Behöver hjälp att koppla in remote-kabeln från slutsteget(MDS Torque-T3)in i stereon(Avant CD-230) eller annan tändning.

DanneKempa
14 mars 2010 · 107 Inlägg

Hej smile Vill ha hjälp med *remote kabeln* från slutsteget in till stereon. Jag har frågat endel kompisar som har sagt att det ska vara en blå/blåvit kabel från stereon som det står remote på som ska kopplas in i slutsteget. men det finns ingen sådan kabel från min stereo. så jag läste också att man kan koppla remote kabeln från slutsteget in till tändningen, och då är frågan. Vart ska jag sätta den? hmm

stRaend
14 mars 2010 ·

om du kopplar den till tändningen så startar steget så fort du vrider på tändningen vilket inte alltid är bra. mät på kablarna bakom stereon, vilken kabel får ström när du startar stereon? Om någon kabel får ström då så är det STOR chans att det är remoten smile och om du inte har någon multimeter/spänningsprovare så skaffa dig en på biltema (Digital multimeter 15-133), 100:- kostar den bara ^^ bra att ha sak

DanneKempa
14 mars 2010 · 107 Inlägg

okej, får väl ta och införskaffa mig en sån smile men borde det inte stå remote på kabeln isåfall? finns det remote kablar från alla stereo apparater då? det finns ju en röd kabel som det står *ignition switch*=*tändningsbrytare*, kan det vara den som ska kopplas ihop med slutsteget eller måste den sitta där?

TTW
14 mars 2010 · 214 Inlägg

Det behöver inte alltid stå remote, det finns inte alltid en remote på stereon men ifall det finns så är den blå vad jag vet, finns ingen annan blå.

stRaend
14 mars 2010 ·

den "ignition swtich" är till för att stereon inte ska kunna starta utan att tändningen är på.

DanneKempa
14 mars 2010 · 107 Inlägg

jag var nyss ute i bilen och tittade, den blåa kabeln står det power antenn på, är det till slutsteget eller?

stRaend
14 mars 2010 ·

nej, det ska stå system remote eller någoting på den. blå/vit tror jag den är i min bil. har iförsig universal iso-kontakt.

stRaend
14 mars 2010 ·

det funkade inte på min pioneer iallafall, fast jag testade ju dock inte radiodelen bara stereon.

DanneKempa
14 mars 2010 · 107 Inlägg

okej, jag får ta och testa att ta den blåa kabeln någon dag i veckan. tack för svar, återkommer om det funkar. smile

Lonefox Bad music kills good sound
14 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Min Eclipse har samma till remote och antenn trots att det står olika på dem.
Kabeln från enheten splittas till dessa två....skumt men sant big_smile

Bara för dig at ta en multimeter och mäta när du har spänning på kabeln i fråga. Bara vid radio eller även vid cd.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
brrr
24 mars 2010 · 63 Inlägg

DanneKempa skrev:
jag var nyss ute i bilen och tittade, den blåa kabeln står det power antenn på, är det till slutsteget eller?

Det är rätt kabel.

DanneKempa
5 april 2010 · 107 Inlägg

var ute igår o drog kablarna finare och skulle dra igång ljudet men slutsteget startar inte pga 4st 20A säkringar gick i slutsteget eller så var dom redan trasiga vid köpet från MDS. Så köpte nya säkringar idag, men idag gick säkringar som ligger i motorrummet som ska vara på 100A men tydligen så var den 60A mad , därför den gick eller? och en annan fråga, ska plus-kabeln från batteriet sitta i GND (tror det stod så) och jord-kabeln i +12v ?

Senast redigerat av DanneKempa (5 april 2010)

Lonefox Bad music kills good sound
5 april 2010 · 7 241 Inlägg

DanneKempa skrev:
var ute igår o drog kablarna finare och skulle dra igång ljudet men slutsteget startar inte pga 4st 20A säkringar gick i slutsteget eller så var dom redan trasiga vid köpet från MDS. Så köpte nya säkringar idag, men idag gick säkringar som ligger i motorrummet som ska vara på 100A men tydligen så var den 60A mad , därför den gick eller? och en annan fråga, ska plus-kabeln från batteriet sitta i GND (tror det stod så) och jord-kabeln i +12v ?

Jord till GND. GND är en förkortning på Ground vilket betyder jord.

Från batteriet till +12V.......

Har du kopplat som du frågar är det INTE konstigt att säkringar har gått.
Har du riktig otur kan du ha knäckt mer i steget....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
DanneKempa
5 april 2010 · 107 Inlägg

okej, men kopplade precis som kopplings schemat visar. men får väl åka till MDS nån dag i veckan o snacka med dom. men vad skulle kunna hända med steget? det klarar väl sig om säkringen slår till eller sad
nånting säger mig i mitt huvudet att det låter som att du har rätt och att schemat står fel i, men du är helt säker?

Lonefox Bad music kills good sound
5 april 2010 · 7 241 Inlägg

DanneKempa skrev:
okej, men kopplade precis som kopplings schemat visar. men får väl åka till MDS nån dag i veckan o snacka med dom. men vad skulle kunna hända med steget? det klarar väl sig om säkringen slår till eller sad
nånting säger mig i mitt huvudet att det låter som att du har rätt och att schemat står fel i, men du är helt säker?

Har hållt på med bst i 16-17 år nu.
Har dessutom en svagströmsutbildning i bagaget.
JA jag är säker.

+12 positiv anslutning.

GND negativ anslutning.


Saken är att det KAN ha brännt ngt i strömkretsen INNAN säkringarna hann att gå.
Men jag finner det högst osanorligt.
Såg själv fel på mitt steg för 10K och skiftade kablarna så att säkringen gick.
Var bara att byta den så funkade det som det skulle igen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
DanneKempa
5 april 2010 · 107 Inlägg

Lonefox skrev:

DanneKempa skrev:
okej, men kopplade precis som kopplings schemat visar. men får väl åka till MDS nån dag i veckan o snacka med dom. men vad skulle kunna hända med steget? det klarar väl sig om säkringen slår till eller sad
nånting säger mig i mitt huvudet att det låter som att du har rätt och att schemat står fel i, men du är helt säker?

Har hållt på med bst i 16-17 år nu.
Har dessutom en svagströmsutbildning i bagaget.
JA jag är säker.

+12 positiv anslutning.

GND negativ anslutning.


Saken är att det KAN ha brännt ngt i strömkretsen INNAN säkringarna hann att gå.
Men jag finner det högst osanorligt.
Såg själv fel på mitt steg för 10K och skiftade kablarna så att säkringen gick.
Var bara att byta den så funkade det som det skulle igen.

okej, jag har aldrig kopplat in billjud förut så därför trodde jag 100% på kopplings schemat till säkringarna gick och jag gick in här och frågade. Ska åka till MDS på torsdag och så får dom koppla in och eventuellt byta ut steget ifall det är trasigt, tycker att det ska stå rätt i deras kopplings schema.. -.-' men tack för hjälpen då smile

TiGgR
5 april 2010 · 251 Inlägg

Det står nog rätt i deras kopplingsschema.. Var nog bara du som råkat se fel...
Hoppas grejjerna klarat sig från några skador!

/TiGgR.

DanneKempa
5 april 2010 · 107 Inlägg

TiGgR skrev:
Det står nog rätt i deras kopplingsschema.. Var nog bara du som råkat se fel...
Hoppas grejjerna klarat sig från några skador!

/TiGgR.

nej har kollat på schemat 100 gånger och det står fel, för det går en kabel med 100A säkringen på som går ner och in i GND och sen går en kabel ut från +12v och där det står connect to body (eller nånting) så 100% säker att det står fel i schemat kan försöka ta kort på det och lägga in om du vill?

TiGgR
5 april 2010 · 251 Inlägg

BRA av Mds isåfall!!!!!  tongue
/TiGgR.

DanneKempa
5 april 2010 · 107 Inlägg

här är schemat till steget dom skickade med hmm  http://data.fuskbugg.se/skalman01/-----DSC00450.JPG

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang