Vad säger SFRO om att rakställa en T5 för bakhjulsdrift?

TurboTarzan
24 mars 2010 · 235 Inlägg

Försökt hitta info här men inte lyckats. Vad tycker dom om att man stoppar i en T5 med M90 i en gammal bil(äldre än -75)?
Skit sen i bromsar, effekt, vikt o shit. Jag vill veta om dom godkänner förändringarna som görs på motorn och bytet av växellåda etc.

fredde85
24 mars 2010 · 1 798 Inlägg

På en 75 kanske de går

http://www.sfro.com/bilarframe.html

läs där

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
karlsson_6 Volvo Fantast
24 mars 2010 · 194 Inlägg

Det är ju just det dom kollar effekt VS. vikt  så det går inte att skita i, SFRO säger 15 kw per 100 kg

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
Ugglaa
25 mars 2010 · 29 Inlägg

Ett sånt ingrepp behöver inte gå via sfro.. Du kan göra en reggbes hos SBP och sen är det färdigt.. 240 är godkänd för 220hk och 275nm ( osäker på vridmoment ), För dessa effektsiffror krävs det en diffad bakaxel ( 1031 ) och ventilerade skivor fram.

TurboTarzan
25 mars 2010 · 235 Inlägg

Ugglaa skrev:
Ett sånt ingrepp behöver inte gå via sfro.. Du kan göra en reggbes hos SBP och sen är det färdigt.. 240 är godkänd för 220hk och 275nm ( osäker på vridmoment ), För dessa effektsiffror krävs det en diffad bakaxel ( 1031 ) och ventilerade skivor fram.

Tack för ett vettigt svar. Ursäkta mig att jag tvivlar men känner du till någon pålitlig som "kommit undan" med en sån modifiering?

karlsson_6 skrev:
Det är ju just det dom kollar effekt VS. vikt  så det går inte att skita i, SFRO säger 15 kw per 100 kg

Jag vet att det mycket väl INTE går att skita i, vad jag bad om var att NI skulle skita i det och svara på frågan om det är ok att vända motorn 90 grader åt ena hållet, smälla på en annan låda, byta motorfästen, ev. byta tråg etc. etc. etc.
Det är det här jag hatar med garaget. Att retarderade fnissmödisar inte läser igenom hela texten utan skickar ur sig meningslösa kommentarer för att verka viktiga så att fjunen på bröstet växer lite till.
Håll käften om du inget vettigt har att tillägga.
Jag skulle kunna sitta här halva natten o förklara varför SFRO´s 15kw/100kg regel är till för att skitungar inte ska sätta helikopterturbiner i sina svettiga Plastic Padding-hun'förttisar och att det mesta e möjligt bara man gör det ordentligt, men nu tog energin slut...

TurbOla Reservdansk
25 mars 2010 · 6 271 Inlägg

En T5 ligger på 225hk/300Nm, vet ej om 2,0literna har lägre vridmoment förutom den lägre effekten.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
JoeyJ
25 mars 2010 · 502 Inlägg

TurboTarzan skrev:

karlsson_6 skrev:
Det är ju just det dom kollar effekt VS. vikt  så det går inte att skita i, SFRO säger 15 kw per 100 kg

Jag vet att det mycket väl INTE går att skita i, vad jag bad om var att NI skulle skita i det och svara på frågan om det är ok att vända motorn 90 grader åt ena hållet, smälla på en annan låda, byta motorfästen, ev. byta tråg etc. etc. etc.
Det är det här jag hatar med garaget. Att retarderade fnissmödisar inte läser igenom hela texten utan skickar ur sig meningslösa kommentarer för att verka viktiga så att fjunen på bröstet växer lite till.
Håll käften om du inget vettigt har att tillägga.
Jag skulle kunna sitta här halva natten o förklara varför SFRO´s 15kw/100kg regel är till för att skitungar inte ska sätta helikopterturbiner i sina svettiga Plastic Padding-hun'förttisar och att det mesta e möjligt bara man gör det ordentligt, men nu tog energin slut...

men ge dig, hade du förklarat bättre från början hade det varit en sak, om du får ha motorn beror ju på vad bilen väger så det är ju svårt att säga om du får sätta i motorn eller inte.

hade du sökt lite ordentligare här och andra forum hade du lätt hittat allt du behöver veta, tex på turboperformanceclub.com står det huuur mycket som helst om just den kombinationen av motor+låda och vilka bilar man får sätta den i.

Det är det här jag hatar med garaget. Att retarderade fnissmödisar inte skriver tydliga trådar och inte fattar hur sökfunktionen och google funkar utan skickar ur sig meningslösa kommentarer för att verka viktiga så att fjunen på bröstet växer lite till.
Håll käften om du inget vettigt har att tillägga.

Senast redigerat av JoeyJ (25 mars 2010)

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
25 mars 2010 · 1 948 Inlägg

TurboTarzan skrev:

Ugglaa skrev:
Ett sånt ingrepp behöver inte gå via sfro.. Du kan göra en reggbes hos SBP och sen är det färdigt.. 240 är godkänd för 220hk och 275nm ( osäker på vridmoment ), För dessa effektsiffror krävs det en diffad bakaxel ( 1031 ) och ventilerade skivor fram.

Tack för ett vettigt svar. Ursäkta mig att jag tvivlar men känner du till någon pålitlig som "kommit undan" med en sån modifiering?

karlsson_6 skrev:
Det är ju just det dom kollar effekt VS. vikt  så det går inte att skita i, SFRO säger 15 kw per 100 kg

Jag vet att det mycket väl INTE går att skita i, vad jag bad om var att NI skulle skita i det och svara på frågan om det är ok att vända motorn 90 grader åt ena hållet, smälla på en annan låda, byta motorfästen, ev. byta tråg etc. etc. etc.
Det är det här jag hatar med garaget. Att retarderade fnissmödisar inte läser igenom hela texten utan skickar ur sig meningslösa kommentarer för att verka viktiga så att fjunen på bröstet växer lite till.
Håll käften om du inget vettigt har att tillägga.
Jag skulle kunna sitta här halva natten o förklara varför SFRO´s 15kw/100kg regel är till för att skitungar inte ska sätta helikopterturbiner i sina svettiga Plastic Padding-hun'förttisar och att det mesta e möjligt bara man gör det ordentligt, men nu tog energin slut...

Hade du kunnat skriva så man förstår så kanske folk hade kunnat fatta vad du vill veta... vem är det som är retarded igentligen?

Kul med folk som äger sig själva dock.. tack för ett gott skratt. wink

Senast redigerat av AcesHigh666 (25 mars 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
BOLIN_
25 mars 2010 · 2 763 Inlägg

De på SFRO rekomenderar 2,5T från första generationens v70 då den klarar sig under 275 nm vilket är max i 240 utan att regga som ombyggt fordon. Källa från detta är SFRO själva som jag kontaktade själv för ett tag sedan och frågade samma sak big_smile

Volvo - For Life
Knugcab
25 mars 2010 · 5 111 Inlägg

1: Du har inte ens sagt vilka förändringar du ska ha på motorn.
2: Du har inte sagt i vilken bil du ska ha den.

Du kan komma undan med allt från en vanlig regbes (om du har en bil som får ha den effekten och vridet), via ombyggt (om du inte får ha effekten i bilen enligt tillverkaren), till att behöva besiktiga som amatörbygge (om du bygger i en framhjulsdriven bil, för minns jag rätt så är fwd->rwd automatiskt det). Eller så går det inte alls (om du bygger i en Opel Kadett A med tjänstevikt på dryga 700 kg så blir det för mycket effekt till vikten...men ja just det, du skulle ju skita i det så jag får väl inte svara på det sättet).

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
gamlingen
25 mars 2010 · 5 198 Inlägg

JoeyJ skrev:

TurboTarzan skrev:

karlsson_6 skrev:
Det är ju just det dom kollar effekt VS. vikt  så det går inte att skita i, SFRO säger 15 kw per 100 kg

Jag vet att det mycket väl INTE går att skita i, vad jag bad om var att NI skulle skita i det och svara på frågan om det är ok att vända motorn 90 grader åt ena hållet, smälla på en annan låda, byta motorfästen, ev. byta tråg etc. etc. etc.
Det är det här jag hatar med garaget. Att retarderade fnissmödisar inte läser igenom hela texten utan skickar ur sig meningslösa kommentarer för att verka viktiga så att fjunen på bröstet växer lite till.
Håll käften om du inget vettigt har att tillägga.
Jag skulle kunna sitta här halva natten o förklara varför SFRO´s 15kw/100kg regel är till för att skitungar inte ska sätta helikopterturbiner i sina svettiga Plastic Padding-hun'förttisar och att det mesta e möjligt bara man gör det ordentligt, men nu tog energin slut...

men ge dig, hade du förklarat bättre från början hade det varit en sak, om du får ha motorn beror ju på vad bilen väger så det är ju svårt att säga om du får sätta i motorn eller inte.

hade du sökt lite ordentligare här och andra forum hade du lätt hittat allt du behöver veta, tex på turboperformanceclub.com står det huuur mycket som helst om just den kombinationen av motor+låda och vilka bilar man får sätta den i.

Det är det här jag hatar med garaget. Att retarderade fnissmödisar inte skriver tydliga trådar och inte fattar hur sökfunktionen och google funkar utan skickar ur sig meningslösa kommentarer för att verka viktiga så att fjunen på bröstet växer lite till.
Håll käften om du inget vettigt har att tillägga.

+1

LillNaisarn
25 mars 2010 ·

Varför inte bara ringa eller maila ngn på SFRO så får du rakt besked ?

Ugglaa
25 mars 2010 · 29 Inlägg

Det finns massor av människor som gjort detta i Sverige.. Finns folk som lagt ner t6 motorer också, Tex Marco Garver och Mattias Vöcks.. Vöcks har T6 motor i både sin amazon och 242. 242 byggde förövrigt Marco från början.. Dock kan jag inte säga om dessa besiktigats igenom sfro eller sbp, Men förmodligen sbp..
www.Turboperformanceclub.com finns massor av information angående just detta ämne ifall du söker lite där..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang