Ford Escort mk2 (bana/gatbil) PROJEKT. (Motor och drivlinebygge pågår)

RaGnaR RattmuFF
26 december 2010 · 506 Inlägg

Har en liten fundering dock gällande vinklar på kardanen. Som det ser ut nu så tänker jag placera motorn i linje så utgående axel på växellådan blir rakt fram. Har tänkt köra med en delad kardan från volvo 940 turbo. Men hur mycket vågar man vinkla kardanen efter stödlagret utan att få problem?

Här kommer en bild på lite olika varianter jag tänkt mig på placering.

http://forumbilder.se/images/7a2620101237504f84.jpg

Ska man köra med en hel kardan så kanske man vill ha lite lutning på utgående axel på växellådan så man bara vinklar upp pinjongen på bakaxeln.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
lexman
26 december 2010 · 106 Inlägg

hej har en pinto motor som du kan få köpa för 1500 kr sen har jag en mt75 rwd låda 1000kr  0706327722

mvh michael

dutten
26 december 2010 · 421 Inlägg

min motor är som din nr 2 + nr 3 motorn lutar sedan är mellan axeln rak och sedan sista kardan liten lutning ner...

Jag har en gammal 77 chrysler simca med volvo motor växellåda och bakaxel, håller på å fixar iordning en bättre framvagn men bilder finns i min tråd....

Kör med Volvo bakaxel med nya fästen som passar orginal just nu.

Senast redigerat av dutten (26 december 2010)

Mina projekt finns på http://www.garaget.org/dutten
RaGnaR RattmuFF
27 december 2010 · 506 Inlägg

men eftersom escorten är en ganska kort bil så tror jag inte kardanen blir mer än ca 1,5 meter lång. Är det nödvändigt med en delad då mån tro? Nästen mer jobb och mer injustering för att få det bra i jämförelse med en stel kardan som bara fästs i bakaxelklumpen och lådan.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
sydstatare
27 december 2010 · 900 Inlägg

gutt me volvo motorn de ändrar inte status eller pris nånting över huvet taget. de fanns en här i byn me en ford capri me volvo motor o han får mycke mer uppmärksammhet än en turbo converterade ford motorn han hade i innan tycker han!! o angående kardan bilden så tror ja alla tre funkar enligt mina erfarenheter!!

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
Ford Customline "Y-Blocket" (1954)
Volvo Amazon "Amman" (1965)
Volvo V70 Sport "Tösens" (2015)
RaGnaR RattmuFF
27 december 2010 · 506 Inlägg

Känner mig nämligen lite låst när jag är osäker på kardanen.  kommer troligtvis få höja kardantunneln 5-10cm så då kan jag nog nästan lika gärna försöka få utgående axel ganska så rakt ut.  Men tror kardanen bara kommer bli ca 1,5 meter lång så en delad känns ju iofs lite overkill att använda med fler leder som måste ligga i linje.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
RaGnaR RattmuFF
29 december 2010 · 506 Inlägg

Började göra min motorfästen nu och tror faktiskt det kan bli bra. Måste få någonting gjort nu. Motorn har hängt i motorlyften i ca 1 vecka nu och den måste snart få hänga i forden själv.

Köpte 4mm plattjärn som jag tror kommer bli tillräckligt. Får göra lite extra förstärkningar sen om nu motorn kommer där jag ville ha den smile.

http://forumbilder.se/images/4f2920101024564c49.jpg
Börjat med att punkta dit det övre fästet på motorfästet så man har något att bygga efter sen.
http://forumbilder.se/images/89292010102708315e.jpg
Kommer en kil som denna på både fram och baksida. Vet inte om jag behöver någon plåt på undersidan. Måste isf göra ett hål så jag kan spänna muttern till motorkudden.
http://forumbilder.se/images/5b29201010284467e1.jpg
Inte mycket plats åt styrstången. Funderar på att svarva ner den 5 mm så man får lite extra plats. Tror dock inte motorn kommer röra sig särskilt mycket med volvo valp ala stenhårda kuddar smile
http://forumbilder.se/images/cd292010103027d034.jpg
Fick kapa upp lite i torpeden där regnvattnet ska rinna. Fick ytterligare 2 cm som jag verkligen behöver.

Känns väldigt tråkigt att hiva i något som är så skitigt och rostigt som motor och styrstång osv men efter lite provmontering blir det blästring och fin lack på, ja typ allt big_smile

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
dutten
29 december 2010 · 421 Inlägg

ser bra ut väldig bra infästnings lösning för kudden åxå, hade samma lösning till min opel rekord 1966 med volvo motor, funkar bra

Mina projekt finns på http://www.garaget.org/dutten
RaGnaR RattmuFF
29 december 2010 · 506 Inlägg

Måste bara få tag på någon som kan svetsa motorfästena ordentligt. Känner att min MIG inte riktigt orkar bränna igenom 4mm plattjärn.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
dutten
29 december 2010 · 421 Inlägg

Okej jag körde med 3mm järn och en billig nogas fluss svets från biltema , det höll

Mina projekt finns på http://www.garaget.org/dutten
RaGnaR RattmuFF
29 december 2010 · 506 Inlägg

Kommer köra hårda bussningar så jag vill verkligen att det ska hålla. Dumt att snåla in på en sådan detalj som kan göra rätt mycket skada ifall den brister.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
RaGnaR RattmuFF
29 december 2010 · 506 Inlägg

DPDP skrev:
Riktigt häftigt bygge, En av mina favorit fordar escort mk2 smile, roligt att du bygger den som en grupp4 bil, köper delarna från burton?, jag menar fjäder tornen och 4 liken, har du inte funderat på 16v volvo motor?

kommer värligen prenumera på denna tråden smile

Tusen tack för fina kommentarer på bygget smile Jag handlar från lite olika ställen. Mest rallydesign,ralloy, inte så mycket från burton dock.. Blir nog ingen 16V. Har nämligen tajt med plats med 8V big_smile

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
dutten
29 december 2010 · 421 Inlägg

Tycker fortfarande du ska köra med delad kardan, då kan du ha den spikrak från växellådan och säkra den med extra kardanringar....

Mina projekt finns på http://www.garaget.org/dutten
RaGnaR RattmuFF
30 december 2010 · 506 Inlägg

Kommer bli en delad kardan nu. Måste även höja upp kardantunneln ca 5cm gör annars går inte kardanen fritt smile.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
dutten
30 december 2010 · 421 Inlägg

RaGnaR RattmuFF skrev:
Kommer bli en delad kardan nu. Måste även höja upp kardantunneln ca 5cm gör annars går inte kardanen fritt smile.

big_smile

Mina projekt finns på http://www.garaget.org/dutten
Fredriktak
30 december 2010 · 45 Inlägg

Blir skitbra, och komihåg alla ni som påpekar (även jag), han bygger bilen för sin egen skull inte för våran, nog för det är kul att följa bygget :)MEN det hade vart bRUTALT att se en trimmad pinto eller cossie snurra.. Detta ÄR enklast, har haft mina ögon åt detta håll med, och för en väldigt rimlig peng med. Och detta blir garanterat brutalt coolt med. smile

Själv är man på monteringsstadiet av breddarna, står i valet att köpa 2st nya framskärmar, för det va "lite" skit i mina.. Du har inge fina liggandes? smile

Senast redigerat av Fredriktak (30 december 2010)

RaGnaR RattmuFF
31 december 2010 · 506 Inlägg

Fredriktak skrev:
Blir skitbra, och komihåg alla ni som påpekar (även jag), han bygger bilen för sin egen skull inte för våran, nog för det är kul att följa bygget :)MEN det hade vart bRUTALT att se en trimmad pinto eller cossie snurra.. Detta ÄR enklast, har haft mina ögon åt detta håll med, och för en väldigt rimlig peng med. Och detta blir garanterat brutalt coolt med. smile

Själv är man på monteringsstadiet av breddarna, står i valet att köpa 2st nya framskärmar, för det va "lite" skit i mina.. Du har inge fina liggandes? smile

Tjenare Fredriktak!

Skulle du inte sälja av din bil? Riktigt roliga att du beslöt dig för att fortsätta lite på den smile. Ja jag sticker kanske ut lite ur mängden som häver i en volvo rover smile Men tycker det är enkla motorer och jag kom över denna. Först var det meningen att jag skulle köra en riktigt vass sugmotor men turbo lockade med lite pyyysshhh ljud ^^. Ska bli riktigt skoj att få hänga dit motor nu och göra lite små justeringar och få fram något växellådsfäste smile

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
RaGnaR RattmuFF
31 december 2010 · 506 Inlägg

Fick besök av en polare idag som svetsade mina motorfästen. Stort tack till dig Jocke smile. Blev väldigt bra och detta ska förhoppningsvis hålla det tvivlar jag inte på.

http://forumbilder.se/images/e7312010128332c9a.jpg
Motorfästet grundat och klart på insugssidan.
http://forumbilder.se/images/36312010135227e07.jpg
lite kortare fäste på avgassidan.
http://forumbilder.se/images/8d31201013724fe93.jpg

http://forumbilder.se/images/4b3120101385447a0.jpg
Någon som vet ifall man kan dela på avgas och insugs delen på denna turbon. Antar att det är en orginalturbo till b230FK. Skulle vilja rengöra denna ordentligt.

Nu inväntar jag bara mina Volvo Valp kuddar som jag beställde igår via L.M.R s hemsida.

Sen skulle jag få tummen ur röven och ringa på en 1031 axel med 3:54 utväxling som jag tror skulle passat fint. Dock ska han ha 1500 för den. anser det lite mycket men jag behöver ju en axel.

Over and out. Gott nytt år på er alla Garagare.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..
Datsun 240z "S30" (1973)
dutten
31 december 2010 · 421 Inlägg

Motorfästerna ser bra ut , en bild innan målning hade kunnat ge en mer bild av svetsarna emn jag tvivlar inte på att dom håller.
Bra att du kör på efter eget huvud och inte låter folk påverka för mycket, men bra råd är alltid gratis ifall du rasar in på en galen linje.
Hur kom det sig att du övergick till att använda delad kardan ?
Jag tycker det var bra !

Mina projekt finns på http://www.garaget.org/dutten
TireSlayer Tvivlare
31 december 2010 · 2 266 Inlägg

turbon ska kunna skiljas i den delningen där ja smile motorfästena ser mycket bra ut smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang