2452
Sök

T16 turbo, passar den på min 740?

23 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#1
Hejsan.
Tänkte se om någon här vet om T16-agregat passar på min 740 turbo B230ft utan förmycket modifiering?

Tack på förhand.
Senast redigerat av Burken89 (21 mars 2010)

4 767 Inlägg
20 mars 2010
#2
Tråd flyttad till rätt forumsdel samt rubrik redigerad. Vänligen läs igenom
http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
20 mars 2010
#3
ja det passar med små modds

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

-utan 940
1 728 Inlägg
21 mars 2010
#4
Vilket avgashus? Du bör åtminstone ha tillgång till en svets för att kunna tillverka ett nytt fäste för tryckklockan och eventuellt en ny downpipe.
Har du Mitsubishi-agg nu kan du använda samma rör till olja och vatten.

23 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#5
Jag vet inte alls vad jag har för turbo nu men misstänker att den är orginal:P

-utan 940
1 728 Inlägg
22 mars 2010
#6
Burken89 skrev:
Jag vet inte alls vad jag har för turbo nu men misstänker att den är orginal:P

740 och 940 finns med både Mitsu och Garret-agg beroende på årsmodell, sitter dumpventilen snett som på den här är det ett Mitsu-agg:

https://www1.garaget.org/archive/7/6646/5582/5582-484650.jpg

Nu vet jag inte exakt hur Garret-aggen som satt i 740 ser ut men i 940 pekar dumpventilen rakt fram på dem.
Det sitter även en märkbricka i framkant på turbon.

j.grafström
116 Inlägg
22 mars 2010
#7
precis det du behöver göra är att göra om festena för WG.n och om det är rakt avgashus ska det passa med orginal downpipe.. har själv en 16t liggandes hemma från 850R med rakt avgashus å då passar mitt 3" downpipe rakt på ..

tänk inte i onödan..

23 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#8
Aha=)
Ja min 740 är en -88..
Jag har dumpventilen längst fram på toppen typ. asså mot fläkten.
Men finns det fler aggregat som jag kan ha på mitt orgienal grenrör?

-utan 940
1 728 Inlägg
22 mars 2010
#9
Burken89 skrev:
Aha=)
Ja min 740 är en -88..
Jag har dumpventilen längst fram på toppen typ. asså mot fläkten.
Men finns det fler aggregat som jag kan ha på mitt orgienal grenrör?

Ja det finns hybrider med stort kompressorhus och litet avgashus men jag tycker att ska man byta turbo ska man göra det ordentligt och gå upp i tum på utblåset.
Tänk på att din motor har den klena bottendelen och inte håller så bra för trim.

23 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#10
Okej.
Ja topp har jag ju 531.
Men bottendelen är ju orgienal.
Men har hört att 850 Turbo ska passa på min om där är samma mått på bulthålen.

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 mars 2010
#11
Burken89 skrev:
Men har hört att 850 Turbo ska passa på min om där är samma mått på bulthålen.

850 Turbo är 15G, 850R är 16T...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

23 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#12
Okej men passar 15G eller 16T på min 740 -88?


Sök