Köpråd: Volvo S80 T6 eller Audi S6 Plus

turbos4
30 mars 2010 · 369 Inlägg

Stephan735i skrev:
Kopplingen ska vara i bra skick, det normala är att den klarar 15 till drygt 20000mil även om #410 har 29500mil och förre ägaren köpte den vid 15000mil och den är inte bytt under den perioden. Fungerar perfekt! På #774 rasade den vid 15600mil och tog med sig svänghjulet = 17tkr på BMW Solna år 2002. Slirar koppling parkerar man direkt, det tog 50mil för att förstöra svänghjulet... Det gäller oavsett om det är E39, E34, E38 eller E31.

Kylaren är känslig på E39, E39 är mer rostkänslig än E34, kika dörrkanter, bagagelucka och innanför tankluckan (E34 kan också ha där men en bra omskött E34 har klarat sig från rost oftare än motsvarande E39 trots att dem är äldre).

Pixelfel på instrument och färddator.

Kommer inte på något mer så här för stunden. Min far har en 530iA E39-01 och det har inte varit något icke motorversionsrelaterat på den. Vevhusventilationen frös i vinter, men det klarar sig M62 ifrån.

Stulna strålkastare, M-stötfångare är ett senare problem även om det minskat på senare år. Köper man en 96-00 med originalutseende slipper man det oavsett.

Stephan

Tackar, jo det börjar luta mer åt bmwen, synd bara att den manuella varianten är så sällsynt. Men om man jämför med bilarna som jag tänkte innan så är ju S6 Plusen mer ovanlig och S80 T6:an har jag tyvär fått höra för mycket skit om.

Avant för varje slant.
viccoA
30 mars 2010 · 3 110 Inlägg

Kan absolut inte rekommendera S80 T6. För mycket krångel och allmänt dålig byggkvalité.

turbos4
30 mars 2010 · 369 Inlägg

lodiseN skrev:

turbos4 skrev:

Stephan735i skrev:
Audin. En unik bil byggd i knappt 1000 exemplar om man räknar ihop Sedan och Avant (under 100st för sedan!) dyr kamrem dock, bra rostskydd, bra med quattro, sköter man en Plus går den upp i värde i stället för tvärtom.

S80 T6 kan vara en mardröm, min bästa väns vän som hade en T6-99 från ny/ i princip ny blev ruinerad av sin. Bättre att välja en 2,4T av senare årsmodell.

Men billigast att äga av prestanda sedanerna är en 6vxl 540i. Du slipper tänka på kamrem, eller strulande automatlåda (problemen är främst på E34 540iA). I dag kostar en E39 540i/6 ibland under 50tkr även om skicket är bra/helt okej och det är billigt. Billigare än E34 540i/6 på grund av att E39an är vanligare.

Stephan

Jo de ligger rätt i pris, om man nu ska köpa en sådan vad ska man främst kolla efter, såg att du hade ett par bmw

Kolla begagnat guiden på autopower.se, men det är en jävla fin bil med bombsäker motor och låda (manuell)

Mycket bra guide, bara denna guid har gjort mig säkrare på ett köp av en 540.

Avant för varje slant.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang