Bilbatteri problem

Kavli Motborgare
27 februari 2010 · 1 099 Inlägg

Qw4nm1a skrev:
de där med tjuvström har jag läst mkt om.
Men vet ej hur jag ska ställa in multimeter för att kolla de

Har en sån har http://www.daqstuff.com/images/400086/4 … hMeter.JPG om du orkar kolla

Prima mätare.

Vrid vredet helt till höger, sätt den röda sladden i 10A-uttaget. Lyft på pluskabeln på batteriet, koppla röda sladden till
batteripolen och den svarta till den frånkopplade pluskabeln.

Om det är oläckage, visar mätaren nåll komma nåll. Annars ser du vilken läckageström du har.
Lite ström kommer alltid att gå. Typ 20-100mA, eller nåt. Det är normalt.

-- K

Qw4nm1a
27 februari 2010 · 23 Inlägg

Kavli skrev:

Qw4nm1a skrev:
de där med tjuvström har jag läst mkt om.
Men vet ej hur jag ska ställa in multimeter för att kolla de

Har en sån har http://www.daqstuff.com/images/400086/4 … hMeter.JPG om du orkar kolla

Prima mätare.

Vrid vredet helt till höger, sätt den röda sladden i 10A-uttaget. Lyft på pluskabeln på batteriet, koppla röda sladden till
batteripolen och den svarta till den frånkopplade pluskabeln.

Om det är oläckage, visar mätaren nåll komma nåll. Annars ser du vilken läckageström du har.
Lite ström kommer alltid att gå. Typ 20-100mA, eller nåt. Det är normalt.

-- K

du kan inte säga vilken beteckning jag ska vrida vredet till? för de finns ju några till höger :Stongue

Kavli Motborgare
27 februari 2010 · 1 099 Inlägg

Qw4nm1a skrev:

Kavli skrev:

Qw4nm1a skrev:
de där med tjuvström har jag läst mkt om.
Men vet ej hur jag ska ställa in multimeter för att kolla de

Har en sån har http://www.daqstuff.com/images/400086/4 … hMeter.JPG om du orkar kolla

Prima mätare.

Vrid vredet helt till höger, sätt den röda sladden i 10A-uttaget. Lyft på pluskabeln på batteriet, koppla röda sladden till
batteripolen och den svarta till den frånkopplade pluskabeln.

Om det är oläckage, visar mätaren nåll komma nåll. Annars ser du vilken läckageström du har.
Lite ström kommer alltid att gå. Typ 20-100mA, eller nåt. Det är normalt.

-- K

du kan inte säga vilken beteckning jag ska vrida vredet till? för de finns ju några till höger :Stongue

Med "Helt till höger", menar jag just helt till höger. "A=", om du föredrar det. Eller maximum clockwise, om vi tar det på utrikeska. smile

-- K

Senast redigerat av Kavli (27 februari 2010)

Qw4nm1a
27 februari 2010 · 23 Inlägg

Har varit ute å mät nu 0.01 visar de. så de kan väl inte vare de problemet.

Kanske har med kylan å göra! Så kall vinter vi har haft nu har jag inte varit med om så länge jag har haft bilen

Qw4nm1a
27 februari 2010 · 23 Inlägg

Så problemet löser sig kanske om jag köper en kraftigare generator?

För jag kör inte speciellt långa sträckor

Drönirettab
27 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Hur lång körtid är det ungefär?

Det verkar ju lite konstigt att du har fått problem pga kortkörningar efter Xenonbytet med tanke på att strömförbrukningen totalt sett ska vara litegrann lägre nu än innan bytet. Kortkörningar generellt innebär förstås dålig laddning av batteriet, helt klart. smile

Qw4nm1a
27 februari 2010 · 23 Inlägg

De varejerar från 5mil till 1mil kanske. Olika från dag till dag:P

Drönirettab
27 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Om du kör tex 3-4 mil per dag så ska batteriet kunna hållas i hyfsat bra laddat skick, under förutsättning att generatorn ger bra laddspänning. Fast då beror det också på hur många strömförbrukare man har igång, kör man mycket kökörning (dvs motorn går ofta ner till tomgångsvarv) och samtidigt har fläkt+elbakrutevärmare+elsitsar påslaget så kommer knappast generatorn att orka ladda ordentligt.

Ifall vi förutsätter att testet av batteriet var gjort med riktiga mätare så bör batteriet vara i bra skick, men detta med att tittögat visar på svart är egentligen inte bra tycker jag.

Du kan prova att mäta laddspänningen på batteripolerna när du har samma saker påslaget som när du kör bilen varje dag, då ser du om generatorn eventuellt får problem. smile

Qw4nm1a
27 februari 2010 · 23 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om du kör tex 3-4 mil per dag så ska batteriet kunna hållas i hyfsat bra laddat skick, under förutsättning att generatorn ger bra laddspänning. Fast då beror det också på hur många strömförbrukare man har igång, kör man mycket kökörning (dvs motorn går ofta ner till tomgångsvarv) och samtidigt har fläkt+elbakrutevärmare+elsitsar påslaget så kommer knappast generatorn att orka ladda ordentligt.

Ifall vi förutsätter att testet av batteriet var gjort med riktiga mätare så bör batteriet vara i bra skick, men detta med att tittögat visar på svart är egentligen inte bra tycker jag.

Du kan prova att mäta laddspänningen på batteripolerna när du har samma saker påslaget som när du kör bilen varje dag, då ser du om generatorn eventuellt får problem. smile

Ja batteriet ska de inte vara något fel på. Sen så borde väl dom på philipson set att de visa svart å dom tycke jag jag inte skulle köpa något nytt

den laddar runt 14 v på tomgång med halvljus å fläkt m.m de valiga som är på när man startar bilen.

sen om jag Har helljus / stereon så laddar den 13.6/13.7 har jag för mig

Drönirettab
27 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Tjuvströmsmätningen visade 0,01 A och det är inget att anmärka på. Laddspänningen med halvljus+fläkt påslaget är runt 14 V och det är egentligen inget att anmärka på heller, fast några tiondelar högre spänning skulle inte skada.

Spänningen med helljus+stereo påslaget är 13,6-13,7 V, det räcker för att hålla batteriets laddning på konstant nivå men det blir inte speciellt mycket uppladdat ändå. Det innebär att om batteriet bara är halvladdat så fortsätter det att vara ungefär halvladdat även fast du kör ett par mil, men tror jag inte att batteriet ska bli så där pass urladdat på bara en vecka. hmm

Det enklaste just nu skulle nog vara att testa med ett annat batteri och köra en eller två veckor, då borde du märka skillnad.

Qw4nm1a
27 februari 2010 · 23 Inlägg

här om dagen "senas de blev urladdat" va de bara 11v i batterie, så jag ladda de i 16 timmar tror ja, så fick de stå över natten sen när de va laddat . så mäte jag de, då va de 12.9 volt

Jo men de är ju så att jag inte har något annat tongue lite tråkigt å köpa ett nytt om de inte är fel på batteriet

Qw4nm1a
27 februari 2010 · 23 Inlägg

Om jag tar ur batterie ur bilen å låter de stå i några dagar då? hur mkt skulle de sjunka tro?

Drönirettab
27 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Spänningen ska inte sjunka lägre än 12,7-12,8 V om batteriet är i bra skick och att det verkligen har blivit helt uppladdat, dvs att batteriladdaren visar på fulladdat eller att amperemätaren (om laddaren har en sån) visar nära noll A.

Om polspänningen sjunker betydligt mer, kanske till 12,4 V eller ännu lägre, så är batteriet i dåligt skick. smile

Qw4nm1a
27 februari 2010 · 23 Inlägg

Har även en kondensator som är urkopplad nu, för de va de första jag koppla bort, trodde de va den som drog ur batteriet.

Så den kan jag koppla in igen?

Qw4nm1a
27 februari 2010 · 23 Inlägg

Drönirettab skrev:
Spänningen ska inte sjunka lägre än 12,7-12,8 V om batteriet är i bra skick och att det verkligen har blivit helt uppladdat, dvs att batteriladdaren visar på fulladdat eller att amperemätaren (om laddaren har en sån) visar nära noll A.

Om polspänningen sjunker betydligt mer, kanske till 12,4 V eller ännu lägre, så är batteriet i dåligt skick. smile

Okej okej, men jag får låta de stå några dar å se då.

hoppas de löser sig tongue

Tack för hjälpen iaf

Qw4nm1a
1 mars 2010 · 23 Inlägg

Nu har batteriet ståt i 2 dagar. å har inte sjukigt något. kan de vara så att en bil bara drar tjuvström ibland?

Kavli Motborgare
1 mars 2010 · 1 099 Inlägg

Qw4nm1a skrev:
Nu har batteriet ståt i 2 dagar. å har inte sjukigt något. kan de vara så att en bil bara drar tjuvström ibland?

Det är lagen om felsökning. "Shit happens, but only when you look the other way."

-- K

Drönirettab
1 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Ja, det finns de som har råkat ut för att bilen drar tjuvström "bara ibland". Inte kul med sånt fel.

Eftersom batterispänningen inte har sjunkit på två dagar så kan vi nog anse att felet inte ligger där iaf, du får nog försöka att kolla igenom kablarna omkring Xenonljusen+ballasterna och se om det kan finnas möjlighet att någonting kortsluter ibland.

Sedan finns iof en mikroskopisk chans att någon liten lampa (tex handskfackbelysning) helt plötsligt har börjat krångla och att det sammanträffar med monteringen av Xenonljusen, men chansen är som sagt inte stor. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang