Chiptrim - nackdelar med chipning?

Lundgr3n
4 mars 2010 · 48 Inlägg

Hallå!

Jag funderar på att chippa min audi A6 2.4 quattro -98. Men jag undrar då om det kan vara skadligt för motorn:O eller om det finns andra nackdelar med chipning.

Sen undrar jag också vad man kan få ut i prestanda av ett sådant trim.

tack på förhand:)

zijaa Bilmekaniker
4 mars 2010 · 1 354 Inlägg

DU får chippa den. MEN jag har hört att om effektökningen är 10% högre än dess ursprungliga effekt så är det olagligt. Och ifall polisen gör en flygande besiktning så kan dom beslagta bilen, om dom får reda på den är trimmad.

Du kan slippa allt det där genom att registrera om bilen genom försäkringsbolaget. Då kommer det kosta ett h*****e att äga bilen eller så skiter dom i att försäkra bilen för att försäkringsbolaget går back på det.

//Zijaa

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!
TRYIT Teddan
4 mars 2010 · 2 495 Inlägg

beslagta bilen "superfniss"

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Roza Motorman
4 mars 2010 · 35 Inlägg

zijaa skrev:
DU får chippa den. MEN jag har hört att om effektökningen är 10% högre än dess ursprungliga effekt så är det olagligt. Och ifall polisen gör en flygande besiktning så kan dom beslagta bilen, om dom får reda på den är trimmad.

Du kan slippa allt det där genom att registrera om bilen genom försäkringsbolaget. Då kommer det kosta ett h*****e att äga bilen eller så skiter dom i att försäkra bilen för att försäkringsbolaget går back på det.

//Zijaa

Det där stämmer inte riktigt,

Om man ska vara stenhård på reglerna får man inte chippa bilen eftersom man då ändrar bilens prestanda,
men besíktningen ser ofta genom fingrarna med ett sånt här enkelt ingrepp eftersom att dem inte kan bevisa att någonting är ändrat,

Och jag har aldrig hört om någon som fått bilen beslagtagen på grund av motorändring, men man kan få böter och bli tvungen att ombesiktiga. OM polisen kan bevisa att något är ändrat

Men till topic

Så länge man inte har en överladdad bil så får man inte ut så mkt effekt utav en chipning,
Kanske 15 häst på en icke överladdad.
men eftersom luft/bränsle blandningen kommer att bli mer "ultimat" och bättre anpassad för din bil så kan bränsleförbrukningen minska, (om du nu inte kör som en blådåre för då ökar den)

Och  det är inte skadligt för bilen, så länge du inte plågar skiten ur den.


MVh / Christian

Skruvkompressor---- det enda rätta
schnauz
4 mars 2010 · 1 758 Inlägg

zijaa skrev:
DU får chippa den. MEN jag har hört att om effektökningen är 10% högre än dess ursprungliga effekt så är det olagligt. Och ifall polisen gör en flygande besiktning så kan dom beslagta bilen, om dom får reda på den är trimmad.

Du kan slippa allt det där genom att registrera om bilen genom försäkringsbolaget. Då kommer det kosta ett h*****e att äga bilen eller så skiter dom i att försäkra bilen för att försäkringsbolaget går back på det.

//Zijaa

Inget av det där stämmer.
Det är inte lagligt att chippa bilen i fråga, polisen får inte beslagta bilen bara för att den är chippad och det går inte att regga om bilen genom försäkringsbolaget.

Lundgr3n
4 mars 2010 · 48 Inlägg

okej tack för att jag fick det på de klara med chipning. Jag har hört att 15 - 20 hk mer och lite bränslesnålare än tidigare är vad man kan förvänta sig. tack för hjälpen!

XeptiQ Whatever :)
4 mars 2010 · 1 652 Inlägg

hehe detta med att de bli billigare med ett chip, jo de kan de bli och du kör som min farmor då.. tycker inte jag märker något indirekt skillnad på original chip och mitt trim chip.. men kör du som du brukar ( inte blyfot ) så kostar de lika mycket att köra bilen, kan till och med bli billigare.. men väldigt sällan de blir de big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Rickard-v
4 mars 2010 · 2 665 Inlägg

schnauz skrev:

zijaa skrev:
DU får chippa den. MEN jag har hört att om effektökningen är 10% högre än dess ursprungliga effekt så är det olagligt. Och ifall polisen gör en flygande besiktning så kan dom beslagta bilen, om dom får reda på den är trimmad.

Du kan slippa allt det där genom att registrera om bilen genom försäkringsbolaget. Då kommer det kosta ett h*****e att äga bilen eller så skiter dom i att försäkra bilen för att försäkringsbolaget går back på det.

//Zijaa

Inget av det där stämmer.
Det är inte lagligt att chippa bilen i fråga, polisen får inte beslagta bilen bara för att den är chippad och det går inte att regga om bilen genom försäkringsbolaget.

Zijaa varför svara när du inte har koll.

En bil efter 1975 får ej ändras i motorn utan att regbesikta om den, om du vill ha den laglig. Enligt lagen.
Sen om någon ser det är en annans sak.

På trådskaparen audi kan det bli runt 10hk max 15. Det farliga när man ställer upp tändningen är att det kan spika o det är farligt för motorn

Senast redigerat av Rickard-v (4 mars 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Driftkungen Saab - Move Your Mind
4 mars 2010 · 1 094 Inlägg

Varför inte ta kontakt med ett firma istället för att få fel kunskap (syftar på första posten, efter dig asså).
Angående att bilen ska gå snålare är ju knappast. Då det handlar om så lite på din suga.
Landsväg är väll i såfall ända stället där du får den att gå snålare.

Och nej, högst osannolikt att detta skulle kunna skada din motor. Då den mer eller mindre är bättre inställd?
Vad du tjänar är inte värt de kronorna enligt mig. http://itsfun.nu/index.php?option=com_c … mp;itemid=

Mvh

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
snoddas
4 mars 2010 · 1 142 Inlägg

zijaa skrev:
DU får chippa den. MEN jag har hört att om effektökningen är 10% högre än dess ursprungliga effekt så är det olagligt. Och ifall polisen gör en flygande besiktning så kan dom beslagta bilen, om dom får reda på den är trimmad.

Du kan slippa allt det där genom att registrera om bilen genom försäkringsbolaget. Då kommer det kosta ett h*****e att äga bilen eller så skiter dom i att försäkra bilen för att försäkringsbolaget går back på det.

//Zijaa

hahahahaha. då kanske dom beslagtar min bil för ja har ingen ljuddämpare ibak och rensad katt sad

Pan
4 mars 2010 ·

Rickard-v skrev:

schnauz skrev:

zijaa skrev:
DU får chippa den. MEN jag har hört att om effektökningen är 10% högre än dess ursprungliga effekt så är det olagligt. Och ifall polisen gör en flygande besiktning så kan dom beslagta bilen, om dom får reda på den är trimmad.

Du kan slippa allt det där genom att registrera om bilen genom försäkringsbolaget. Då kommer det kosta ett h*****e att äga bilen eller så skiter dom i att försäkra bilen för att försäkringsbolaget går back på det.

//Zijaa

Inget av det där stämmer.
Det är inte lagligt att chippa bilen i fråga, polisen får inte beslagta bilen bara för att den är chippad och det går inte att regga om bilen genom försäkringsbolaget.

Zijaa varför svara när du inte har koll.

En bil efter 1975 får ej ändras i motorn utan att regbesikta om den, om du vill ha den laglig. Enligt lagen.
Sen om någon ser det är en annans sak.

På trådskaparen audi kan det bli runt 10hk max 15. Det farliga när man ställer upp tändningen är att det kan spika o det är farligt för motorn

Vad menar du med att ändra i motorn. Innan 1975 kan du turbokonvertera orginalmotorn eller trimma om du vill pga det inte är samma avgaskrav. En motor nyare än 1975 kan du inte turbokonvertera eller trimma. Det är fan omöjligt att få ett intygat avgaskrav av biltillverkaren för konverteringen/trimningen. Tror knappast inte du kan turbokonvertera en bil innan 1975 utan att regbesiktiga om den. Efter 1996? kom helbilsgodkännande då får du inte byta ngt på bilen förutom till orginalgrejer. Men detta skiter dom oftast i på bilprovningen. Det går igenom oftast med ett typ eftermarknadsavgas. Men man kan dock byta till en turbomotor i en bil med sugmotor fram -93 (nya regler nu tydligen) om den ligger inom effektgränserna för vad tillverken angett. Men då måste man ha katalysator på den.

Men ska man bara trimma lite så behöver man ju inte oroa sig. Åk in med bilen i relativt org effektmässigt så märker dom ju inget.

Jag har säkert lite fel rätta mig gärna!! Årtalet för helbilsgodkännande?

Senast redigerat av Pan (4 mars 2010)

jonTe
5 mars 2010 · 5 710 Inlägg

Driftkungen skrev:
Och nej, högst osannolikt att detta skulle kunna skada din motor. Då den mer eller mindre är bättre inställd?

Jag håller inte med.
Stoppar man i en programvara där en "klåpare" varit och ändrat kan man mycket väl få motorskador.
Erkänt bra firma rekommenderas därför när man väljer mjukvaren.

O bättre inställd.....ja i avseende på vad?
Lägger man med kriterierna körbarhet i olika miljöer, miljöpåverkan, effekt, bränsleförbrukning så nej....en eftermarkandsprogramvara är sällan eller aldrig bättre än originalet.
En stor motortillverkare som i det fallet Audi lägger ENORMA resurser på att göra ett bra program och att testa detta i alla tänkbara miljöer, bränslekvalitéer och driftförhållanden detta inom gränsen för lagen för avgasutsläpp.
Att tro att en liten firma i "grannbyn" kan prestera bättre är inte särskilt sannorlikt.....

mvh jonas

MVH Jonas
..............
Driftkungen Saab - Move Your Mind
5 mars 2010 · 1 094 Inlägg

jonTe skrev:

Driftkungen skrev:
Och nej, högst osannolikt att detta skulle kunna skada din motor. Då den mer eller mindre är bättre inställd?

Jag håller inte med.
Stoppar man i en programvara där en "klåpare" varit och ändrat kan man mycket väl få motorskador.
Erkänt bra firma rekommenderas därför när man väljer mjukvaren.

O bättre inställd.....ja i avseende på vad?
Lägger man med kriterierna körbarhet i olika miljöer, miljöpåverkan, effekt, bränsleförbrukning så nej....en eftermarkandsprogramvara är sällan eller aldrig bättre än originalet.
En stor motortillverkare som i det fallet Audi lägger ENORMA resurser på att göra ett bra program och att testa detta i alla tänkbara miljöer, bränslekvalitéer och driftförhållanden detta inom gränsen för lagen för avgasutsläpp.
Att tro att en liten firma i "grannbyn" kan prestera bättre är inte särskilt sannorlikt.....

mvh jonas

Menar inte så klart att han ska leta chip på blocket? Där det är någon liten hemmapulare som sitter och gör programvara hemma....

Och syftar du på att itsfun är klåpare så är du riktigt fel ute.
Okej, men går att ha olika uppfattningar på bättre inställd. Helt klart har du rätt på dina punkter. Skulle inte skrivit att den var bättre inställd. Såklart är fabriks mest skonsamt.

Men å andra sidan så är ett märkeschipp bättre inställt till delen att bilen leverar mer. Men skadligt är ju ändå att ta i.

Mvh

Senast redigerat av Driftkungen (5 mars 2010)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
schnauz
5 mars 2010 · 1 758 Inlägg

Det som gör att man får ut mer effekt med ett chipp är att man tummar på säkerhetsmarginaler och godkänner "sämre" avgasvärden.
En originalbil ska hålla tiotusentals mil och ha marginaler för till exempel lite sämre bränslekvalitet eller ett bränslefilter som börjar bli igensatt. Dessutom ska den kunna köras sommartid i Death Valley, vintertid i Sibirien eller på några tusen meters höjd i Peruanska anderna utan att krångla.

zijaa Bilmekaniker
7 mars 2010 · 1 354 Inlägg

schnauz skrev:

zijaa skrev:
DU får chippa den. MEN jag har hört att om effektökningen är 10% högre än dess ursprungliga effekt så är det olagligt. Och ifall polisen gör en flygande besiktning så kan dom beslagta bilen, om dom får reda på den är trimmad.

Du kan slippa allt det där genom att registrera om bilen genom försäkringsbolaget. Då kommer det kosta ett h*****e att äga bilen eller så skiter dom i att försäkra bilen för att försäkringsbolaget går back på det.

//Zijaa

Inget av det där stämmer.
Det är inte lagligt att chippa bilen i fråga, polisen får inte beslagta bilen bara för att den är chippad och det går inte att regga om bilen genom försäkringsbolaget.

Skrev lite fel där. Om några större modifieringar har gjorts på bilen så kan dom beslagta bilen vid flygande besiktning om försäkringsbolaget inte vet om modifieringen. Hände min kompis med sin saab när farbror blå såg hans extraktorgrenrör och lite till wink Men han fick ju tillbaka bilen igen. Dom tog den bara för att kolla upp vilka delar som inte är originala och meddela försäkringsbolaget.

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!
Janneutanb
7 mars 2010 · 7 271 Inlägg

zijaa skrev:

schnauz skrev:

zijaa skrev:
DU får chippa den. MEN jag har hört att om effektökningen är 10% högre än dess ursprungliga effekt så är det olagligt. Och ifall polisen gör en flygande besiktning så kan dom beslagta bilen, om dom får reda på den är trimmad.

Du kan slippa allt det där genom att registrera om bilen genom försäkringsbolaget. Då kommer det kosta ett h*****e att äga bilen eller så skiter dom i att försäkra bilen för att försäkringsbolaget går back på det.

//Zijaa

Inget av det där stämmer.
Det är inte lagligt att chippa bilen i fråga, polisen får inte beslagta bilen bara för att den är chippad och det går inte att regga om bilen genom försäkringsbolaget.

Skrev lite fel där. Om några större modifieringar har gjorts på bilen så kan dom beslagta bilen vid flygande besiktning om försäkringsbolaget inte vet om modifieringen. Hände min kompis med sin saab när farbror blå såg hans extraktorgrenrör och lite till wink Men han fick ju tillbaka bilen igen. Dom tog den bara för att kolla upp vilka delar som inte är originala och meddela försäkringsbolaget.

Hmm, nej...

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
7 mars 2010 · 3 180 Inlägg

Brains skrev:

zijaa skrev:

schnauz skrev:

Inget av det där stämmer.
Det är inte lagligt att chippa bilen i fråga, polisen får inte beslagta bilen bara för att den är chippad och det går inte att regga om bilen genom försäkringsbolaget.

Skrev lite fel där. Om några större modifieringar har gjorts på bilen så kan dom beslagta bilen vid flygande besiktning om försäkringsbolaget inte vet om modifieringen. Hände min kompis med sin saab när farbror blå såg hans extraktorgrenrör och lite till wink Men han fick ju tillbaka bilen igen. Dom tog den bara för att kolla upp vilka delar som inte är originala och meddela försäkringsbolaget.

Hmm, nej...

dubbelt nej

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
jonTe
8 mars 2010 · 5 710 Inlägg

Driftkungen skrev:
Menar inte så klart att han ska leta chip på blocket? Där det är någon liten hemmapulare som sitter och gör programvara hemma....

Jo men hur skall man veta det, ibland låter det otroligt bra i dessa annonser......
Sedan kan man ju ställa sig frågan vart gränsen går mellan Blocket-trim och seriös trimfirme-trim, oerhört svårt att veta.

Driftkungen skrev:
Och syftar du på att itsfun är klåpare så är du riktigt fel ute.

Vet inte var du fick det ifrån? hursom så menade jag ingen specifik firma.

Driftkungen skrev:
Men å andra sidan så är ett märkeschipp bättre inställt till delen att bilen leverar mer. Men skadligt är ju ändå att ta i.

Igen....jag håller inte med.
Tror t.ex ägaren till denna:
http://www.garaget.org/?car=97821
...heller inte håller med.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
thompen
8 mars 2010 · 64 Inlägg

jonTe skrev:

Driftkungen skrev:
Menar inte så klart att han ska leta chip på blocket? Där det är någon liten hemmapulare som sitter och gör programvara hemma....

Jo men hur skall man veta det, ibland låter det otroligt bra i dessa annonser......
Sedan kan man ju ställa sig frågan vart gränsen går mellan Blocket-trim och seriös trimfirme-trim, oerhört svårt att veta.

Driftkungen skrev:
Och syftar du på att itsfun är klåpare så är du riktigt fel ute.

Vet inte var du fick det ifrån? hursom så menade jag ingen specifik firma.

Driftkungen skrev:
Men å andra sidan så är ett märkeschipp bättre inställt till delen att bilen leverar mer. Men skadligt är ju ändå att ta i.

Igen....jag håller inte med.
Tror t.ex ägaren till denna:
http://www.garaget.org/?car=97821
...heller inte håller med.

mvh Jonas

Så det är trimfirmans fel att motorn rasade på saaben?

jonTe
8 mars 2010 · 5 710 Inlägg

thompen skrev:
Så det är trimfirmans fel att motorn rasade på saaben?

Det sa jag inte även om det mycket väl skulle kunna vart en bidragande orsak.
Helt klart är det iaf ett bevis på att det inte är ofarligt att trimma.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang