7434
Sök

Volvo 850 Gasen hänger sig

878 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
Tja.

Har en volvo 850 och gasen hänger sig tex när jag startar den så fastnar den på 2000 varv och sen får jag koppla ner den så stannar den på 1000 som den ska, sen om jag axxar till tex 8000 varv och ska byta växel och kopplar så stannar den på 8000 varven går aldrig ner?.

Och det konstiga är att den har inte alltid gasen utan det går över ibland och sen kommer det tillbaka:S

Något vanligt fel???, vad ska jag göra?, har smörjt tomgångsmotorn flera gånger utan hjälp?:S

MVH
Jonas

All The best
MVH
Jonas .L

8 297 Inlägg
23 mars 2010
Att varvtalet hänger kvar är en funktion i styrboxen. Men det kan bli värre om spjäll och tomgångsmotor inte är rena.

878 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
Kan det vara databoxen?, passar databoxar från GLT ?

Har rengört tomgångsmotor men inte spjäll?

All The best
MVH
Jonas .L

8 297 Inlägg
24 mars 2010
Som sagt, att varvtalet hålla kvar är en funkltion i styrboxen /boxarna. Så det lär inte vaar nåt fel så. Se till att göera ren spjället och i samma veva så kan du kolla över vacuumslangar och kolla om nån sån läker. Jag antar att det är en 10V du har och då funkar inte glt-boxar.

878 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
Vad är enklaste sättet att rengöra spjället?, tänkte med kan det verkligen vara vacumslangar då den kommer å går, ibland är det bra gång och ibland hänggasen:S

All The best
MVH
Jonas .L

1 489 Inlägg
24 mars 2010
8000 varv? Finns det inget varvstopp?

• Även den starka måste ta i när han skiter

557 Inlägg
24 mars 2010
Jag har liknande fel på min 850 GLE, Jag starta upp den i helgen för första gången på 2,5 år. Då var det samma fel typ, tomgång på ca 2500 varv. Sen om man tryckte ner gasen så fastna den på de varvtalet.
Har fått tips på att de kan vara tomgångsmotorn som har hängt sig.

Men jag fattar inte hur man ska smörja den? Eller är jag helt väck nu smile

29 Inlägg
24 mars 2010
Låter mer som du har läckage från insugspackning. Testa att spruta lite stargas runt insuget och kolla om tomgången går ner eller upp. Och gör rent spjälhuset med... Men antar att du har läcka på insuget.. någon stans...

878 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
Har smörjt tomgångsmotor återigen och smörjt in i spjällhuset utan skillnad fortvarande samma fel:S.

Har även testat spruta startgas på vacum slangar och alla möjliga slangar och insugspackning utan skillnad

Vad kan det vara?

All The best
MVH
Jonas .L

561 Inlägg
25 mars 2010
Låter ju som om gasvajern kärvar. Det är ju knappast en funktion i boxen som gör att den hänger sig på 8000varv. Smörj upp vajern. Om den hänger sig på det varvtalet du själv gasar upp den till så låter det ju som om vajern är boven här

878 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
Kan även tillägga att jag bytt hela spjällhuset utan någon skillnad:(

Dock liiiiite bättre!

Men endå känns de som hänggas

Varvtalen går JÄTTE långsamt ner.
Senast redigerat av ejon_850 (25 mars 2010)

All The best
MVH
Jonas .L

8 297 Inlägg
25 mars 2010
BARRET skrev:
Det är ju knappast en funktion i boxen som gör att den hänger sig på 8000varv.

Jo, det är en funktion i styrsystemet som är tänkt att skona låda ocjh katalysator, och den gör att varvtalet hänger kvar lite grann så fort man varvar mer än 1800 har jag för mig det är. Så det spelar ingen större roll och du varvar 2500, 8000 eller mer ändå, den låser varvatelet en kort stund innan det tillåts falla ner.

878 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
fattar inte vad det är med bilen:(, ingen läckage lr nåt ju sad

All The best
MVH
Jonas .L

29 Inlägg
26 mars 2010
dum fråga men har du nollställt den efteråt du bytte spjällhus och så?

878 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
volvo855g skrev:
dum fråga men har du nollställt den efteråt du bytte spjällhus och så?

Nej:S vadå ofta man måste göra det ?

All The best
MVH
Jonas .L

29 Inlägg
26 mars 2010
ja Ibland kan du behöva göra det för datornskickar ju fortfarande felkoder och det är inte alltid att den slutar för att du bara bytter ibland måste du nollställa styrsystemet för att styrsystemet inte ska tro något annat. har haft många bilar jag har fixat som jag behövt göra detta med.

561 Inlägg
26 mars 2010
Marlboroman skrev:
BARRET skrev:
Det är ju knappast en funktion i boxen som gör att den hänger sig på 8000varv.

Jo, det är en funktion i styrsystemet som är tänkt att skona låda ocjh katalysator, och den gör att varvtalet hänger kvar lite grann så fort man varvar mer än 1800 har jag för mig det är. Så det spelar ingen större roll och du varvar 2500, 8000 eller mer ändå, den låser varvatelet en kort stund innan det tillåts falla ner.

Jo det är jag medveten om, men här verkar det vara längre än nån sekund, den verkar ju ligga kvar med gas.

Hur löper gasvajjern då? Kärvar den?

Sök