"Problem" med halvljus/helljus

ebtroX Fordägare
30 maj 2006 · 28 Inlägg

Jag skall besiktiga bilen imorgon och har tvingats plocka om releerna lite.
När jag köpte bilen lades ett rele till så halvljuset tänds direkt när man startar bilen.

När jag vrider på brytaren för helljus så slocknar inte halvljuset utan båda lyser, det är ju jävligt bra ljus men besiktningsmännen gillar det inte.
Undrar om det är någon som känner till hur det skall kopplas och vilka releer som skall användas?
Det tycks ha fallit i glömska här på fordverkstan smile

Senast redigerat av ebtroX (30 maj 2006)

Drönirettab
30 maj 2006 · 21 761 Inlägg

ebtroX skrev:
När jag vrider på brytaren för helljus

Menar du alltså när du ska slå på helljuset med helljusspaken?

ebtroX Fordägare
30 maj 2006 · 28 Inlägg

Drönirettab skrev:

ebtroX skrev:
När jag vrider på brytaren för helljus

Menar du alltså när du ska slå på helljuset med helljusspaken?

Japp, formulerade mig lite dåligt

Drönirettab
30 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Är det automatiskt halvljus med reducerat ljus som original på den bilen? Jag vet att åtminstone lite äldre Ford, tex Granada, har så. Alltså att halvljuset lyser med reducerad effekt när motorn är igång med ljusomkopplaren är i 0-läge, men när man vrider i halvljusläge så lyser halvljuset med full effekt.
Jag har inget schema för din bil men för Granada har jag elschema. Vet inte hur mycket det skiljer mellan dessa bilar.

Senast redigerat av Drönirettab (30 maj 2006)

ebtroX Fordägare
30 maj 2006 · 28 Inlägg

Det är inte original på bilen.
När jag köpte bilen var jag tvungen att vrida på halvljuset manuellt, försäljaren satte sedan till ett rele till och sa nåt om "korskoppling" och "svensk/norsk".
Då märkte vi inte direkt att halvljuset inte kopplas bort när man växlar om till halvljus.

Det borde ju gå att fixa enligt försäljaren men han har tappat minnet big_smile
Har börjat fundera om det finns flera olika relén om man skulle prova byta och testa om det funkar då.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang