Köpråd: Audi A4/S4 B5b, B6 & B7. Vanliga fel, och lite övrig info.

pars Operatör
24 februari 2010 · 346 Inlägg

Hej, jag går i tankarna på att köpa mig en lite nyare bil och då faller A4/S4 mig i smaken.
Prisklassen ligger runt 100 000:- (+-40 000).
Alla jag tittat på är avant och har quattro och turbo.

Edit: Eftersom jag antar att jag inte är ensam om att vilja ha en Audi A4 så kommer jag sammanfatta så gott det går i detta inlägg.

Jag vill veta om de felen som kan tänkas bli på dessa. Vad ska man kolla efter?

Vi börjar med S4 (265hk) 99b-01.
Där vet jag att de har uppgraderar grenrör och turbo på S4 och bättre framvagn, finns det mer?

Men vad har de för service intervaller och priser på service.

Hur är dom att äga, kommer det till några dålda utgifter?
Finns det nån anledning som säger att man ska ha ngt annat?
Bör jag vara rädd för en chippad?

Jag vill ha så mycket kött på benen som möjligt vid ett ev. köp.

A4 TSQ 99b-01 (180hk).
Väldigt lika frågor som innan. Service intervaller/priser? Möjligheten att göra saker själv? Kamremsbyten osv? Bör jag vara rädd för en chippad?

Vidare till A4 1,8TQ (190hk) och 2,0TQ (200hk) 01-07.
Det är väl två modeller där, men vilken det blir har ingen sexuell betydelse för mig.

Finns det anledning att ta den ena mdellen före den andra?
Service intervaller/priser? Möjligheten att göra saker själv? Kamremsbyten osv? Bör jag vara rädd för en chippad?


Bakgrund.
Jag har som synes en 940. Den är väl okej, rätt risig men men. Jag misstänker att jag kommer att linda den runt ett träd snart för jag kör den som jag skulle stule den och rånat en bank. Jag tänderar att köra lugnare när jag kör "finare" bilar. Och det blir en hel del åkande i och med mitt jobb, så en finare bil är ju roligare att åka.

Tankar.
Köper jag en A4 99b-01 så får jag en del pengar över till annat. Fälgar, 940n osv osv.
Det är ju kanske det vettigaste alternativet, men då har dom gått längre, det är inte nya bilar direkt. Då faller ju det jag skrivit åvan lite...

Köper jag en S4 så blir det nog som Forden, den står mest i garaget och ser fin ut. Vem vill det? Men den går ganska precis in på det jag tänkt lägga (i pengar räknat) så det blir inte mycket över till 940n eller annat. Men det är ju lite mera maskin och rock'n'roll i den.

Köper jag en A4 01-07 får jag nog gå till banken till de sista pengarna. Den är billigare än S4an i månaden, vilket gör att man snabbare spar pengar till de lånet man tar. Och den är ju nyare = bätte? Mindre mil osv osv osv.

Aja, hur skulle du ha gjort?


Edit:

Sammanfattat:

B5b (99-01):
Fördelar mot tidigare modell:
Uppgraderad framvagn.
Facelift, extriör.
S4: bättre grenrör & turbo.

Nackdelar:
Fortfarande problem med framvagn.
Kan få problem med ABSenheten.

Info:
1.8TS 180hk.
Vid chippning kan kopplingen slitas väldigt hårt och behöva bytas.
Kan kocksa igen om det är slarvat med oljebytesintervaller

B6 (01-05):
Fördelar mot tidigare modell:
Från 03, 6vxl manuell låda. 1.8TS 190hk.


Nackdelar:
Problem med framvagn.
Kan kocksa igen om det är slarvat med oljebytesintervaller.

Info:
1.8TS 190hk.

B7 (05-08):
Fördelar mot tidigare modell:
S4ans bromsar (iaf på 2,0T).
Bättre ratt, med 2stegs airbag och multifunktion.
Bättre bränsleekonomi jämte 1.8TS.


Nackdelar:
2,0T Kan få motorproblem om oljebyten inte gjorts med mindre än 3000mils mellanrumm. Oljan bör bytas var 2000mil.

Info:
2.0T 200hk, 2.0TS 220hk.
Kamremsbyte vid 18000 mil (enl servicebok) 16000 mil (rek från verkstad).
Knackningar på tomgång normalt, likt dieselknack.



Paket:
STCC är ett exteriört utrustningspaket med lite snyggare kofångare fram/bak och trösklar. (B6)
Proline brukar vara mittarmsstöd, farhållare, blanka lister runt rutor och lite finare radio.
Prosport är oftast sportstolar, sportratt, sportchassi och finare alufälgar + att proline ingår.
S-line Då är bilen välutrustad med allt det sportiga från tidigare paket + ännu större fälgar, ibland svart innertak och finare stolsklädsel och S-Line emblem lite överallt.

För mer exakt info gå in på Audis Faktablad.

Senast redigerat av pars (5 mars 2010)

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
Normark
24 februari 2010 · 558 Inlägg

jag skulle köpt en så ny som möjligt:) alltid skönt med nytt som inte krånglar och har sig:)

Danne_gg KTH Ingenjör;)
24 februari 2010 · 391 Inlägg

Du kan inte riktigt jämföra B6 (01-04) och B7 (05-08)
Interiört är dem väldigt lika. B7 fick en ny ratt som är enklare att fixa multifunktions stöd till. B7 hade även 2 stegs airbag i ratten.

Däremot har vi skillnader "under" skalet. Alla B7 modeller (iaf de starkare tex 2.0t) fick S4ans bromsok fram + 320mm skivor fram. Och hela s4ans hjulupphängning! Dvs den ska ha mycke trevligare köregenskaper! (och dras inte av framvagns problemen som B5 och vissa B6or hade)
+ ALLA B7or har 6växlade lådan! (B6 fick den 03)
och en 2.0Tq B7a kommer att dra mindre bränsle än 1.8Tsq B6 även om B7an är piggare!
Ser bara fördelar med att leta på en B7a faktiskt!

Du får gärna PMa mig om du har ytterligare frågor... känns som att detta inlägget blev lite rörigt...

Four rings to rule them all!
Westridger Cars suck :P
24 februari 2010 · 35 Inlägg

Ganska vanligt att ABS styrenheten börjar strula på B5:orna när de gått lite längre. Inget att oroa sig över dock, den är lätt att byta själv om det skulle behövas.

Rquired Allmänt envis
25 februari 2010 · 12 512 Inlägg

Jag hade köpt en så ny B7 som möjligt i alla fall, stor skillnad mot de tidigare modellerna.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
pars Operatör
25 februari 2010 · 346 Inlägg

Tack för alla svaren!

Danne_gg: Det är sån info jag var ute efter!

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
25 februari 2010 · 391 Inlägg

pars skrev:
Tack för alla svaren!

Danne_gg: Det är sån info jag var ute efter!

Lugnt;) Har ju själv varit i din sits och vet lite vad man ska kolla på nu...
OCH FÖR HELVETTE! Se till att kolla serviceboken NÄR bilen varit servad inte OM utan med hur många mil imellan oljebyten! Står det 3000 på varje eller väldigt nära 3000. då är den "fullservad" enligt VAG MEN KÖP FÖR HELVETTE INTE...

Min har gått med 3000+ intervaller mellan 0-10000mil... Den motorn är slut... Kommer behöva byta:( Och som sagt bara fråga ifall du undrar något! vågar påstå att jag har rätt bra koll på B7orna!

Four rings to rule them all!
pars Operatör
26 februari 2010 · 346 Inlägg

Så de du säger är att jag ska kika om oljebytena har gjorts på ~1500 mil. Är det nån form av sjuka att det kladdar (typ som saab) eller är det bara att det blir mer slitet?

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
26 februari 2010 · 391 Inlägg

pars skrev:
Så de du säger är att jag ska kika om oljebytena har gjorts på ~1500 mil. Är det nån form av sjuka att det kladdar (typ som saab) eller är det bara att det blir mer slitet?

Både och, sliter mer och dom kan kocksa igen helt... så du får riva tråg, turbon rasar och du kanske måste riva runt toppen och göra rent + nån form av motor rengöring... Inte så vanligt att detta händer dock... MEN det förekommer!

Och min hade ju lite kocks tendenser men är bara sliten tyvärr... Går ju fortfarande bra, drar ingen olja(alla 2.0tfsi drar lite men inte utöver det) ryker inte osv... Men man hör ett missljud och lite ventil tick när den är riktigt varm!)

MEN räkna med att alla 2.0tfsi kommer ha lite diesel ljud på tomgång! Spridarna som låter! Men lyssna på olika och jämför... Så att inte nån låter värre:P

http://www.youtube.com/watch?v=XesMGsMSnvU låter nästan som den ska förutom 0.05-0.07 där...

Four rings to rule them all!
pars Operatör
26 februari 2010 · 346 Inlägg

Är fortfarande lite fundersam över alla tillval som finns. Vad betyder vad?
STCC ?
ProSport ?
Proline ?
S-Line ?

S-line är vad jag fattat utseende, bl.a. ratt och front. Men vad är det mer?

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
26 februari 2010 · 2 203 Inlägg

STCC är ett exteriört utrustningspaket med lite snyggare kofångare fram/bak och trösklar. (B6)
Proline brukar vara mittarmsstöd, farhållare, blanka lister runt rutor och lite finare radio.
Prosport är oftast sportstolar, sportratt, sportchassi och finare alufälgar + att proline ingår.
S-line Då är bilen välutrustad med allt det sportiga från tidigare paket + ännu större fälgar, ibland svart innertak och finare stolsklädsel och S-Line emblem lite överallt.

För mer exakt info gå in på Audis Faktablad.

p-nyhlen Quattro - bar å åk
26 februari 2010 · 621 Inlägg

Jag skulle inte ha köpt en a4 mellan 98-01. Den modellen hade de "förbannade" länkarmarna.
Jag skulle gått på nått lite nyare.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
pars Operatör
3 mars 2010 · 346 Inlägg

En fråga till, på B7 2,0T: Är det ens kamrem på dom? Är det rem, vilka miltal är det byten? 8, 16, 24? eller annat? Vore bra och veta när man kollar på miltalen. Man vill ju gärna slippa göra stora servicen efter bara nån månad. Jag kör mellan 3000-4000 mil om året, så det går rätt fort ändå.

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
wrm
3 mars 2010 · 60 Inlägg

Intressant tråd, ska följas då ett bilbyte är på G inom snar framtid smile

DasAuto
3 mars 2010 · 2 751 Inlägg

pars skrev:
En fråga till, på B7 2,0T: Är det ens kamrem på dom? Är det rem, vilka miltal är det byten? 8, 16, 24? eller annat? Vore bra och veta när man kollar på miltalen. Man vill ju gärna slippa göra stora servicen efter bara nån månad. Jag kör mellan 3000-4000 mil om året, så det går rätt fort ändå.

Kamremmen skall bytas runt 18 000 mil enligt instruktionsboken.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
pars Operatör
3 mars 2010 · 346 Inlägg

Tack för den infon! smile

Bör jag vara rädd attköpa en chippad bil? 1,8T eller 2,0T ?

Senast redigerat av pars (3 mars 2010)

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
Helvete_racing Arg Snickare
3 mars 2010 · 875 Inlägg

Jag kan bara säga såhär, vilken av bilarna du än köper så kommer du få en bra bil! Finns inga bilar som är stabilare (standard bilar) än vad audi är. Bra körupplevelse och bra teknik! Lite halvdyrt att laga på verkstad osv men man får vad man betalar för om man säger så.
Kamremsbyte är inte spec svårt på dom vanliga 4cyl turbo bilarna. skillnad om det varit v6an i eller v8an.

Hade du bott närmare västervik hade jag kunnat gjort kamremsbyte åt dig jävligt billigt! smile

Hoppas du får ta i en bra bil!

pars Operatör
3 mars 2010 · 346 Inlägg

Men oj! Nån var väldigt positiv! smile Jag kanske har hittat mitt offer. Då är kamremmen helt nybytt.

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
3 mars 2010 · 391 Inlägg

pars skrev:
Men oj! Nån var väldigt positiv! smile Jag kanske har hittat mitt offer. Då är kamremmen helt nybytt.

Se förfan till att allt är schyst med motorn bara!;p och som sagt kolla upp NÄR oljebytena är gjorda och inte om! allt upp till 3000mil ger garanti och fullservat vad än datorn säger! Tycker den att oljan är slut vid 2000 och man kör till 3000! Not good!

Four rings to rule them all!
pars Operatör
4 mars 2010 · 346 Inlägg

Ska lägga det i första inlägget smile

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang