2772
Sök

Missljud från basarna

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 mars 2010
LTM skrev:
kan även tillägga att missljudet kommer ÄNDAST när jag bytar låt eller bytar skiva, kommer ej när jag stänger av / på stereon ...

Bränd signaljord.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
LTM skrev:
kan även tillägga att missljudet kommer ÄNDAST när jag bytar låt eller bytar skiva, kommer ej när jag stänger av / på stereon ...

Bränd signaljord.....

så det hjälper inte om jag köper ett störningsfilter med tanke på att det ändast kommer när jag byter låt och ej när jag startar/stänger av stereon?

7 241 Inlägg
29 mars 2010
LTM skrev:
Lonefox skrev:
LTM skrev:

Bränd signaljord.....

så det hjälper inte om jag köper ett störningsfilter med tanke på att det ändast kommer när jag byter låt och ej när jag startar/stänger av stereon?

Nej....prova att snabbspola i en låt med. Kan låta då med wink

Så länge du VET att du har ordnat bra jord så kan du testa med att ta en tunn kabel (0.5-1mm2) och sätta mellan yttre ringen på lågnivåkabeln och ENHETENS chassie. Tror detta har nämnts innan.
Försvinner ljudet då så kan du göra en ful-lösning med att löda dit kabeln. Men mer seriöst är att lämna in enheten o få den lagad.

384 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
LTM skrev:
Lonefox skrev:

Bränd signaljord.....

Nej....prova att snabbspola i en låt med. Kan låta då med wink

Så länge du VET att du har ordnat bra jord så kan du testa med att ta en tunn kabel (0.5-1mm2) och sätta mellan yttre ringen på lågnivåkabeln och ENHETENS chassie. Tror detta har nämnts innan.
Försvinner ljudet då så kan du göra en ful-lösning med att löda dit kabeln. Men mer seriöst är att lämna in enheten o få den lagad.

nej det låter inte när jag snabbspolar, ändast när jag byter låt / skiva , men hur farligt är detta för basarna och slutsteget?
ska jag bara sätta den tunna kablen på den vita rca kablen och stereons chassie?

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
29 mars 2010
Det råkar inte va så att du har en billig huvudenhet som är av något kina märke...?
Isåfall så är det bara till att gilla läget...

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Designer.
1 260 Inlägg
29 mars 2010
I sitt galleri har han en bild på en kenwood 8044, verkar vara en sån han har.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/111279/832655_378m5f.jpg

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
29 mars 2010
Då ska det inte va några problem med den som sagt om det inte är så att han har bränt just signaljorden i den...
HAr en själv nämligen som är provad i fler bilar och aldrig haft en störning...

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

384 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
jo precis det är den jag har, men är det farligt att ha steget osv inkopplat då jag har kicker zx 1500.1 steg och 2 st kicker l7 12", så känns rätt irriterande att ha missljud när man precis har köpt nya saker. men ska man ta en liten kabel från rca ytterhöljet på en av kablarna och ta till stereo chassit ?

2 035 Inlägg
29 mars 2010
ChriZtoffer skrev:
Om du har bränt signaljorden i steget så har du en väldig otur då den brukar vara rätt så kraftig, större risk så att det är signaljorden i huvudenheten som gått. Den kontrolleras på det sätt som beskrivit ovan och går att laga om man har en lödkolv och lite lödvana samt viss elektronikkännedom.

Går det att laga signaljorden i bilstereon??

Biljudsveteran sen 1984!

384 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
testade och jorda ena rca kablen till stereons chassi men tyckte bara de blev värre? humpf , kan man sätta ett störningsfilter från brc eller det tar inte bort sådanna störningar?^^

7 241 Inlägg
29 mars 2010
bosabengt skrev:
ChriZtoffer skrev:
Om du har bränt signaljorden i steget så har du en väldig otur då den brukar vara rätt så kraftig, större risk så att det är signaljorden i huvudenheten som gått. Den kontrolleras på det sätt som beskrivit ovan och går att laga om man har en lödkolv och lite lödvana samt viss elektronikkännedom.

Ja.....antingen är det ett litet ytskicktsmostånd som knäckts...eller en del av kopparbanan i kretskortet.
Men har man noll kunskap inom lödning och elektronik så bör man undvika det wink

384 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
men om signaljorden är bränd borde det inte låta illa när man skruvar upp då ? och om den är bränd kan man bränna steget då?

7 241 Inlägg
29 mars 2010
LTM skrev:
men om signaljorden är bränd borde det inte låta illa när man skruvar upp då ? och om den är bränd kan man bränna steget då?

Bränd signaljord kan yttra sig på ngr olika sätt.
Ett ploppande som följer laserns rörelser när dne läser skivan, ett konstant vinande som följer varvtalen osv osv.

Nej det kan inte bränna steget så sett, däremot så får steget inte rätt signal som den skall förstärka upp.
Med bränna antar jag att du menar elda upp det som vid för hård belastning wink

2 035 Inlägg
29 mars 2010
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
ChriZtoffer skrev:

Ja.....antingen är det ett litet ytskicktsmostånd som knäckts...eller en del av kopparbanan i kretskortet.
Men har man noll kunskap inom lödning och elektronik så bör man undvika det wink

ok får la ta fram mina elektronikkunskaper och kolla på´t lite.

Biljudsveteran sen 1984!

384 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
LTM skrev:

Ett ploppande som följer laserns rörelser när dne läser skivan, ett konstant vinande som följer varvtalen osv osv.

Nej det kan inte bränna steget så sett, däremot så får steget inte rätt signal som den skall förstärka upp.

ja precis, ett ploppande ljud som följer lasens rörelser när den läser skivan, precis det problemet jag har!tongue du hör att stereon gör något ljud sen kommer basarna och gör basljud utav dem så att säga. men kan det gå att lösa genom att sätta dit ett störningsfilter?

7 241 Inlägg
29 mars 2010
LTM skrev:
Lonefox skrev:
LTM skrev:

ja precis, ett ploppande ljud som följer lasens rörelser när den läser skivan, precis det problemet jag har!tongue du hör att stereon gör något ljud sen kommer basarna och gör basljud utav dem så att säga. men kan det gå att lösa genom att sätta dit ett störningsfilter?

Nej.........din signaljord har sagt upp sig o måste fixas.

384 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
även fast än att jag tog en kabel från rca kablen till stereons chassie och då blev det värre ljud? men blev 'mildare' när jag plockade bort kablen igen..

men är det farligt för steget och basarna att köra så?

7 241 Inlägg
29 mars 2010
LTM skrev:
även fast än att jag tog en kabel från rca kablen till stereons chassie och då blev det värre ljud? men blev 'mildare' när jag plockade bort kablen igen..

Nej det är inte farligt...låter bara illa.

384 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
LTM skrev:

är du helt säker?tongue så jag inte bränner mitt nya zx1500.1 steg och kicker L712" tongue hade varit riktigt retfullt att göra de:P

7 241 Inlägg
30 mars 2010
LTM skrev:
Lonefox skrev:
LTM skrev:

är du helt säker?tongue så jag inte bränner mitt nya zx1500.1 steg och kicker L712" tongue hade varit riktigt retfullt att göra de:P

Har du dålig JORD kan du bränna steget.
Har du dålig jord bränner du signaljorden för att steget vill ha mer jord än det får....
SÅ har du fixat jorden som troligen var ursprungsproblemet så bränner du inte ditt steg o din bas..........

Sök