7346
Sök

Vad har folk emot vad som är "moraliskt"?

2 014 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
Andreas 940 skrev:
Alecci skrev:
Japp, TV-licensen är nog en ganska bra måttstock. Till och med mina egna föräldrar rekommenderade mig att ljuga om det när jag flyttade hemifrån (när du är 15 och har 850 kr studiebidrag samt 1 150 kr inackorderingsbidrag i månaden är man rätt fattig), men de hade tydligen uppfostrat mig för bra eller något. Det har jag ofta fått äta upp i fyllediskussioner med farsan på senare år... En annan skulle aldrig få för sig att ljuga om sådant, ens mot myndigheter.

Många påstår att man är korkad för att man uppfyller sina medborgerliga plikter (ja, dithän hör att betala obligatoriska kostnader såsom TV-avgift, fordonsförsäkring, fortkörningsböter, etc i de fall de gäller och/eller är applicerbara), själv anser jag att det hör ihop med bra moral. Det ena behöver ingalunda utesluta det andra kan jag meddela...

Jag förstår nu varför du retar dig så mycket på att folk använder ordet moralkärring, du verkar ha osunt mycket moral i kroppen. smile
Själv fuskar jag en del men försvarar det med att jag arbetar och betalar så mycket skatt att samhället ändå tjänar på att ha mig. smile

Hehe, både rätt och fel.

Jag tar inte åt mig personligen av att folk ibland kallar en moraltant eller paragrafryttare, jag sätter lite av en stolthet i att göra det som är rätt. Jag tar det snarare som en missriktad och måhända omedveten komplimang.

Egentligen har jag väl inte heller mycket emot folk som fuskar heller, så länge de inte klankar ner på oss som faktiskt gör rätt för oss och tycker att övriga borde göra detsamma.

Det jag störde mig på när jag skapade tråden är att det har blivit så pass utbrett att man inte längre verkar ha rätt att uttala sig om vad som faktiskt är moraliskt rätt eller fel utan att dömas till att vara en person av lägre intelligens. Många har tyvärr problem med att inse skillnaden mellan att göra något som vissa tycker är pantat och att vara någon som andra anser är pantad.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

-utan 940
1 728 Inlägg
27 mars 2010
Alecci skrev:
Det jag störde mig på när jag skapade tråden är att det har blivit så pass utbrett att man inte längre verkar ha rätt att uttala sig om vad som faktiskt är moraliskt rätt eller fel utan att dömas till att vara en person av lägre intelligens.

Ok, men jag tror inte att folk menar nånting illa egentligen, det har väl bara blivit ett vanligt ord för en person som hänger upp sig på struntsaker och bara provocerar.
Man är ju självklart ingen moralkärring för att man är motståndare till allvarliga saker som t ex. rattonykterhet.

2 014 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
Andreas 940 skrev:
Ok, men jag tror inte att folk menar nånting illa egentligen, det har väl bara blivit ett vanligt ord för en person som hänger upp sig på struntsaker och bara provocerar.
Man är ju självklart ingen moralkärring för att man är motståndare till allvarliga saker som t ex. rattonykterhet.

Jag tror nog snarare att folk ofta menar mer illa än vad de vill erkänna för vare sig andra eller sig själva. Det finns ett flertal anledningar till att jag tror detta och om inte annat skulle det stämma ganska väl överens med den generella mentaliteten.

En av skillnaderna mellan moral och PK som jag ser det är att de som är PK oftast håller sig till det "rätta" enbart i de större grejerna, de som "syns", medan de med sann moral aldrig kompromissar med den håller sig till den i stort såväl som smått.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

-utan 940
1 728 Inlägg
27 mars 2010
Alecci skrev:
Jag tror nog snarare att folk ofta menar mer illa än vad de vill erkänna för vare sig andra eller sig själva. Det finns ett flertal anledningar till att jag tror detta och om inte annat skulle det stämma ganska väl överens med den generella mentaliteten.

En av skillnaderna mellan moral och PK som jag ser det är att de som är PK oftast håller sig till det "rätta" enbart i de större grejerna, de som "syns", medan de med sann moral aldrig kompromissar med den håller sig till den i stort såväl som smått.

Jag kan bara tala för mig själv och jag har inte använt det ordet i forumet, däremot har jag säkert tänkt "vilken jävla moralkärring" när någon har hackat på mig eller någon annan som begått något mindre allvarligt "vardagsbrott" som att köra i 200+ på en tom motorväg.
Det betyder inte att jag helt saknar moral eller retar mig på folk som sköter sig "fullt ut" bara för att jag själv inte alltid gör det.
Nu är det dags att sova tror jag. neutral

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
27 mars 2010
Bara ordet "Moralkärrning" säger väl det mesta? Om dessa vill leka bror duktig och själva stå som ägare för fordonet trots en markant högre kostnad så fine, det har jag inget emot alls. Men sluta hacka och klaga på oss som ställer bilen på en förälder. Det finns en orsak till varför man gör det, och framför allt, det är vårt eget val!

Nu använde jag bara försäkringsfrågan som ett exempel.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
27 mars 2010
Alecci skrev:
AcesHigh666 skrev:
Kan säga att jag fullständigt håller med "Hedning" när det gäller just det här med försäkringarna, men det var inte det diskussionen gällde.

Det gällde varför morallkärring är en negativ sak...

"moralkärring" är bara ett slang som till viss del är överanvänt.

För mig är moralkärringar folk som enbart är ute efter att hacka ner på andra, det har igentligen ingenting med moral att göra. När man gör något "bra/positivt" är deras "tack" och glada miner, samt positiva kommentarer borta med vinden.

Men så fort någon gör något som kanske inte direkt ses som en brottslig handling, men som kanske kan anses inte vara 100% moraliskt, då jävlar tar det hus i helvete och alla ska visa sig duktiga fast de många gånger inte är mycket bättre själva.

Äntligen ett svar i tråden som handlar om sakfrågan! Credz till dig!

Jag håller på sätt och vis med dig, och samtidigt inte. Det jag härvid anmärker på är främst din sista mening. Jag ser två anledningar till det resonemanget; antingen har du läst för mycket på Flashback eller så gör du bara mer eller mindre lyckade gissningar. Hur pass väl känner du folket bakom användarnamnen du diskuterar med och hur vet du hur de skulle handla i en viss given situation?

Vad är flashback? kan man äta det? wink

Nej men för att vara lite seriös så räcker det med garaget.org för att se så mycket dubbelmoral att det är skrämmande...

I trådar om streetrace så skriver en del att det är farligt och oansvarigt, och att riktiga förare kör på bana. Sen kan man kolla deras profil och hitta filmer där det själva är ute och "testar" och leker illegalt.

I trådar om hurvida det är rätt och fel att ställa bilen på mamma o pappa, så kan man hitta folk som klagar på att folk "skenförsäkrar" men i en annan tråd ser man att samma person tycker det är helt okej att skita i TV licensen(nämner inga namn).

Även i verkliga livet såg jag en situation nu i veckan som gjorde mig tokig...

En kille körde en olaglig cross utan lysen mitt i mörkret, han hade precis fixat soppa eller nåt eftersom han kom från en mack. Han var inte farlig för han verkade veta att han inte syntes bra och körde därefter, han svängde ut en bit framför mig i god tid och jag tänkte inte mer på det...

...då svänger en v70 helt plötsligt ut! mitt framför mig så jag fick tvärnita! han satte efter crossen och följde efter han ner på ett industriområde i närheten(jag körde efter för det är det närmsta hållet till mig), hans enda syfte var att dra efter grabben och skälla ut han för att han inte hade lysen, men själv så lös både blinkers och bakljus när han bromsade med den där v70in. Samt att han nästan orsakade en olycka...

Det där är typiska erfarenheter jag har av "moral"...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Mästare
2 947 Inlägg
27 mars 2010
Vad menar du Alecci, att moraliskt är samma som rätt?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Os Difuntos
1 822 Inlägg
27 mars 2010
Kanske nått för bloggen istället.

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

Sök