Ptja, vet man hur man ska göra går det på ett par timmar

Har den fått en ny rem sedan tidigare (det skiljer i antal kuggar på vattenpumpen) så behöver inte kamaxlarna klockas in, har den aldrig fått nu rem tidigare så är det ganska så mycket extra pyssel med att låsa kammarna, lossa dreven, nolla veven och dra åt dreven igen

På andra sidan blocken, mot lådan sitter rem nummer 2, denna driver som du säkert kan gissa helt själv pumpen... Det man ska tänka på med denna är att det inre hjulet (in mot kupen) är justeringen av timningen på pumpen, vad du än gör så märk upp denna NOGA! Sitter den rätt så startar bilen och går normalt, sitter den fel är den väldigt, väldigt trött eller startar inte

Går att kolla med VAG:s dator om den står rätt sen

Alltid byta alla hjul, spännare och vattenpump tar jag som en självklarhet

Drivrem och löphjul kan ju vara praktiskt o byta när man ändå är där o skruvar. Det hjulet där remmen går igenom är vänstergängad har jag för mig... Tänk även på att inte skjuta upp problemet med att byta för är det dags så är det verkligen dags, många remmar har gått av på dessa genom åren

Du verkar i övrigt som minst normalbegåvad så detta tror jag du löser

hotrodder skrev:
Tydligen så är det riktigt jobbigt att byta kamremmen på dieslarna. Bland annat mycket skruva + en del bök med inställning av pump mm.
Första gången jag gjorde det tog det 3-4 timmar inkl provkörning så att det är inte omänskligt svårt att genomföra

MVH Hampus