4335
Sök

Byta ut vindruta pga en massa repor och små stenskott genom försäkringen... går det tro??

Fetast i stan !!
991 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Hej !
Har en 745gl som vindrutan är repig som fasen och en massa små stenskott i och när det kommer ljus/sol så ser man inte så mycket ut och det känns ju inte så säkert att åka med direkt .
Så jag undrar nu om man kan gå genom försäkringen för att få den utbytt även fast rutan bara är sliten och inte trasig ??

Sen en fråga till ,  vad kostar det att byta ut en ruta utan att gå genom försäkringsbolaget ??

Tacksam för svar !

// Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 mars 2010
Vet inte vad det kostar att byta utan försäkringsbolag men att byta med dem kostar inte de 1000kr i självrisk? Vilket kan ge en fingervisning om vad en ny själv kostar...

8 921 Inlägg
21 mars 2010
Klorin_Elvis skrev:
Hej !
Har en 745gl som vindrutan är repig som fasen och en massa små stenskott i och när det kommer ljus/sol så ser man inte så mycket ut och det känns ju inte så säkert att åka med direkt .
Så jag undrar nu om man kan gå genom försäkringen för att få den utbytt även fast rutan bara är sliten och inte trasig ??

Sen en fråga till ,  vad kostar det att byta ut en ruta utan att gå genom försäkringsbolaget ??

Tacksam för svar !

// Emil

Räkna med ca 5000 eller mera inklusive ruta.
Via försäkringen kostar det ca 1000 - 2000 beroende på bolag.
Det står i försäkringsbrevet vilken självrisk du har för glas.

Fotograf på Tierp iDag

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 614 Inlägg
21 mars 2010
du har inte nån du känner som jobbar på bilverkstad/glasmästare då? isåfall är det nog inte så dyrt att få det gjort där smile Annars får du nog tillverka ett stenskott i synfältet med tex glaskrossningshammare om du ska få det på försäkringen. Men det är inget jag uppmanar till då detta blir ett såkallat försäkringsbedrägeri wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Fetast i stan !!
991 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
Okej tack för alla svar smile

Får ta och tala med försäkringsbolaget och se vad dom säger .

Fisketokig
2 997 Inlägg
22 mars 2010
1200:- har det kostat sista gångerna här.

1000:- självrisk och sen 15-20 % av kostnaden.

Klart att det går på försäkringen. Kan aldrig tänka mig att någon skulle motsätta sig bara för att det inte är värre skada än så.

Om inte annat lär det väl ha töat fram någon lagom stor sten............. Bara ett konstaterande. ingen uppmaning till annat.......
Senast redigerat av Martin 9-3 (22 mars 2010)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 436 Inlägg
22 mars 2010
Vi fick ett nasty stenskott på Range Rovern när jag missade att det var sten/grusblandning istället för asfalt i närheten av ett vägbygge. Tror det landade på 6500kr med försäkringens självrisk + delen vi fick betala själva.

Är det någon som har testat luftgevär vs. bilruta? Funderar på om det blir skador som ser ut som stenskott eller om det är mer "skottskada"...
(Inte för att jag skulle göra nått sånt, har inte ens en bil i dagsläget.)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
22 mars 2010
luftgevär ser väl inte direkt ut som ett stenskott måste ja säga...mina föräldrar fick ett sovrumsfönster beskjutet med luftgevär från säkert 150m håll och det var rätt uppenbart att det var ett luftgevär som avfyrats (eller luftpistol såklart). Gick inte att banda ihop skadan med ett vanligt stenskott faktiskt, men visst, de e ju husfönster o inte bilfönster

1 749 Inlägg
22 mars 2010
Mortalis skrev:
luftgevär ser väl inte direkt ut som ett stenskott måste ja säga...mina föräldrar fick ett sovrumsfönster beskjutet med luftgevär från säkert 150m håll och det var rätt uppenbart att det var ett luftgevär som avfyrats (eller luftpistol såklart). Gick inte att banda ihop skadan med ett vanligt stenskott faktiskt, men visst, de e ju husfönster o inte bilfönster

Hehe, det är svårt att få ett stenskott på ett husfönster;)
En framruta till en bil är ju laminerad och det blir nog bara ett märke i den av ett luftgevär.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
22 mars 2010
Mjo de e ju som sagt ganska svårt att säga, kom på mig själv mitt i att de skiljer sig rätt mycket åt, men de ja skulle göra e väl isf att pröva att ställa mig riktigt långt ifrån och skjuta första gången, väldigt tråkigt om vinden tar skottet dock och de dyker ner på motorhuven istället haha tongue

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
22 mars 2010
Glasfirmor vill byta rutor så nog byter dom den åt dej och tar de på försäkringen, du får säkert frågan var ska vi skriva att de här hände då bara.  De är ju samma sak som när man får att stenskott eller rutan börjar spricka så har man ju ingen aning om när eller var så skrivs det e4 blabla nånstans för det ska finnas på papper.

Kostnaden brukar ju vara fast på kanske 2000 eller 35% av rutbytets kostnad.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

-utan 940
1 728 Inlägg
22 mars 2010
Jag tror att om rutan är såpass sliten att man inte ser igenom den när solen ligger på så räknas den som trasig och ska bytas av säkerhetsskäl.
Jag fick min ruta bytt på försäkringen trots att den inte var skadad, bara ordentligt utsliten.
Försäkringsbolaget (Volvia) frågade aldrig om rutan var trasig när jag ringde och sa att jag ville ha en ny på försäkringen, de gav mig bara adressen till närmaste av dem godkända bilglasmästare sen fick jag en ny ruta för 1000kr i självrisk.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
22 mars 2010
Du behöver inte prata med ditt försäkrings bolag. Gå till glasmästaren direkt, det är dom som bedömmer skadan och sköter kontakten med försäkringsbolaget. Min ruta var som du beskriver väldigt sliten med några små stenskott. Jag frågade glasmästaren om det gick på försäkringen, han sa då att det räcker med om du har något litet stenskott nånstans på rutan så går det på din försäkring. Jag har läns försäkringar och fick betala en viss procent av på kostnaden, dock minst 1000 kronor.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Fetast i stan !!
991 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
Jaha så man behöver inte tala med försäkringsbolaget alls ??   trodde jag man var tvungen till .

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
22 mars 2010
Klorin_Elvis skrev:
Jaha så man behöver inte tala med försäkringsbolaget alls ??   trodde jag man var tvungen till .

Kan i och för sig bero på glasmästaren. Om dom har det "förtroendet" från bolaget, men kontaktar du en glasmästare som håller på med försäkrings skador brukar dom sköta allt hela vägen och du betalar självrisken till glasmästaren.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Fetast i stan !!
991 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:
Klorin_Elvis skrev:

Kan i och för sig bero på glasmästaren. Om dom har det "förtroendet" från bolaget, men kontaktar du en glasmästare som håller på med försäkrings skador brukar dom sköta allt hela vägen och du betalar självrisken till glasmästaren.

Okej ja kanske beror på men man kan ju ta reda på vilka som samarbetar med länsförsäkringar och åka dit och tala med dom smile

Sök