5376
Sök

Kamremsbyte 2,5tdi 88hk transporter 2001, tips?

3 259 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
Hej! Kompisen frågade om jag ville byta kamrem på hans transporter 2,5tdi 88hk -01, har aldrig gjort det på just denna modell tidigare, är det krångligare än på nån annan bil? Har för mig att jag har hört nån nämna att det är väldigt besvärligt på dessa, stämmer det?

Har nån koll på vad ett kamremsbyte kosta på en sån här på tex VAG?

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
1 mars 2010
JonR skrev:
Hej! Kompisen frågade om jag ville byta kamrem på hans transporter 2,5tdi 88hk -01, har aldrig gjort det på just denna modell tidigare, är det krångligare än på nån annan bil? Har för mig att jag har hört nån nämna att det är väldigt besvärligt på dessa, stämmer det?

Har nån koll på vad ett kamremsbyte kosta på en sån här på tex VAG?

MVH/Jon

Jag bytte på min bensinare och det var inte speciellt märkvärdigt. Men innan jobbet så skaffade jag mej en del inputs på bilmodellen och tydligen så är det riktigt jobbigt att byta kamremmen på dieslarna. Bland annat mycket skruva + en del bök med inställning av pump mm.
Senast redigerat av hotrodder (1 mars 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 mars 2010
Ptja, vet man hur man ska göra går det på ett par timmar smile
Har den fått en ny rem sedan tidigare (det skiljer i antal kuggar på vattenpumpen) så behöver inte kamaxlarna klockas in, har den aldrig fått nu rem tidigare så är det ganska så mycket extra pyssel med att låsa kammarna, lossa dreven, nolla veven och dra åt dreven igen smile

På andra sidan blocken, mot lådan sitter rem nummer 2, denna driver som du säkert kan gissa helt själv pumpen... Det man ska tänka på med denna är att det inre hjulet (in mot kupen) är justeringen av timningen på pumpen, vad du än gör så märk upp denna NOGA! Sitter den rätt så startar bilen och går normalt, sitter den fel är den väldigt, väldigt trött eller startar inte smile Går att kolla med VAG:s dator om den står rätt sen smile

Alltid byta alla hjul, spännare och vattenpump tar jag som en självklarhet smile Drivrem och löphjul kan ju vara praktiskt o byta när man ändå är där o skruvar. Det hjulet där remmen går igenom är vänstergängad har jag för mig... Tänk även på att inte skjuta upp problemet med att byta för är det dags så är det verkligen dags, många remmar har gått av på dessa genom åren sad

Du verkar i övrigt som minst normalbegåvad så detta tror jag du löser smile

hotrodder skrev:
Tydligen så är det riktigt jobbigt att byta kamremmen på dieslarna. Bland annat mycket skruva + en del bök med inställning av pump mm.

Första gången jag gjorde det tog det 3-4 timmar inkl provkörning så att det är inte omänskligt svårt att genomföra smile

MVH Hampus
Senast redigerat av bumpe (1 mars 2010)

3 259 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
Ptja, vet man hur man ska göra går det på ett par timmar smile
Har den fått en ny rem sedan tidigare (det skiljer i antal kuggar på vattenpumpen) så behöver inte kamaxlarna klockas in, har den aldrig fått nu rem tidigare så är det ganska så mycket extra pyssel med att låsa kammarna, lossa dreven, nolla veven och dra åt dreven igen smile

På andra sidan blocken, mot lådan sitter rem nummer 2, denna driver som du säkert kan gissa helt själv pumpen... Det man ska tänka på med denna är att det inre hjulet (in mot kupen) är justeringen av timningen på pumpen, vad du än gör så märk upp denna NOGA! Sitter den rätt så startar bilen och går normalt, sitter den fel är den väldigt, väldigt trött eller startar inte smile Går att kolla med VAG:s dator om den står rätt sen smile

Alltid byta alla hjul, spännare och vattenpump tar jag som en självklarhet smile Drivrem och löphjul kan ju vara praktiskt o byta när man ändå är där o skruvar. Det hjulet där remmen går igenom är vänstergängad har jag för mig... Tänk även på att inte skjuta upp problemet med att byta för är det dags så är det verkligen dags, många remmar har gått av på dessa genom åren sad

Du verkar i övrigt som minst normalbegåvad så detta tror jag du löser smile

hotrodder skrev:
Tydligen så är det riktigt jobbigt att byta kamremmen på dieslarna. Bland annat mycket skruva + en del bök med inställning av pump mm.

Första gången jag gjorde det tog det 3-4 timmar inkl provkörning så att det är inte omänskligt svårt att genomföra smile

MVH Hampus

Hej! Tack för det utförliga svaret! Naturligtvis är det första gången på denna som kamremmen ska bytas!smile

Är det olika vattenpumpar som sitter från fabrik och som går att köpa som eftermarknadsgrejor? Tänkte på eftersom du skrev att det skiljer i antal kuggar?

Det går inte att göra så att man markerar på både drev och gamla remmen, tar isär det, gör exakt likadana markeringar på nya remmen och sen smackar ihop det? Då sitter det ju exakt som det gjorde innan(bilen är ju inställd rätt från fabrik får man ju utgå ifrån då)

Vad ungefär behövs skruvas bort för att komma åt båda remmarna? Har aldrig tittat under huven på en sån här nämligen så det blir en överaskning!smile Men är motorn rakställd i dessa? Då kanske kofångare, kylare etc behövas plockas av?

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (1 mars 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 mars 2010
JonR skrev:
Är det olika vattenpumpar som sitter från fabrik och som går att köpa som eftermarknadsgrejor? Tänkte på eftersom du skrev att det skiljer i antal kuggar?

Ja, den pumpen som monterades på fabrik skiljer sig från de som kommer som reservdelar. De nya har en kugg mer eller mindre. Det resulterar ju i att remmen får ett annat avstånd mellan kammen och veven ändrar sig, dvs du måste ställa om kammen...

JonR skrev:
Det går inte att göra så att man markerar på både drev och gamla remmen, tar isär det, gör exakt likadana markeringar på nya remmen och sen smackar ihop det? Då sitter det ju exakt som det gjorde innan(bilen är ju inställd rätt från fabrik får man ju utgå ifrån då)

Om du inte byter vattenpumpen går det ju bra men byter du den, vilket starkt rekommenderas måste du justera om, kommer tyvärr inte ihåg exakt men vill minnas att kammen går att låsa på någon sida så att man sen kan lossa drevet och ändra veven tills den stämmer igen... Lite osäker på detta dock sad

JonR skrev:
Vad ungefär behövs skruvas bort för att komma åt båda remmarna? Har aldrig tittat under huven på en sån här nämligen så det blir en överaskning!smile Men är motorn rakställd i dessa? Då kanske kofångare, kylare etc behövas plockas av?

Höger framhjul, expansionskärl behöver vikas undan, lite småsaker bara... Tänk på att köpa glykol iaf för du tar ju loss pumpen smile Jag brukar ha den nya pumpen redo inom räckhåll och sen skifta fort som fan så slipper man tömma hela systemet cool Motorn är tvärställd så man får "dyka" ner mot pumpen och dess rem smile

3 259 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
Okej! Då hänger jag med, då kommer man inte undan med att nolla kamremmen! Har några slutgiltiga frågor också!smile

*Finns det uttag för passbitar till kammarna även på denna vagmotor eller hur nollas dom?
*Är markeringen för veven tydlig och var sitter den?
*Då går det alltså att måla markeringar på pumpremmen och få den exakt som innan utan att behöva justera den med hjälp av tex vagcom?

Haha fick just en bild av mig själv i huvudet när jag försöker skifta vattenpumpen "fort som fan"! Jag tar nog den säkra vägen och tömmer systemet innan!big_smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 mars 2010
Finns uttag för låsning på baksidan (svänghjulssidan) av motorn vill jag minnas.
Sitter på remskivan för drivremmen på veven har jag för mig, går att måla en egen om man målar efter man låst kammen men innan man lossat remmen smile
Precis, det är lackstifts-metoden som gäller både på själva hjulen och på inställnings-spännaren smile

Försök att göra denna manöver med prao-orvar som är helt fitthänt big_smile

3 259 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
Finns uttag för låsning på baksidan (svänghjulssidan) av motorn vill jag minnas.
Sitter på remskivan för drivremmen på veven har jag för mig, går att måla en egen om man målar efter man låst kammen men innan man lossat remmen smile
Precis, det är lackstifts-metoden som gäller både på själva hjulen och på inställnings-spännaren smile

Försök att göra denna manöver med prao-orvar som är helt fitthänt big_smile

Okej! Ja grejen är ju den att jag inte har någon indikatorklocka eller dylikt så jag är ju helt utelämnad på den biten! Men då ska jag nog klara mig utan mätinstrument och med vanliga verktyg som det verkar eller vad säger du?

En kille jag pratade med påstog att hjulet på pumpen måste plockas bort, stämmer det? Isåfall är det ju kört då den sitter på en konisk axel utan krysskil? Jag menar då hjälper ju inga markeringar på remhjulet om det ändå kan sitta hur som helst tänkte jag!smile

Haha ja det kan nog bli en upplevelse!big_smilebig_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Motborgare
1 099 Inlägg
2 mars 2010
Jag hade nog införskaffat en mätklocka och mätt upp pumpen med nollad motor.

Jag bytte topp på en audidiesel en gång i forntiden. Mätte upp efter alla konstens regler (fast utan klocka)
Satte ihop den och den gick som en påse nötter. Var tvungen att åka till VAG och få pumpen inställd. Då stod den åtta grader fel!
Givetvis hade jag klantat mig nåt jävelskt, men jag rör aldrig en gammelpump utan klocka längre. :-)

En mätklocka är ju jävelskt bra att ha till svarven också. wink

-- K

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 mars 2010
88-hästar TDi-n är "halvjobbig" att byta på. Verkstaden som bytte på jobbets Transporter tog det inga 3-4 timmar för, snarare en hel arbetsdag (kamrem,pumprem,vpump samt övriga "tillbehör"). Sen är jag lite skeptisk till att vattenpumpens mindre (eller större) kugghjul har betydelse, det är ju förhållandet mellan dreven på kam resp vev som styr timingen, inte remmens längd eller vattenpumpens kugghjuls-dimension, ett mindre kugghjul på vpumpen resluterar ju bara i att pumpen snurrar snabbare o att man på så vis för bättre kylning/cirkulation.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 mars 2010
dawwe, jag är ledsen men du har faktiskt fel!
Naturligtvis ändras inte kamaxlarnaselns varvatal emot veven av en annan rem, det är helt sant men inte att avståndet mellan kamdrevet och vevaxeldrevet inte spelar någon roll!
Vattenpumpen sitter på den spända sidan, inte samma sida som spännaren alltså om det var oklart?
För säg att kammen står rätt när motorn står i nolläge, frid och fröjd alltså.
Om vi då gör avståndet längre mellan veven och kammen (monterar en annan pump) så kommer motorn att stå i noll-läge men eftersom avståndet är långre så kommer kammen att behöva röra sig för att remmen inte ska vara för kort, eller hur?
Vi pratar inte om hela kuggar utan att man måste justera drevet!

Kavli: Du har ju en poäng men vi ett rent byte går det faktiskt att göra det utan att klocka om man märker upp allt bra smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 mars 2010
Hm...Låter lite konstigt...AVSTÅNDET mellan kamdrev/vevaxeldrev är väl samma så länge man inte plockar dän toppen o planar den några tiondelar eller mer...Remmens LÄNGD mellan kamdrev/vevaxeldrev blir längre med en pump som har större drev, självklart. Men detta påverkar ju inte drivningen, förhållandet kam/vev är oberoende av remmens längd eller de "aggregat" remmen driver. Nu har jag iofs aldrig bytt på en TDi så jag baserar mina tankar på hur det ser ut på vanliga kamremsdrivna VW (ADY,AGG,RP samt vissa äldre där vpumpen är kamremsdriven). Så länge kam o vev står exakt rätt har det ingen betydelse, men du menar kanske att kamdrevet måste justera för att om man inte gör detta kommer remmen "dra kammen" i fel läge hur mycket man än försöker få på remmen korrekt, isf är jag med dig, annars inte*haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 mars 2010
Jag uttryckte mig lite luddigt kanske, AVSTÅNDET mellan vev och kamdrev är naturligtvis samma oavsett vattenpump, absolut!
Däremot STRÄCKAN som remmen måste gå ändras ju när man lägger till fler "aggregat" på vägen eller ändrar storlek på deras hjul, antar att du är med mig så långt?
Kammen måste låsas, drevet lossas och veven nollas och sen dra åt kammen igen smile

Vi menar samma vad jag får det till, vi uttrycker det väldigt olika bara!

Edit: Ser ju ut lika på gamla A6/100 med 2.5 tdi... Dock väldig skillnad mot nyare 2.5tdi...
Senast redigerat av bumpe (2 mars 2010)

Sök