Fråga om vad som är laglig vinge

kribbe
25 februari 2010 · 61 Inlägg

Jag vet att där är många trådar på detta ämne redan men med luddiga svar.
______________
frågan lyder
__________________________
enligt VV:s regler:

Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar inte s.k. husvagnsspoiler och spoiler avsedd som smutsavvisare för bakruta. Förbudet omfattar inte heller spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A. Förbudet omfattar heller inte originalmonterad spoiler på personbil av årsmodell 1972 eller tidigare.

Så då undrar jag om man får ha en plastvinge (kolfiber, glasfiber) på konsoler.

Sen undrar jag också om någon vet vad hårdheten brukar vara på kolfiber, och glasfiber (enligt texten hårdhet av högst 60 Shore A).

vingarna jag har tänkt på att köpa är:

http://www.stylingkompaniet.com/shop/ca … fdc243e2e7

eller

http://www.stylingkompaniet.com/shop/ca … fdc243e2e7

Toyota MR2 Turbo "SW20" (1993)
Tom Darth Vader
25 februari 2010 · 1 644 Inlägg

kribbe skrev:
Sen undrar jag också om någon vet vad hårdheten brukar vara på kolfiber, och glasfiber (enligt texten hårdhet av högst 60 Shore A).

Koolfiber är mycket hårdare än så. Tänk 740is skumgummivingar smile

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
DJTrooper
25 februari 2010 · 240 Inlägg

tror inte ngn av dom är lagliga... jag hade den andra på min 200 och den värade dom släppa igenom på besiktningen.

kribbe
25 februari 2010 · 61 Inlägg

då får det nog bli veilside mr2 vinge. den tror jag att man får köra runt med.

http://www.stylingkompaniet.com/shop/ca … e7bcab6642

Toyota MR2 Turbo "SW20" (1993)
kribbe
26 februari 2010 · 61 Inlägg

för att sammanfatta.  vilka vingar får man ha. får man ha såna som brukar sitta på evo och subaru impreza.

och får man ha den som jag nämnde i mitt senaste inlägg.

vad jag själv har fått reda på från VägVerket är att dom två som är med i början av tråden är olagliga

Senast redigerat av kribbe (26 februari 2010)

Toyota MR2 Turbo "SW20" (1993)
KBerglund Bilskadeentusiast
26 februari 2010 · 291 Inlägg

Måttet på styvheten för kolfiber kallas elasticitetsmodulen. Och brukar skrivas i tex 250MPa (Miljoner Pascal)

evilaudio
26 februari 2010 · 16 195 Inlägg

kribbe skrev:
för att sammanfatta.  vilka vingar får man ha. får man ha såna som brukar sitta på evo och subaru impreza.

och får man ha den som jag nämnde i mitt senaste inlägg.

vad jag själv har fått reda på från VägVerket är att dom två som är med i början av tråden är olagliga

den vingen som sitter orgiinal på nya imprezan är inte laglig att eftermontera på nån annan bil efter som den har "fristående vingplan".. men den är laglig på imprezan.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
kribbe
1 mars 2010 · 61 Inlägg

har fått reda på av vägverket nu att ALLA vingar som överstiger 30mm i höjd eller är av för hårt material får ej användas för gatbruk.

det får alltså bli original vinge på bilen så länge

Toyota MR2 Turbo "SW20" (1993)
Aerodynamik ...
1 mars 2010 · 7 120 Inlägg

kribbe skrev:
har fått reda på av vägverket nu att ALLA vingar som överstiger 30mm i höjd eller är av för hårt material får ej användas för gatbruk.

det får alltså bli original vinge på bilen så länge

Oh snap! hmm

racefan
1 mars 2010 · 1 059 Inlägg

inte om dom är org typ evo 6 på en evo 6.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
joacim77
1 mars 2010 · 204 Inlägg

Man kan få problem med alla olika vingar original som eftermarknad....allt är beroende på vilken besiktningasman eller polisman man träffar/frågar. Jag hade problem med min originalvinge på min Sierra Cossie och den är varken stor eller hög... cool Hade även problem med min originalvinge på EVO 5:an jag hade....regbesiktningen gick som en dans men ute på vägen i kontroller fanns det en del synpunkter.... Så det där med vad reglerna säger och VV eller poliser tycker/säger är två helt skilda saker.....tyvärr måste man ju säga... Lite svårt för dom som verkligen vill vara regelrätta och laglydiga när det i grund och botten inte exiterar några direkta riktlinjer att gå efter.... hmm

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"
pale Mensa -09
2 mars 2010 · 132 Inlägg

evilaudio skrev:
den vingen som sitter orgiinal på nya imprezan är inte laglig att eftermontera på nån annan bil efter som den har "fristående vingplan".. men den är laglig på imprezan.

den är inte laglig på imprezan heller. den enda bilen med laglig vinge där den står inskriven i regbeviset är
evon (vad jag vet om). Om polisen väljer att hårddra det hela . Jag har varit i mååånga diskussioner med hur många poliser som helst angående vingar.  Enligt poliserna i den flygande besiktningsvanen som drog in mig senast så var inte ens saab 9-3 aero vingen godkänd som sitter på original på bilarna 98-03 även dem påpekade att evons vinge var den enda godkända större vinge. Sen kvittar det om tillverkarna utrustat bilarna med det från fabrik om det inte är godkänt och inskrivit i regbeviset.

För att vara godkänd så måste den sitta med brytskruvar (som ska gå av vid eventuella kollision) samt fångstlina som ska dra vingen efter bilen så att den inte flyger av och träffar tant Agda i huvudet. Vingen ska även vara gjord av något speciellt material (hårdhet och plasttyp) men dem uppgifterna kan jag inte.

Så här står det enligt tilläggsinformationen på min bil:
BAKSPOILER ENLIGT 74/483 EEG, AV PLASTMATERIAL,
MONTERAD MED BRYTBULTAR AV PLAST SAMT FÖRSEDD
MED FÅNGLINOR

Så åter till topic:  Frippe: Ingen av dem vingarna du listat där är lagliga för dig att montera.
Släng du på dem , det du åker på är liten peng i böter och en ombesiktning. Sen kan du ju sätta på den igen. Om du tycker det är roligt.

Senast redigerat av pale (2 mars 2010)

Röda bilar är SNABBAST!
pale Mensa -09
2 mars 2010 · 132 Inlägg

Kvittar vad jag förstod det på dem poliserna jag pratat med iaf. Sen kan ju dem ha fel vad vet jag. Detta är vad jag lärt mig av egna samtal med poliser och personer på svensk bilprovning.  Enligt dem kvittar det som det finns som tillval med stor vinge etc etc.
Finns det inte med i regbeviset så är det kört och total nej.

Senast jag blev stoppad av en mc-polis här i stan så va han o ryckte i min vinge.
Sen kolla han upp det och förstod att den var godkänd, samma mc-polis hjälpte mig veckan efter när jag
fastnade i en vanlig poliskontroll då resten av stans polisbefolkning var och ryckte i den.

men som sagt, detta är vad jag vet och fått reda på.
Vem vet det kanske är helt fel, men har svårt att tro det då jag träffat flera olika poliser
som sagt samma sak. Dem har ingen möjlighet att kontrollera så att vingarna är rätt monterade: brytskruvar/fångstlinor etc etc. Utan de litar på regbevisen och där står vingen med om den är godkänd och rätt monterad.

Senast redigerat av pale (2 mars 2010)

Röda bilar är SNABBAST!
OphanWitehall
2 mars 2010 · 1 335 Inlägg

Vingens höjd får ej överskrida vingens bredd. Och ej metall.

kribbe
2 mars 2010 · 61 Inlägg

va många bra svar det kom helt blötsligt big_smile.

jag frågade toyota och dom har en vinge som sitter på mr2 1998 års modell sw20.

här är frågan och svaret jag fick:

Jag har en toyota MR2 -93 och jag undrar om ni vet vad det finns för originalvingar till denna bilmodellen.
Jag undrar mest om det finns någon större vinge som man får använda för gatbruk. (ungefär som mitsubishi lancer evo har till sina bilar).
___________________________

Hej Christian!

Nej det finns ingen annan originalvinge till din bil.
Den enda alternativet jag har hört talas om är vingen från 1998 års modell (SW20),
men den kan kräva modifiering av antingen luckan eller vingen...
Dessutom kostar en ny sådan cirka 16.000:-

Toyota MR2 Turbo "SW20" (1993)
joacim77
2 mars 2010 · 204 Inlägg

pale skrev:

evilaudio skrev:
den vingen som sitter orgiinal på nya imprezan är inte laglig att eftermontera på nån annan bil efter som den har "fristående vingplan".. men den är laglig på imprezan.

den är inte laglig på imprezan heller. den enda bilen med laglig vinge där den står inskriven i regbeviset är
evon (vad jag vet om). Om polisen väljer att hårddra det hela . Jag har varit i mååånga diskussioner med hur många poliser som helst angående vingar.  Enligt poliserna i den flygande besiktningsvanen som drog in mig senast så var inte ens saab 9-3 aero vingen godkänd som sitter på original på bilarna 98-03 även dem påpekade att evons vinge var den enda godkända större vinge. Sen kvittar det om tillverkarna utrustat bilarna med det från fabrik om det inte är godkänt och inskrivit i regbeviset.

För att vara godkänd så måste den sitta med brytskruvar (som ska gå av vid eventuella kollision) samt fångstlina som ska dra vingen efter bilen så att den inte flyger av och träffar tant Agda i huvudet. Vingen ska även vara gjord av något speciellt material (hårdhet och plasttyp) men dem uppgifterna kan jag inte.

Så här står det enligt tilläggsinformationen på min bil:
BAKSPOILER ENLIGT 74/483 EEG, AV PLASTMATERIAL,
MONTERAD MED BRYTBULTAR AV PLAST SAMT FÖRSEDD
MED FÅNGLINOR

Så åter till topic:  Frippe: Ingen av dem vingarna du listat där är lagliga för dig att montera.
Släng du på dem , det du åker på är liten peng i böter och en ombesiktning. Sen kan du ju sätta på den igen. Om du tycker det är roligt.

Det där med brytbultar och plast är bara bullshit, EVO 5- & 6-ans vinge sitter inte med några brytbultar och övre vingplanet är ju tom i aluminium original. Tex svensksålda EVOs och Impreza är från början godkända när dom en gång var nya och såldes på firma. Tyvärr så finns det inga klara regler för detta med vingar , allt är bara luddigt och all bilprovningspers och poliser har olika syn på det hela och det är helt olika från bilprovning till bilprovning oavsett vilken bil och vinge som sitter på. Svaret på din fråga Kribbe är att du helt enkelt får chansa och se vad som händer med tiden....tråkigt men sant.

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"
racefan
3 mars 2010 · 1 059 Inlägg

jo svensksålda evo 6 har brytbult o utbytt vingplan i plast.
lätt o säga en sak på nätet men jag har ju papper på vingen samt vingplan i plast o alu o brytbult på min evo så.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
pale Mensa -09
3 mars 2010 · 132 Inlägg

racefan: du har så rätt så.  Min 6a har också detta.
Vingen är godkänd med plastblad och inte alu.

självklart pratar vi om svensksålda bilar där detta är godkänt och inskrivet i regbeviset.


jag orkade inte skriva något igår när jag läst joacim77´s svar för jag tänkte
det va inte lönt då han lät så övertygad om att han hade rätt.

Senast redigerat av pale (3 mars 2010)

Röda bilar är SNABBAST!
joacim77
3 mars 2010 · 204 Inlägg

pale skrev:
racefan: du har så rätt så.  Min 6a har också detta.
Vingen är godkänd med plastblad och inte alu.

självklart pratar vi om svensksålda bilar där detta är godkänt och inskrivet i regbeviset.


jag orkade inte skriva något igår när jag läst joacim77´s svar för jag tänkte
det va inte lönt då han lät så övertygad om att han hade rätt.

Det var som faan....då ber jag om ursäkt. Har aldrig varit med om det på dom svensksålda EVOs jag har stött på.

Kan även flika in med att Audi 90 20V quattro har alu-vinge original, även om den inte alls är i storlek med EVO och Impreza.

Men hur det än är med allt så är det tyvärr så att det inte existerar några regler som ALLA följer utan det är olika bedömningar beroende på vart man kommer.

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang