5749
Sök

Temporär tätning av Avgasystem

1 482 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
Jag har en avgasläcka vid flänsarna från grenrör-avgasystem på min 540 på höger sida.

Detta medför felaktig lambdavärde på tomgång och bilen går påtok för fett.
Avgaspackningarna mellan avgasrör och grenrör är alltså trasiga.

Det klonkar o rasslar precis där också så jag är säker på att det är problemet men man kan aldrig vara 100%.

Tänkte i helgen bara temporärt laga det för att se om motorn går bättre.

Så vad rekomenderas? Eftersom det inte är helt runt så medför det ju ett problem, är ju mellan 2flänsar läckage finns.

Funderade på om man skulle köpa monteringspasta och trycka in mellan skarven sen låta det härda. Lär ju inte hålla länge men jag bör ju märka omgående om motorn går bättre.

Åsikter?

BLT Service
Theracords Music Label

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 februari 2010
http://www.biltema.se/products/product. … emId=82925
den funkar bättre än monteringspasta
Senast redigerat av turboforssen (26 februari 2010)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
26 februari 2010
ännars har ju adcenter och mekonomen sån där gumgum tätnings pasta annars, funkar bra som fan opch håller länge, finns en tätningspasta på burk som man ska ha, finns på en tub också men den är till när man monterar ihop och lägger som en film emellan rören men den som är en platt plåtburk är skitbra big_smile
Senast redigerat av tal0n (26 februari 2010)

888 Inlägg
26 februari 2010
tal0n skrev:
ännars har ju adcenter och mekonomen sån där gumgum tätnings pasta annars, funkar bra som fan opch håller länge, finns en tätningspasta på burk som man ska ha, finns på en tub också men den är till när man monterar ihop och lägger som en film emellan rören men den som är en platt plåtburk är skitbra big_smile

GUNGUM wink

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
26 februari 2010
Jag tror att packningen kostar mindre än sån där avgas pasta.
Lägg hellre 3 timmar på att få packningen bytt än att lägga 1,5 timme på klåparmek som ändå inte kommer att hålla tätt helt och hållet.

MVH. Alex

445 Inlägg
26 februari 2010
alexbenhard skrev:
Lägg hellre 3 timmar på att få packningen bytt än att lägga 1,5 timme på klåparmek som ändå inte kommer att hålla tätt helt och hållet.

MVH. Alex

GumGum är underskattat:D kanske är bättre vid skarvar med klämma än att försöka täta "öppna" läckage på avgasystemet! Men för övrigt! GumGum är grymt bra!big_smile eller vafan testa, nu snackar vi bra skit iofs:D

888 Inlägg
26 februari 2010
GUNGUM heter det,

1 482 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
alexbenhard skrev:

MVH. Alex

Packningarna kostar 160kr styck.
Måste riva hela avgasystemet för att byta packningarna. Jag tänker inte stå ute i slasken och riva avgassystem men jag kan tänka mig att offra mig 10 min på att kladda på lite smet o se om det blir bättre.

När det blir varmare ute ska jag fixa det ordentligt men nu vill jag bara se om det blir bättre.

BLT Service
Theracords Music Label

Oturen själv
593 Inlägg
26 februari 2010
alexbenhard skrev:

MVH. Alex

Han skulle temporärt laga för att se om det var problemet för fan, när lärde du dig läsa ?
Negativa fan..

Brum

Offroad Racing
3 123 Inlägg
26 februari 2010
Oavsett om du ska använda ny packning eller avgaspasta så måste du ha isär grejerna. Går aldrig att få tätt annars. (eller ja en stund kanske det blir tätt, typ tills du kör iväg med lite tur)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
27 februari 2010
tal0n skrev:
tal0n skrev:
henke_99 skrev:
Oavsett om du ska använda ny packning eller avgaspasta så måste du ha isär grejerna. Går aldrig att få tätt annars. (eller ja en stund kanske det blir tätt, typ tills du kör iväg med lite tur)

du gungum funkar jävligt bra det, 440;n jag har nu i vinter har jag lagade jag åtminstonde 5-6 småhål med gungum för kasnke 2 månader sedan, håller än, sen lagade jag ett större hål med deras avgasbandage, håller också..
och varför måste han isär med avgassystemet för att häva på tätningspasta för?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
27 februari 2010
HenkeTIC skrev:
tal0n skrev:

GUNGUM wink

big_smile

1 482 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
henke_99 skrev:

Det räcker om det är tätt i 5 minuter.

Alltså det jag vill veta är om jag kan få det tätt i en liten stund. Det enda det handlar om är att få lamndan att märka att läckaget är borta och ändra om blandningen.

Jag märker således ganska enkelt om problemet försvinner. Dvs motorn slutar hoppa o gunga och går normalt.

BLT Service
Theracords Music Label

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
27 februari 2010
Mreque89 skrev:
alexbenhard skrev:

MVH. Alex

Han skulle temporärt laga för att se om det var problemet för fan, när lärde du dig läsa ?
Negativa fan..

Medan du sög på mammas tutte och var tvungen att använda blöja för att du inte kunde hålla tätt så kunde jag läsa.

Vi kan hoppa fram lite i tiden, medan du gick i specialklass i mellanstadiet så utbildade jag mig till bilmekaniker.

Hoppas det besvarar din fråga.

Det är värt att lägga 160 kr på en riktig lagning Noxxer.
Även om det är bökigt att byta så vet du att det är tätt om du byter packningen.
Alltså om du byter packningen och motorn fortfarande går oroligt så är det något annat än läckage som är felet.

MVH. Alex

Motborgare
1 099 Inlägg
27 februari 2010
alexbenhard skrev:
Det är värt att lägga 160 kr på en riktig lagning Noxxer.
Även om det är bökigt att byta så vet du att det är tätt om du byter packningen.
Alltså om du byter packningen och motorn fortfarande går oroligt så är det något annat än läckage som är felet.

Precis. Det är ju ett fel som måste lagas likförbannat, om du då inte har skrotning som alternativ.

-- K

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 februari 2010
Är insugsmembranet helt (antar det gäller 540:n)?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök