Undrar vilken bil som är snabbast av en 850Gle-93 och en 850Glt-92. Även om det finns Gle som 20 ventilare? och om det är typ någon typ utav turbo på den. Låter säkert dumt men säg så svarar jag varför sen om jag får bra svar
GLT:n drar GLE:n, men man ska ha klart för sig att den första generationen 20-ventilare var ett FUSKBYGGE!
-------------------------------------------------------------------------------- Jag åker hellre för fett än för magert. Gäller motorer såväl som kvinnor!
Nej det är så att jag har en Glt o min svärfar har en Gle. Och så kom min sambos bror och hans kompis och snacka massa om att Gle hade en vad man nu ska säga( Turbo som inte syns typ) och att det var 20ventilare för att det stod doch på motorkåpan och att den rastar Glt. Men jag sa nej till allt deras prat och ville se vem som hade rätt
Jo att man helt sonika tog en 10-ventilstopp och borrade tio nya hål i den! Detta var ett beslut som fattades på chefsnivå MOT konstruktörernas vilja av det enkla skälet att man fått veta att Saab var på väg att släppa en 16-ventilare till en samtida modell... Fanns helt enkelt inte tid att utveckla ett helt nytt topplock på de fåtal veckor man hade på sig. Detta gäller ENDAST den/de första årsmodellen/modellerna. (Detta har jag fått från MYCKET säkra källor!)
Senast redigerat av Ras_J (20 mars 2010)
Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor! ;)
Jo att man helt sonika tog en 10-ventilstopp och borrade tio nya hål i den! Detta var ett beslut som fattades på chefsnivå MOT konstruktörernas vilja av det enkla skälet att man fått veta att Saab var på väg att släppa en 16-ventilare till en samtida modell... (Detta har jag fått från MYCKET säkra källor!)
Okey, ja det har jag faktiskt inte hört något om. Så det skulle vara dåligt då eller? eller hur ser du det som fuskbygge? Dem går ju trots allt bra tycker jag i alla fall. Du såg det andra jag skrev va?
Jo att man helt sonika tog en 10-ventilstopp och borrade tio nya hål i den! Detta var ett beslut som fattades på chefsnivå MOT konstruktörernas vilja av det enkla skälet att man fått veta att Saab var på väg att släppa en 16-ventilare till en samtida modell... Detta gäller ENDAST den/de första årsmodellerna. (Detta har jag fått från MYCKET säkra källor!)
det stämmer, saab har levererat 16-ventilare sedan -84. ang. volvos 5a, så var väl den egentligen audis femma? samma som i audi 100 ?