200 kan man ha betydligt roligare för än att betala böter..

Muttley
23 februari 2010 ·

volvodrifter skrev:
bilen är imort så nej den har inte ljusautomatik...   samt att ja lånat den och ni vet själva att detta e ett helvete att hålla reda på när man har halvljusautomatik på sin andra bil......   ja har fått papper från åklagaren och i dessa papper står det endast

EJ HAFT FÖRESKRIVEN BELYSNING PÅ MÖRKBELAGGD GATA.

PENNINGBÖTER: 1200SEK.



gatan har tillfredställande bel på båda sidor. alltså ej mörkbelaggd.
ej haft föreskriven belysning på??  kan ju lika gärna vart helljus???

och ni som skriver betala och se glad ut???? ge mig pengarna då så javisst...

De var kväll och mörkt därmed ska de köra med enbart halvljus (i en belyst gata på kvällen) helljus på obelysta.

Varför tjaffsa emot när du gjort fel?

och vi som skriver betala och se glad ut...  Gör rätt nästa gång wink. så betalar jag det jag gör fel för.

blacken
23 februari 2010 ·

volvodrifter skrev:
bilen är imort så nej den har inte ljusautomatik...   samt att ja lånat den och ni vet själva att detta e ett helvete att hålla reda på när man har halvljusautomatik på sin andra bil......   ja har fått papper från åklagaren och i dessa papper står det endast

EJ HAFT FÖRESKRIVEN BELYSNING PÅ MÖRKBELAGGD GATA.

PENNINGBÖTER: 1200SEK.



gatan har tillfredställande bel på båda sidor. alltså ej mörkbelaggd.
ej haft föreskriven belysning på??  kan ju lika gärna vart helljus???

och ni som skriver betala och se glad ut???? ge mig pengarna då så javisst...

Ännu "bättre" har den inte ljusautomatik så har du ju medvetet ställt ljusreglaget i fel läge. Och så djädra svårt är det inte att se och hantera ljusknappen på en Volvo..

volvodrifter
23 februari 2010 · 342 Inlägg

tänk själv du har fyra fylletrattar i bilen som vill lyssna musik telefon ringer hela tiden då jag lovat kompisar sjuts..  man har vart uppe över 24h då e det inte alltid man kommer ihåg ljuset då vägen e upplyst...

blacken skrev:

volvodrifter skrev:
bilen är imort så nej den har inte ljusautomatik...   samt att ja lånat den och ni vet själva att detta e ett helvete att hålla reda på när man har halvljusautomatik på sin andra bil......   ja har fått papper från åklagaren och i dessa papper står det endast

EJ HAFT FÖRESKRIVEN BELYSNING PÅ MÖRKBELAGGD GATA.

PENNINGBÖTER: 1200SEK.



gatan har tillfredställande bel på båda sidor. alltså ej mörkbelaggd.
ej haft föreskriven belysning på??  kan ju lika gärna vart helljus???

och ni som skriver betala och se glad ut???? ge mig pengarna då så javisst...

Ännu "bättre" har den inte ljusautomatik så har du ju medvetet ställt ljusreglaget i fel läge. Och så djädra svårt är det inte att se och hantera ljusknappen på en Volvo..

Nehe
23 februari 2010 · 687 Inlägg

volvodrifter skrev:
EJ HAFT FÖRESKRIVEN BELYSNING PÅ MÖRKBELAGGD GATA.

PENNINGBÖTER: 1200SEK

En primärrapport skrivs som sagt när man nekar, detta görs på station. De enda uppgifter som de tar från dig är ju dina kontaktuppgifter samt din inställning. Finns ingen skyldighet att som polis skriva denna på plats. Primärrapporten skiljer sig inte från hur oboten ser ut det är i princip samma sak bara det att ditt godkännande ej finns.

Sen har du ju sagt att du godtar ett strafföreläggande vilket gör att åklagaren i sin bedömning har bedömt att du gjort fel och dömer dig till oboten.

Beskrivningen säger ju vad som har hänt, du har kört med felaktig belysning på en gata under mörker, spelar ingen roll om den var upplyst det var fortfarande mörk ute.

smile

Senast redigerat av Nehe (23 februari 2010)

volvodrifter
23 februari 2010 · 342 Inlägg

tack för förklaringen någon som verkar ha koll på läget...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang