6758
Sök

Hjälp med en t5r upp till 500hk

52 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
Hej alla galna bilägare.

Har tänkt att göra ett litet jobb på min t5r.
Vill få upp den till 450-500hk

Så vad jag behöver hjälp med är vad jag kan göra för att få ut detta ur min bil.

tack på förhand

52 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
Pengarna är inga problem haha

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 mars 2010
Kolla på vassa T5or och R-bilar, sno en specifikation rakt av, eller fråga ägaren vad byggkostnaderna hamnar på.

Har du tur, kan du köpa en begagnad och preppad motor med styrbox m.m. för en 50-60 000, men byggkostnaderna överstiger nog lätt den kostnaden.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

593 Inlägg
20 mars 2010
Ptja.. testa använda sökfunktionen på tex 850 T5 eller R eller T-5R och sortera efter betyg så får du upp en massa bilar med mycket effekt, sen äre bara in o läsa på deras motor-recept.. Här finns det väl ingen "standardväg" att gå precis, men det ger dig ju ett hum om ungefär vad folk kör och vad som funkar.. Lastbilsturbo är väl ett billigt sätt att få en massa effekt..

8 297 Inlägg
20 mars 2010
Du lär byta stakar, koppling, soppapump, ic, turbo, spridare och grenrör. Portad topp är inte fel. Räkna med att du lär borra och sätta i nya kolvar. Och sen krävs ju en mappning, oavsett om du kör med original styrsystem elelr byter till ett bättre
Senast redigerat av Marlboroman (20 mars 2010)

52 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
Ungefär det jag hade tänkt Marlboroman

593 Inlägg
20 mars 2010
http://www.blocket.se/lund/400__hkr_Vol … amp;last=1
snavade precis över den.. Det kanske duger?

52 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
Jerk-R skrev:
http://www.blocket.se/lund/400__hkr_Volvo_850_V70_motor_24912574.htm?ca=8&w=3&last=1
snavade precis över den.. Det kanske duger?

Hade tänkt att ha orginal motorn kvar.
men annars såg den inte fel ut

593 Inlägg
20 mars 2010
Jaha? Nu fattar jag inte? Du måste ju inte "byta in" din motor om du köper den där.. bara att köpa skiten komplett, skruva ur det du har och kasta i den där med kringutrustning o åka... ?

52 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
Hur mycket klarar motorn av om man byter turbo.
Om man sätter in en turbo som klarar 500hk menar jag.

326 Inlägg
20 mars 2010
Jerk-R skrev:
Jaha? Nu fattar jag inte? Du måste ju inte "byta in" din motor om du köper den där.. bara att köpa skiten komplett, skruva ur det du har och kasta i den där med kringutrustning o åka... ?

i vilket fall som helst måste han väl lyfta ur motorn? smile

sen så kan du köpa en färdig motor son den i länken och plocka ur din motor och ställ den på pall tills du behöver den orginal motorn sen smile

593 Inlägg
20 mars 2010
Oj, då måste jag ha missförstått TS, jag trodde att han ville ha original motorn kvar som i att bevara den som du säger Grindborg1, alltså ställa undan den på en pall!

Men TS kanske menar att han vill bygga på motorn som sitter i bilen? yikes

52 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Jerk-R skrev:
Oj, då måste jag ha missförstått TS, jag trodde att han ville ha original motorn kvar som i att bevara den som du säger Grindborg1, alltså ställa undan den på en pall!

Men TS kanske menar att han vill bygga på motorn som sitter i bilen? yikes

ja det är så jag vill göra.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
21 mars 2010
runt 300 e väll max på original stakar lite till kanske

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

593 Inlägg
21 mars 2010
Det går dock att byta stakar osv med motorn kvar i bilen, men det känns lite korkat att ge sig på originalet, för skulle det rasa sen så har man ingen motor alls..
Jag tycker att det verkar vettigare att köpa en separat motor att trimma osv och kunna ställan undan originalmotorn utifall att något skulle gå snett.. Känns som att det är lättare att bygga en motor vid sidan av och sen "bara" byta plats på motorerna, istället för att "bygga" motor som redan sitter i bilen..

Detta är givetvis bara min åsikt, självklart ska du göra som du själv vill, men tänk efter före så slipper du ångra dig..

Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 mars 2010
2.5T maskinen i annonsen är inte så lämplig att bygga vidare på för massa mera effekt då det är tunnare foder gämfört med 2.3 litaren.
Dom värre maskinerna byggs med 81mm borr.

Autotech

Sök