Halkbana före riskettan?

MRosenson
18 mars 2010 · 199 Inlägg

Hej!
Skriver här i lite smått "panik", så snabba och korrekta svar uppskattas!
Jag har en tid för riskettan på torsdag nästa vecka, de är ju något om alkohol och grejer.

Jag kan även få en tid till risktvåan, halkbanan alltså, imorgon, kan jag ta den tiden?
Eller måste jag göra riskettan först?

En annan fråga rörande detta, när jag har gjort riskettan på torsdag, hur lång tid tar det innan de registreras hos vägverket?
Har nämligen uppkörning och grejer (förutsatt att jag har gjort riskettan+risktvåan) den 30/3, och om den bekräftelsen skickas med seg-post så finns ju risken att de inte hinner registreras, eller?

Tacksam för svar, ha de!

AtaPulja
18 mars 2010 · 140 Inlägg

Hejsan

Jag tog körkort för 8 veckor sedan.

1. Det spelar ingen roll om du gör riskettan eller risktvåan först. Men du ska göra både två.

2. Efter genomfört risktvåan så skickar Halkbana-lärare e-post till Vägverket. Men om du ska göra uppkörning samma dag eller imorgon så kan du få intyg att du har gjort risktvåan.

3.  Efter genomfört riskettan så skickar lärare e-post till Vägverket. Men om du ska göra uppkörning samma dag eller imorgon så kan du få intyg att du har gjort riskettan.

4. Riskettan + Risktvåan = Uppkörning.

Senast redigerat av AtaPulja (18 mars 2010)

MRosenson
18 mars 2010 · 199 Inlägg

AtaPulja skrev:
Hejsan

Jag tog körkort för 8 veckor sedan.

1. Det spelar ingen roll om du gör riskettan eller risktvåan först. Men du ska göra både två.

2. Efter genomfört risktvåan så skickar Halkbana-lärare e-post till Vägverket. Men om du ska göra uppkörning samma dag eller imorgon så kan du få intyg att du har gjort risktvåan.

2. Riskettan + Risktvåan = Uppkörning.

Yes!
Tack för ett utmärkt svar!

AtaPulja
18 mars 2010 · 140 Inlägg

MRosenson skrev:

AtaPulja skrev:
Hejsan

Jag tog körkort för 8 veckor sedan.

1. Det spelar ingen roll om du gör riskettan eller risktvåan först. Men du ska göra både två.

2. Efter genomfört risktvåan så skickar Halkbana-lärare e-post till Vägverket. Men om du ska göra uppkörning samma dag eller imorgon så kan du få intyg att du har gjort risktvåan.

2. Riskettan + Risktvåan = Uppkörning.

Yes!
Tack för ett utmärkt svar!

Jag ändrade inlägget.
Det med intyg gäller både riskettan och risktvåan.
Om du inte har uppkörning samma dag eller nästa dag så skickar dem automatisk intyg via datorn till VV.

AtaPulja
18 mars 2010 · 140 Inlägg

Och glömde säga;

LYCKA TILL!
Hoppas att du tar körkortet!
Återkom och berätta hur det gick..

MRosenson
18 mars 2010 · 199 Inlägg

AtaPulja skrev:
Och glömde säga;

LYCKA TILL!
Hoppas att du tar körkortet!
Återkom och berätta hur det gick..

Stort tack! De hoppas jag också!
De ska jag verkligen göra.

MRosenson
19 mars 2010 · 199 Inlägg

Halkbanan gick fint idag förresten! smile

En annan fråga ja precis kom på, är risken stor att ja kuggar på "eco-driving"?
Alltså att jag inte hoppar mellan växlarna? Utöver de kör jag bra och varvar inte onödigt mycket.

andreasivarsson
19 mars 2010 · 98 Inlägg

nej du ska helst inte hoppa växlar sa min lärare så växla bara ganska tidigt och rulla aldrig med kopplingen inne och liknande så löser det sig

BMW E36 "Time Attack Team 91" (1992)
MilleN
19 mars 2010 · 9 108 Inlägg

Nja dom kuggar dig inte för att du inte hoppar över växlar men eco-driving är jäkligt mycket mer än så. Läs mitt inlägg här för lite mer info: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p1913518

Mycket handlar om planering och att släppa gasen tidigt och att växla ner och ta upp kopplingen (alltså att motorbromsa) istället för att trycka ner kopplingen och glida mot svängar eller rödljus t.ex.

Om du kan gasa upp till 40-50 i tvåan utan problem på en 50-väg med fri sikt är det ju lika bra att lägga i fyran direkt t.ex. Det är antagligen inget du kuggar på om du missar men det är ju lite onödigt att bara använda trean någon sekund.

Man kan bli kuggad för att inte köra bränslesnålt men då handlar det ofta om att ligga på tvåans växel i 40-50 en längre sträcka helt i onödan eller att inte planera inför stopp alls utan kanske glida mot rödljus i 50 för att bromsa in ganska hårt i slutet.

Sparsam körning är ett moment i uppkörningen på samma sätt som att man ska ha en bra avsökning i korsningar osv.

MRosenson
19 mars 2010 · 199 Inlägg

MilleN skrev:
Nja dom kuggar dig inte för att du inte hoppar över växlar men eco-driving är jäkligt mycket mer än så. Läs mitt inlägg här för lite mer info: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p1913518

Mycket handlar om planering och att släppa gasen tidigt och att växla ner och ta upp kopplingen (alltså att motorbromsa) istället för att trycka ner kopplingen och glida mot svängar eller rödljus t.ex.

Om du kan gasa upp till 40-50 i tvåan utan problem på en 50-väg med fri sikt är det ju lika bra att lägga i fyran direkt t.ex. Det är antagligen inget du kuggar på om du missar men det är ju lite onödigt att bara använda trean någon sekund.

Man kan bli kuggad för att inte köra bränslesnålt men då handlar det ofta om att ligga på tvåans växel i 40-50 en längre sträcka helt i onödan eller att inte planera inför stopp alls utan kanske glida mot rödljus i 50 för att bromsa in ganska hårt i slutet.

Sparsam körning är ett moment i uppkörningen på samma sätt som att man ska ha en bra avsökning i korsningar osv.

Tack för ett utmärkt svar.
Jag har lärt mig att inte svänga med kopplingen nere, utan att växla ner och ha allt sånt klart för kurvan.
Sen rullar jag aldrig med kopplingen nere, utan planerar i god tid och bromsar lite en bra bit innan så att jag kan stanna mjukt.

Well kort och gott, jag verkar göra allt som står i ditt inlägg, tackar! (Nu vart jag lite lugnare!)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang