8069
Sök

Slutstegsfråga med mera

4 693 Inlägg
13 mars 2010
ChriZtoffer skrev:
Bygga inga små lådor till 6x9orna bara! Bygg bara en stabil baffel till dom som du sätter fast bra, då kommer dom kunna spela relativt djupt och bra. smile

Smålådor = inget/dålig bas
AO = så bra bas dom kan åstakomma

Något i den stilen smile

Farsan hade 2 st Pioneer 6x9" i sin Pontiac Grand Prix -77 sedan... Skuffen på dom bilarna är otroligt stora.
Jäklar vad det dunkade i den! Helt otroligt bra ljud!

Booyakasha!

1 581 Inlägg
13 mars 2010
Lonefox skrev:
Lekar man med delningen och fasvänder diskanten kan det funka bra ändå.

Hur påverkar detta? Jag har nu fått min installation nästintill färdig och har väl ett avstånd på 50 cm mellan middar och diskanter. Kan inte säga att jag märker av något fasfel (skarp diskant eller liknande) utan jag tycker att de låter riktigt bra. Men tänkte om man skulle mixtra lite med detta o höra skillnaden.

729 Inlägg
13 mars 2010
Fellow skrev:
Lonefox skrev:

Hur påverkar detta? Jag har nu fått min installation nästintill färdig och har väl ett avstånd på 50 cm mellan middar och diskanter. Kan inte säga att jag märker av något fasfel (skarp diskant eller liknande) utan jag tycker att de låter riktigt bra. Men tänkte om man skulle mixtra lite med detta o höra skillnaden.

Funderar på samma sak! Jag har mina 6,5" nere i dörrarna och diskanterna ovanpå instrumentbrädan (alltså på originalplatserna) och i mina öron låter det bra! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 mars 2010
Testa att fasvänd och lyssna! Absolut bästa sättet att ta reda på vad som låter bäst. smile Inte alltid alla hör nån skillnad heller.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
13 mars 2010
ts85 skrev:
Fellow skrev:
Lonefox skrev:

Funderar på samma sak! Jag har mina 6,5" nere i dörrarna och diskanterna ovanpå instrumentbrädan (alltså på originalplatserna) och i mina öron låter det bra! smile

Fast då vet du ju inte hur det låter med midbasen på brädan jämte diskanten wink

Booyakasha!

Gammal och grinig
362 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
8 tummarna jag pratar om är inte baselement, det är koaxialhögtalare på 8 tum bara smile

jag har fått svar på det mesta iaf, jag lägger upp en projekt tråd när det börjar byggas smile

tack o bock

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 mars 2010
Ang. att dela med delningsfrekvenser så är det ENKLASTE sättet att dela sakerna aktivt (tex. i enheten och mellanregister och diskant drivs av egna kanaler på steg) och sitta med lägre volym och höja och sänka frekvens. Varför jags äger låg volym är för att om man spelar för högt och går ner för långt i frekvens så är det stor risk att man knäcker diskanten.

Fasen är jätteenkelt att testa, bara att skifta positiv och negativ anslutning vilket redan påpekats.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 679 Inlägg
15 mars 2010
Jag tycker du ska lägga ut nån hundring till så du kan köpa JVC KD-R401 smile
jag har haft den sterio som du har haft, lätt värd pengarna, men denna är inte mycket dyrare och då får du USB ingång också smile Titta på den.

Sök