Montering av luftfilter på en Saab 9000 cse 2.3t

DooMoLiTioN
2 mars 2010 · 106 Inlägg

Hej! Jag undrar som sagt hur man enklast monterar ett luftfilter istället för luftburken i bilen, och hur jag ska montera den så att den ger ifrån sig ett sportigare ljud wink Hur löser man det med luftmasse mätaren? Jag har sett folk med min sorts bil som har satt luftfiltret alldeles strax före turbon, har dom skippat luftmätarn? Sen så såg jag en kille som hade monterat en typ "förlängning" ut från turbo-insuget som fick turbon att låta mer, är det nåt man kan lösa om man fortfarande vill ha ett luftfilter?

Saab 900i "Champis" (1987)
Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
jonTe
3 mars 2010 · 5 710 Inlägg

DooMoLiTioN skrev:
Hej! Jag undrar som sagt hur man enklast monterar ett luftfilter istället för luftburken i bilen, och hur jag ska montera den så att den ger ifrån sig ett sportigare ljud wink Hur löser man det med luftmasse mätaren? Jag har sett folk med min sorts bil som har satt luftfiltret alldeles strax före turbon, har dom skippat luftmätarn? Sen så såg jag en kille som hade monterat en typ "förlängning" ut från turbo-insuget som fick turbon att låta mer, är det nåt man kan lösa om man fortfarande vill ha ett luftfilter?

Luftfiltret på en 9000 skall sitta där originalburken sitter dvs ute i skärmen, något annat är idiotisk.
Det man gör är att demontera luftburken genom att lossa plasten på undersidan  och dela burken (sitter ihop med ett antal clips). Ena delen är sedan skruvad med 3 skruv.
Din bil har ingen LMM så den behöver du inte bry dig om, dock krävs det att du förlänger röret så du "når" ut i skärmen. Du skarvar med ett´3" rör eller köper färdigt.
De som säljer SAAB-prylar o filter brukar ha färdiga satser för den ohändiga wink

Dock finns det ett billigare och bättre sätt att få ljud i bilen. Denomtera luftsnorkeln på luftburken och borra ett par stora hål. Sugljud och bibehållen renhet med originalfiltret. Räcker till iaf 350 hk......

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Froborg
3 mars 2010 · 323 Inlägg

Pratade med ChipMats om filter för snart ett år sedan och han tycker att de är bättre och köra med ett bra insats filter och hålborra originalboxen istället för konluftfilter.

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
jonTe
3 mars 2010 · 5 710 Inlägg

Froborg skrev:
Pratade med ChipMats om filter för snart ett år sedan och han tycker att de är bättre och köra med ett bra insats filter och hålborra originalboxen istället för konluftfilter.

Ja eller ännu bättre att behålla originalfiltret.....då tar man bort risken med att filtret skulle filtrera dåligt/eller sämre än original.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Froborg
3 mars 2010 · 323 Inlägg

jonTe skrev:

Froborg skrev:
Pratade med ChipMats om filter för snart ett år sedan och han tycker att de är bättre och köra med ett bra insats filter och hålborra originalboxen istället för konluftfilter.

Ja eller ännu bättre att behålla originalfiltret.....då tar man bort risken med att filtret skulle filtrera dåligt/eller sämre än original.

mvh Jonas

Självklart ska ett bra rena minst lika bra som ett original men de skadar inte om de flödar lite bättre. och bra menar jag original eller ett känt märke som gör bra kvalite på sina filter, men de ska vara insatsfilter för original filtret sitter så optimalt som de kan göra.

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
jonTe
3 mars 2010 · 5 710 Inlägg

Froborg skrev:
Självklart ska ett bra rena minst lika bra som ett original men de skadar inte om de flödar lite bättre.

Om det nu flödar bättre än original men är av samma storlek, vad ändrar man då på för att öka flödet?
Jo, "genomsläppligheten", och släpper det igenom mer luft så åker det igenom mer skit = ett insatsfilter som flödar bättre än original kan inte rena lika bra.
Tillräckligt bra kanske....men inte lika bra eller bättre smile

Hur gör man då för att öka flödet men bibehålla den höga renhetsgraden? Jo man ökar filterarean. Exempel på filter man kan använda  finns under mina bilder.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
DooMoLiTioN
3 mars 2010 · 106 Inlägg

Ursäkta men, jag hänger inte riktigt med här. Jag har alltså inte någon luft mätare? Så i praktiken så skulle jag kunna skippa liksom röret mellan turbon och luftburken och sätta ett filter direkt innan turbon? För jag vill lyckas få turbon att 'vissla' när den suger in, men även ha sugljudet. Vad menar ni med att borra hål nånstans? Orkar någon rita eller något hur ni menar? Jag är helt rudis!

Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
Saab 900i "Champis" (1987)
Froborg
3 mars 2010 · 323 Inlägg

jonTe skrev:

Froborg skrev:
Självklart ska ett bra rena minst lika bra som ett original men de skadar inte om de flödar lite bättre.

Om det nu flödar bättre än original men är av samma storlek, vad ändrar man då på för att öka flödet?
Jo, "genomsläppligheten", och släpper det igenom mer luft så åker det igenom mer skit = ett insatsfilter som flödar bättre än original kan inte rena lika bra.
Tillräckligt bra kanske....men inte lika bra eller bättre smile

Hur gör man då för att öka flödet men bibehålla den höga renhetsgraden? Jo man ökar filterarean. Exempel på filter man kan använda  finns under mina bilder.

mvh Jonas

Visst kan man öka filterarean utan att öka diameten på filtret genom att öka avstånder mellan topp o dal på vecken om du för står hur jag menar, man minskar innediametern på filtret. dessutom så kan man byta matrial på själva filtret. men de är även som du säger, om man vill bättra på en del så får man ta från en annan del.

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
Froborg
3 mars 2010 · 323 Inlägg

DooMoLiTioN skrev:
Ursäkta men, jag hänger inte riktigt med här. Jag har alltså inte någon luft mätare? Så i praktiken så skulle jag kunna skippa liksom röret mellan turbon och luftburken och sätta ett filter direkt innan turbon? För jag vill lyckas få turbon att 'vissla' när den suger in, men även ha sugljudet. Vad menar ni med att borra hål nånstans? Orkar någon rita eller något hur ni menar? Jag är helt rudis!

Den du ska hålborra med en hålsåg är själva plast röret som filtret sitter i.

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang