Få bort salt/kalk-fläckar ur lacken

NysoO
29 mars 2010 · 18 Inlägg

Gjorde en tabbe för något/några år sedan då jag skulle tvätta bilen. Brukar oftast tvätta bilen ute på landet där vi har två vattenkällor. En källa med rent grundvatten och en annan källa som innehåller salt/kalk eller liknande.
Använde fel pump av misstag, och efter att jag tvättat bilen med detta vattnet, och bilen torkat, så var den full med salt/kalk (osäker på om det är salt eller kalk) prickar som jag har problem med att få bort.
Har två sommrar i rad rubbat hela bilen för hand med Sonax flytande rubbing. Sedan avslutat med deras hårdvax.
Bilen blänker fint och den gamla 70-talslacken gör sig fint. Men tittar man nära så ser man att lacken inte är helt "ren" utan dessa förbannade prickar är kvar.

Tar gärna mot tips på hur jag skall kunna få bort dessa inetsade prickar då dom börjar göra mig vansinnig wink

Senast redigerat av NysoO (29 mars 2010)

Volvo 142 "Gulan" (1970)
RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
30 mars 2010 · 120 Inlägg

Lämna in den hos en rekondfirma så
kommer de fixa till det där.
Vill du spara pengar så rubba själv, fast
med maskin. För hand kommer du aldrig
kunna få bort de där fläckarna, när solen
väl har varit framme smile

NysoO
31 mars 2010 · 18 Inlägg

Det var det jag misstänkte. Har för mig jag försökte få bort det direkt efter jag tvättade men det satte sig ju ganska redigt uppenbarligen smile
Tja, att lämna in den på rekondfirma kostar ju en del så kan ju vara värt ett försök att få bort det själv smile
Maskinrubbning alltså.

Tack för svaret!

Volvo 142 "Gulan" (1970)
KBerglund Bilskadeentusiast
31 mars 2010 · 291 Inlägg

inte så säkert med tanka på att det suttit så länge nu.
Men som dom säger prova med ordentliga medel 3M tex.
Annars är det omlack.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang