1440
Sök

Ford Escort mk2 (bana/gatbil) PROJEKT. (Motor och drivlinebygge pågår)

106 Inlägg
7 mars 2011
#321
Ser riktigt fint ut! jag hoppas verkligen du fullföljer bygget! jag vet själv hur segt det kan vara ibland, jag och min bror börja med min när jag gick gymnasiet blev frustrerad när det inte hände något men inte lätt med studie bidrag! nu kan man äntligen köpa grejer! så nu ligger du i och slutför det även om det tar tid så skall vi ta och ses på en banträff och köra ihop! Lycka till/ från lille Lexman


506 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
#322
Tummen upp för ditt sista inlägg lexman!

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

506 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#323
Nu har jag börjat på lite med kardanen men har stött på lite problem som jag skulle vilja diskutera lite här med annat duktigt folk.

tänkte försöka ha den bakre delen av volvo 940 kardanen hel vilket medför att det blir bara ca 40cm kvar fram till medbringaren på växellådan. Har kommit fram till att det är svårt att kapa främre delen av kardanen, verkar vara lite fler lager med rör på den. Avstånd från medbringare växellåda till medbringare bakaxel är ca 160cm har jag för mig.

Borde man inte bara kunna göra som jag gjort på denna ritning?

Alltså kapa bort stödlagret och kapa främre delen av kardanen som bultas i hardyskivan och medbringare växellåda och sen förlänga bakre kardanen det lilla som behövs. Då har jag ju splines framme vid växellådan som kan röra sig fram och tillbaka vid min lilla fjädringsväg jag kommer ha. Och kan då köra med hel kardan och slippa stödlager.

http://img827.imageshack.us/img827/908/jpeg2.png
Senast redigerat av RaGnaR RattmuFF (10 mars 2011)

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

2 Inlägg
10 mars 2011
#324
Tror att de kommer äta hardyskivor.hmm


506 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
#325
Tror den vettigaste lösninge är att låta själva damasken och lagret vara kvar så jag kan göra ett fäste och bulta fast stödlagret i karossen. Sen stoppar jag bara i den bakre kardanen i splinsen och sen är allt klart smile
http://img571.imageshack.us/img571/7175/dsc00373ys.jpg
Senast redigerat av RaGnaR RattmuFF (10 mars 2011)

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

Tvivlare
2 266 Inlägg
12 mars 2011
#326

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

506 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#327

jävla vässade kent,bda och pinto motorer big_smile

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

506 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#328
Hur får man lättast av en 2" kardan. Gillar inte riktigt vinkelslipen. Har försökt få tag i en rörskärare för järnrör men inte hittat någon som tar upp till 2". och hittar man en så står det för tunnväggig stål. Gissar på att kardanen är ca 2-3 mm tjock i grovleken..

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

900 Inlägg
12 mars 2011
#329
RaGnaR RattmuFF skrev:
Hur får man lättast av en 2" kardan. Gillar inte riktigt vinkelslipen. Har försökt få tag i en rörskärare för järnrör men inte hittat någon som tar upp till 2". och hittar man en så står det för tunnväggig stål. Gissar på att kardanen är ca 2-3 mm tjock i grovleken..

gå te närmaste mekaniska verkstad så kapar de nog den gratis i en såg som de blir rakt i. fortfarande redigt grymt projekt du har..

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

46 Inlägg
12 mars 2011
#330
finns ingen svets verksta inärheten ? vi har en här som gör allt sånt smile vid namn YB svets.

Volvo 240 projektbil!. kika gärna på:n :)

506 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#331
får se hur jag gör! annars får jag lägga den i en geringslåda och såga försiktigt med bågfil. kommer ta tid men får nog det i stort sett rakt!

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

35 Inlägg
12 mars 2011
#332
RaGnaR RattmuFF skrev:
Hur får man lättast av en 2" kardan. Gillar inte riktigt vinkelslipen. Har försökt få tag i en rörskärare för järnrör men inte hittat någon som tar upp till 2". och hittar man en så står det för tunnväggig stål. Gissar på att kardanen är ca 2-3 mm tjock i grovleken..

Du ska sätta upp den i en svarv och sticka av den precis vid org svetsen, men bara så röret släpper. Knutkors hållaren är intryckt i röret som styrning så de blir rakt.
Ska du korta röret är de bara att sticka av det till rätt längd och sticka in knutkors hållaren igen och svetsa, ska du förlänga är de bäst att skaffa ett längre rör, eller svarva till en rörhyllsa som går in i kardan röret som styrning. Så har jag gjort på min, funkar kanon än så längen..men om du gör nått sånt ska du bygga en kardan ring så om den går av kan den inte amputera dina ben eller slå sönder bilen under.

506 Inlägg
12 mars 2011
Trådstartare
#333
Buford_T_Justice skrev:
RaGnaR RattmuFF skrev:
Hur får man lättast av en 2" kardan. Gillar inte riktigt vinkelslipen. Har försökt få tag i en rörskärare för järnrör men inte hittat någon som tar upp till 2". och hittar man en så står det för tunnväggig stål. Gissar på att kardanen är ca 2-3 mm tjock i grovleken..

Du ska sätta upp den i en svarv och sticka av den precis vid org svetsen, men bara så röret släpper. Knutkors hållaren är intryckt i röret som styrning så de blir rakt.
Ska du korta röret är de bara att sticka av det till rätt längd och sticka in knutkors hållaren igen och svetsa, ska du förlänga är de bäst att skaffa ett längre rör, eller svarva till en rörhyllsa som går in i kardan röret som styrning. Så har jag gjort på min, funkar kanon än så längen..men om du gör nått sånt ska du bygga en kardan ring så om den går av kan den inte amputera dina ben eller slå sönder bilen under.

Jag kommer korta främre kardanen från volvo 940 från ca 80cm till ca 35-40 cm.  Blir som jag visade på en dålig bild här uppe, Sågar av kardanen ca 10 cm från medbringaren som bultas mot lådan och sen sågar jag av den ca 10cm från stödlagret och får sedan sätta en hylsa som svarvas ner till innerdiametern och knackas i och sen svetsa 2 sömmar som jag kommer lämna iväg för att få gjort.

http://img688.imageshack.us/img688/5038/nybitmappsbildq.png
Senast redigerat av RaGnaR RattmuFF (12 mars 2011)

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

506 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#334
Hej!

Nu fick jag äntligen fatt i en rörskärare! gick mycket smidigt att skära av kardanen.

Såhär blev det och jag måste prata med några svetsare och höra ifall det går att svetsa ihop. Är ju en ganska stor förstoring på kardanenbakom stödlagret. Den har en diameter på ca 60mm och resten av kardanen har ytterdiameter 50mm. Blir alltså 5mm springa runt om. Frågan är om det går att svetsa så det håller.

https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12658/12658-3c13160f279e8c7dc58897b9e2f888e6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12658/12658-bb390e5998e7ed3ac2e649ee51f654cc.jpg
50mm i diameter
https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12658/12658-17fc45f4cfa22ffd1855a573bc6743f3.jpg
60mm i diameter.. Hmm...
https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12658/12658-838c94e6ff6f42e499928750c5d07c6f.jpg
5mm springa runt om.
https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12658/12658-64a4ca07550cf470dcd9ce05da714959.jpg
Senast redigerat av RaGnaR RattmuFF (15 mars 2011)

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

60 Inlägg
15 mars 2011
#335
Man skulle ju kunna fixa en hylsa å dra på den smalare biten å svetsa fast den, sen skjuta på den större delen över hylsan å svetsa fast den med ?

Ford! Det ända rätta!
Taunus Turbo Projekt ->
http://skogenracing.editboard.com/proje … -t5990.htm

506 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#336
Har också funderat lite på det. Men vet inte riktigt ifall den stora delen är lite konad invändigt. Men det får man ju bara mäta och svarva ut isf!
Djupet i det stora hålet är ca 25mm.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

60 Inlägg
15 mars 2011
#337
aa, men de går nog att få ihop!

Ford! Det ända rätta!
Taunus Turbo Projekt ->
http://skogenracing.editboard.com/proje … -t5990.htm

506 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#338
Såg att du kom från markaryd nu:P Trevligt

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

60 Inlägg
15 mars 2011
#339
Ajjemen du smile Riktigt trevligt projekt må jag säga!

Ford! Det ända rätta!
Taunus Turbo Projekt ->
http://skogenracing.editboard.com/proje … -t5990.htm

506 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
#340
Roligt att höra! Känns dock lite segt med uppdateringarna! Ska bli så skönt att få drivlinan klar så jag kan börja på lite panhardstag osv. Och sen beställa fjädrar fram så jag kan sänka ner bilen på backen och knäppa lite kort smile

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..


Sök