2878
Sök

Byta ändra "lås-larmljudet" på Saab 95

15 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#1
Har letat igenom alla trådar och även sökt om mitt problem/ändring.hmm

Ni som äger Saabar vet att det kommer ett "brööl" när man "dubbel-låser" bilen.
Brölet kommer från signalhornet och så vitt jag vet är detta styrt genom TWICE/DICE.

Vad jag undrar är om man kan ändra så att istället för "bröölet" så får man ett "kvitter" från larmhornet.
(Likt det ljud som kommer från alla amerikanska filmer när de låser bilen)big_smile
Genom djungeltelegrafen har jag hört att detta kan vara möjligt genom att programmera med TECH 2, någon som vet om det stämmer? hmm

Finns det något annat sätt att få detta "kvitter", utan att byta ut hela orginal-larmet?roll
Senast redigerat av Paulin (2 mars 2010)


Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 mars 2010
#2
Jag tror du har rätt att det går och programmera om, men jag är inte säker på saken, men jag har HÖRT att det är möjligt smile Du kan även kolla på STCS forum, där kan dom allt om saabar smile

Mvh Patrik


1 298 Inlägg
2 mars 2010
#3
Det hade varit klockrent att ha på Saaben. Min gamla Mazda 626 hade faktiskt nästan identiskt låsljud som i filmerna. Den var utrustad med något eftermarknadslarm från 90-talet. Ganska säker på att det var DEFA.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

15 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#4
Funkiee skrev:
Jag tror du har rätt att det går och programmera om, men jag är inte säker på saken, men jag har HÖRT att det är möjligt smile Du kan även kolla på STCS forum, där kan dom allt om saabar smile

Mvh Patrik

Har även kollat där, men alla diskussioner slutar med en länk som inte fungerar samt "åk förbi din återförsäljare och kolla". Tror inte att jag är den första Saabägaren som vill ha det låsjudet på bilen wink


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
2 mars 2010
#5
Går att progarmera både olika visuella blink, olika ljud, antal "kvitter"/tut, volym mm. med Tech-2. Har programerat in min 9-5´a så den kvitterar både med blinkerserna och genom larmsirenen på ett sätt vid upplåsning. Ett sätt när man låser dörrar, samt ett sätt när man låser upp skuffen. Men det måste som sagt göras med en Tech-2.
Senast redigerat av hotrodder (2 mars 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
2 mars 2010
#6
Du får gärna förklara hur du gjorde, eller vart du hitta informationen för att göra det smile
Hotrodder

Saab

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
2 mars 2010
#7
Robban98422 skrev:
Du får gärna förklara hur du gjorde, eller vart du hitta informationen för att göra det smile
Hotrodder

Med en Tech-2 som sagt. Bara att plugga in den i kontakten under ratten och gå in i menyerna så hittar du inställningarna för larm mm.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
2 mars 2010
#8
ah okej verkar ju ganska användarvänlig den där tech-2, vart kan man få tag i dom ? eller säljs dom ens till privatpersoner ?

Saab

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
2 mars 2010
#9
Robban98422 skrev:
ah okej verkar ju ganska användarvänlig den där tech-2, vart kan man få tag i dom ? eller säljs dom ens till privatpersoner ?

Användargränsnittet ordnar vilken bilintresserad person som helst. Har sett nån Tech-2 till salu på Blocket men det är tämligen värdelöst att köpa en då du måste ha uppdateringarna (en prenumeration) mot Saabs huvuddator för att den ska gå att använda fullt ut och just detta kostar rejäla stålars. Då är det mycket billigare att muta in sej på någon Saabverkstad med en tårta eller bullpåse. Just att modda om c-lås och larmets siren tar kanske två minuter om man använt Tech-2´an tidigare.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
2 mars 2010
#10
Aha okej tack så mycket för infon iaf smile har ju en lokal saab affär dom borde väl kunna hjälpa, är inte i så jätte stort behövs att ändra tutan kanske men tongue

Saab

15 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
#11
För att avsluta tråden lite....

Allt löste sig fint och bilen kvittrar som en kanariefågel när jag låser den. Ändrade lite blinkningar vid låsning samt att bilen numera låser sig själv när jag kommer över 10 km/h (nått sånt i alla fall). Larmar sig själv efter 4 min om jag glömt att låsa. Ljudet från signalhornet när dubbel-låsning sker är borttaget samt "pling plonket" vid CHECK också är borta.

Fick lite konstiga frågor om huruvida jag var rädd för någon då det bara var saker med larmet jag ändrade smile Men men, jag blev mycket nöjd och det skulle vara nice att få en timma eller två med en TECH II, för det gick pilla hur mycket som helst big_smile


Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
6 april 2010
#12
jag kan lova dig att du kommer att låsa inne dina nycklar nån gång wink

Gjorde du allt med en tech 2 data eller ?

Saab

15 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
#13
Robban98422 skrev:
jag kan lova dig att du kommer att låsa inne dina nycklar nån gång wink

Gjorde du allt med en tech 2 data eller ?

Allt gjordes med TECH 2 datorn på en polares verkstad.

Kan inte låsa in nyckeln då det bara är larmet som drar igång, dörrarna är fortfarande upplåsta smile Gick inte få att dörrarna låser sig. Så öppnar man dörren efter 4 min (valfri tid) så tjuter det som faen...


301 Inlägg
6 april 2010
#14
Någon som vet vad denna dubbellåsning är till för? Är det något liknande Opels system, där första klicket bara låser bilen, och andra klicket aktiverar larmet?

15 Inlägg
6 april 2010
#15
yalouque skrev:
Någon som vet vad denna dubbellåsning är till för? Är det något liknande Opels system, där första klicket bara låser bilen, och andra klicket aktiverar larmet?

Precis, första låser dörrar, andra larmar bilen

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
6 april 2010
#16
yalouque skrev:
Någon som vet vad denna dubbellåsning är till för? Är det något liknande Opels system, där första klicket bara låser bilen, och andra klicket aktiverar larmet?

Du kan inte öppna dörrarna innifrån. Skitbra med tanke på tjuven som slår en ruta och inte kan öppna dörren utan måste ta vägen genom rutan både in och ut ur bilen.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
6 april 2010
#17
frantic_ skrev:
yalouque skrev:
Någon som vet vad denna dubbellåsning är till för? Är det något liknande Opels system, där första klicket bara låser bilen, och andra klicket aktiverar larmet?

Precis, första låser dörrar, andra larmar bilen

Varför svara när du INTE vet?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

508 Inlägg
6 april 2010
#18
Jag som trodde att man låste och larma redan på första trycket vilket skit att göra så att man är tvungen att trycka två ggr för att bilen ska vara larmad. Undra vem som kom på det .


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
6 april 2010
#19
Skalman skrev:
Jag som trodde att man låste och larma redan på första trycket vilket skit att göra så att man är tvungen att trycka två ggr för att bilen ska vara larmad. Undra vem som kom på det .

Dumheter! LÄS mitt inlägg längre upp. Saaben larmar och låser på ETT tryck

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

301 Inlägg
7 april 2010
#20
hotrodder skrev:
Skalman skrev:
Jag som trodde att man låste och larma redan på första trycket vilket skit att göra så att man är tvungen att trycka två ggr för att bilen ska vara larmad. Undra vem som kom på det .

Dumheter! LÄS mitt inlägg längre upp. Saaben larmar och låser på ETT tryck

Det var dock lite otydligt... Menar du att det med att dörrarna inte kan öppnas innfrån aktiveras på andra trycket?


Sök