7338
Sök

Framhjulsdriven Bmw grunden till en framtida Saab 9-1?

Meister
6 763 Inlägg
22 mars 2010
Rquired skrev:
AcesHigh666 skrev:
Jag hoppas på att det skulle kunna bli något... Kanske den där retromodellen på saab 92? aja gamla saab v4 stuket, byggt på minicoopers platta fast med en motor utvecklad av saab, om det nu skulle finnas kapital till detta... annars kanske även använda motorn som coopern har?

Tror det hade blivigt en bra bil då den hade byggt på redan beprövad teknik fast kanske lite mer förfinad. Och framförallt hade det hållt nere kostnaden och så kanske saab hade kunnat erbjuda en liten, billig, robust och cool/kultig bil som dem hade kunnat dra in cash samt bygga upp ett bra rykte på igen.

Kanske tom skaka liv i en tvåtaktsmotor cool

Förmodligen bara en dröm i dagens miljötider, men omöjligt hade det inte varit. Saab har kontakter inom GM som i sin tur köpte ett italienskt bolag väldigt duktiga på 2-T för ett tag sedan. Saab 9-2 på Mini-platta med en 2-T V4 hade inte varit fel.

2-t v4? Två-taktarna och v4:orna är två helt olika motorer.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
camaro67 skrev:
Rquired skrev:
AcesHigh666 skrev:
Jag hoppas på att det skulle kunna bli något... Kanske den där retromodellen på saab 92? aja gamla saab v4 stuket, byggt på minicoopers platta fast med en motor utvecklad av saab, om det nu skulle finnas kapital till detta... annars kanske även använda motorn som coopern har?

Tror det hade blivigt en bra bil då den hade byggt på redan beprövad teknik fast kanske lite mer förfinad. Och framförallt hade det hållt nere kostnaden och så kanske saab hade kunnat erbjuda en liten, billig, robust och cool/kultig bil som dem hade kunnat dra in cash samt bygga upp ett bra rykte på igen.

Kanske tom skaka liv i en tvåtaktsmotor cool

Förmodligen bara en dröm i dagens miljötider, men omöjligt hade det inte varit. Saab har kontakter inom GM som i sin tur köpte ett italienskt bolag väldigt duktiga på 2-T för ett tag sedan. Saab 9-2 på Mini-platta med en 2-T V4 hade inte varit fel.

2-t v4? Två-taktarna och v4:orna är två helt olika motorer.

Gamla Saab är inte min starka sida, V4an var nog inte 2-T nej. Blandade ihop det eftersom jag har en V4 2-takt i min båt nämligen smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

325 Inlägg
22 mars 2010
Intressant läsning.
Igentligen OT men jag tror nog dessutom på att ett visst samarbete
med SAAB/Spyker och VAG då Spyker använder Audis motorer.

OPEL

Sök