Bäst ljudkvalité via CD/USB/AUX?

Jimmaiy
17 mars 2010 · 365 Inlägg

det är märkligt. blev själv förvånad först. Vissa av de 320kb/s låtarna jag fått tag i står där sedan högre rate på. Antar att det är pga av itunes då som det visar fel. Konstigt nog så låter de alltid bättre än de som där står 320 på eller så är det inbillning. Men borde inte låtit bättre innan man visste att de skulle ha högre kvallitet då.

Lonefox Bad music kills good sound
17 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Glöm inte att det finns mp4 med som har högre bitrate......vissa spelare visar dessa som mp3 fast det rör sig om en annan codec.
Dels komprimerar mp4 bättre, dels tar det inte bort "onödig" information på samma sätt som mp3 och dels funkar det även för video.
Själv väntar jag på att bileketronik skall komma ikapp o kunna decoda mp4......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Jimmaiy
17 mars 2010 · 365 Inlägg

Lonefox skrev:
Glöm inte att det finns mp4 med som har högre bitrate......vissa spelare visar dessa som mp3 fast det rör sig om en annan codec.
Dels komprimerar mp4 bättre, dels tar det inte bort "onödig" information på samma sätt som mp3 och dels funkar det även för video.
Själv väntar jag på att bileketronik skall komma ikapp o kunna decoda mp4......

Vad är det bästa man kan använda för optimal ljudkvalitet i bil? originalskivor lr?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 mars 2010 · 8 744 Inlägg

Ja antingen en bra inspelad originalskiva (finns originalskivor som låter kasst också, ett bra exempel är ju Metallicas senaste...) alternativt FLAC på ett usb-minne/minneskort. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
17 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Jag skulle vilja säja äldre cd som inte är sönderkomprimerade.

Men SACD (tror jag det heter) och DVD-Audio slår vanlig cd med hästlängder och är bäst oavsett vart man är.
Synd bara att läsare för de formaten kostar därefter med...likaså skivorna big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
twin_cam Smålänning
17 mars 2010 · 7 877 Inlägg

Lonefox skrev:
Jag skulle vilja säja äldre cd som inte är sönderkomprimerade.

Men SACD (tror jag det heter) och DVD-Audio slår vanlig cd med hästlängder och är bäst oavsett vart man är.
Synd bara att läsare för de formaten kostar därefter med...likaså skivorna big_smile

Har man ingen sån spelare är nog 1986 års CD-utgåva av Dire Straits album "Brothers in Arms" bland den bästa kvalitén jag hört nångång smile

Helst ska man ju köra Metal på fräsch vinylskiva med rätt pickup och hyfsad kvalité på spelaren smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Lonefox Bad music kills good sound
17 mars 2010 · 7 241 Inlägg

twin_cam skrev:

Lonefox skrev:
Jag skulle vilja säja äldre cd som inte är sönderkomprimerade.

Men SACD (tror jag det heter) och DVD-Audio slår vanlig cd med hästlängder och är bäst oavsett vart man är.
Synd bara att läsare för de formaten kostar därefter med...likaså skivorna big_smile

Har man ingen sån spelare är nog 1986 års CD-utgåva av Dire Straits album "Brothers in Arms" bland den bästa kvalitén jag hört nångång smile

Helst ska man ju köra Metal på fräsch vinylskiva med rätt pickup och hyfsad kvalité på spelaren smile

Vinyl?
I BILEN?
Är du tokig människa?

wink

Ah nej just det, används ju friskt till att klä saker roll

Senast redigerat av Lonefox (17 mars 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
twin_cam Smålänning
17 mars 2010 · 7 877 Inlägg

Lonefox skrev:

twin_cam skrev:

Lonefox skrev:
Jag skulle vilja säja äldre cd som inte är sönderkomprimerade.

Men SACD (tror jag det heter) och DVD-Audio slår vanlig cd med hästlängder och är bäst oavsett vart man är.
Synd bara att läsare för de formaten kostar därefter med...likaså skivorna big_smile

Har man ingen sån spelare är nog 1986 års CD-utgåva av Dire Straits album "Brothers in Arms" bland den bästa kvalitén jag hört nångång smile

Helst ska man ju köra Metal på fräsch vinylskiva med rätt pickup och hyfsad kvalité på spelaren smile

Vinyl?
I BILEN?
Är du tokig människa?

wink

Ah nej just det, används ju friskt till att klä saker roll

Vinylspelaren ska hänga i taket i hampalinor och vara kopplad till bilstereon med skärmade kablar för störningsfri överföring. wink

Eller så kör man helt enkelt CD och använder som sagt vinylen till att klä baslådan och ställer spelaren för vinylskivor inne och kopplat till HI-FI förstärkaren hemma i vardagsrummet wink

USB elelr minnerskort borde väll dock ge bäst ljud sett till störningar om man har en bra D/A omvandlare (bra stereo) då minneskort och USB är okänsligt för vibrationer...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Jimmaiy
18 mars 2010 · 365 Inlägg

ska försöka få tag i en cd med def leppard. Hysteria är så jävla avslappnande att lyssna påsmile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang