5583
Sök

Fråga Ang Blinkande lampor!

______________JDM______________
204 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej, har lite koll på vad blinkande lampor syndromet antyder på i en bil när man har ett slutseg, har bra jord till det kör jag idag ingen kondensator, har bara 1 steg 4 kanaligt som baslåda och fram går på.

Problem lamporna blinkar typ instrumentpanel strålkastare osv detta vid i stora drag max volym innan det låter skit.

Och min fråga är såhär, är det inte lite konstigt att det händer när man varvar 3000 varm på motorvägen borde inte generatorn ladda satan då?

Är det så som jag läst på alla trådar som handlar om kondensatorer och jordning osv, att det kan vara så i mitt fall att när basen slår så hinner inte strömmen fram dvs att det "inte" har med friskheten på mitt batteri eller jordning att göra?

Jag har bara ett steg på 600 wrms och tycker att detta borde ju få den ström det behöver iallafall när generatorn pumpar på i 3000 varv av motorn, vet inte tycker det är skumt.

Eller ni tror på dålig jord? En kondensator kan inte hjälpa mig med blinkandet?

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

2 914 Inlägg
31 mars 2010
#2

______________JDM______________
204 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#3
Att det finns videro på sånt här:) Tusen tack

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

______________JDM______________
204 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#4
kalle_kalle skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc
där har du nog lösningen

Så då får jag tacka, jag bytade ut chassi jordningen plus motor jordningen till 2 st 35mm kablar och nu vad jag ser så har lamporna slutat om inte annat får jag se det imorgon bitti när jag åker till jobbet, och om jag inte inbillar mig så låter basarna lite annorlunda smile *eller inbillar jag mig bara*?

pluskabeln från generatorn till batteri sket jag i för det såg ohyggligt mekkigt ut på min v40 eller är det någon som har tips?

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 mars 2010
#5
Bromar skrev:
kalle_kalle skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc
där har du nog lösningen

Så då får jag tacka, jag bytade ut chassi jordningen plus motor jordningen till 2 st 35mm kablar och nu vad jag ser så har lamporna slutat om inte annat får jag se det imorgon bitti när jag åker till jobbet, och om jag inte inbillar mig så låter basarna lite annorlunda smile *eller inbillar jag mig bara*?

pluskabeln från generatorn till batteri sket jag i för det såg ohyggligt mekkigt ut på min v40 eller är det någon som har tips?

På min 240 drog jag en 50mm2-kabel under kylet....

Alltså, du kan gå framåt med kabeln framför motorn, ha den förslagsvis i sk "robotslang" och klamma fast den med buntband. Borde finnas lämpliga hål för det tycker man.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

______________JDM______________
204 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
#6
Lonefox skrev:
Bromar skrev:
kalle_kalle skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc
där har du nog lösningen

Så då får jag tacka, jag bytade ut chassi jordningen plus motor jordningen till 2 st 35mm kablar och nu vad jag ser så har lamporna slutat om inte annat får jag se det imorgon bitti när jag åker till jobbet, och om jag inte inbillar mig så låter basarna lite annorlunda smile *eller inbillar jag mig bara*?

pluskabeln från generatorn till batteri sket jag i för det såg ohyggligt mekkigt ut på min v40 eller är det någon som har tips?

På min 240 drog jag en 50mm2-kabel under kylet....

Alltså, du kan gå framåt med kabeln framför motorn, ha den förslagsvis i sk "robotslang" och klamma fast den med buntband. Borde finnas lämpliga hål för det tycker man.

Ja jag får titta på det med generator + kabeln senare men tyvärr så blev jag inte av med blinkandet av lamporna när jag krämar på det absolut sista. tråkigt nog hmm

Så nu har jag 2 st 35mm2 kablar till jordning där fram en 35mm2 jord där bak och runt 25 - 35mm2 pluskabel och alla ställena har en rensad yta att sitta på mycket fint.

Så vad kan det vara nu? Kondensator? nytt batteri ? kör volvo original batteri kanske är så att det ger ifrån sig ström lite segt hmm

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 april 2010
#7
Bromar skrev:
Lonefox skrev:
Bromar skrev:

Så då får jag tacka, jag bytade ut chassi jordningen plus motor jordningen till 2 st 35mm kablar och nu vad jag ser så har lamporna slutat om inte annat får jag se det imorgon bitti när jag åker till jobbet, och om jag inte inbillar mig så låter basarna lite annorlunda smile *eller inbillar jag mig bara*?

pluskabeln från generatorn till batteri sket jag i för det såg ohyggligt mekkigt ut på min v40 eller är det någon som har tips?

På min 240 drog jag en 50mm2-kabel under kylet....

Alltså, du kan gå framåt med kabeln framför motorn, ha den förslagsvis i sk "robotslang" och klamma fast den med buntband. Borde finnas lämpliga hål för det tycker man.

Ja jag får titta på det med generator + kabeln senare men tyvärr så blev jag inte av med blinkandet av lamporna när jag krämar på det absolut sista. tråkigt nog hmm

Så nu har jag 2 st 35mm2 kablar till jordning där fram en 35mm2 jord där bak och runt 25 - 35mm2 pluskabel och alla ställena har en rensad yta att sitta på mycket fint.

Så vad kan det vara nu? Kondensator? nytt batteri ? kör volvo original batteri kanske är så att det ger ifrån sig ström lite segt hmm

Hur är alla anslutningar? Rent och fräsch?
Laddar generatorn som den skall? - Kanske kolen börjar ta slut
Hur gammalt är batteriet? - Gammalt ovårdat batteri = öken för extrautrustning. Vet du med dig att batteriet är gammalt och kanske inte mår riktigt bra, BYT! smile

Kör själv 1200W med ett BILLIGT fritidsbatteri, 143A generator (50mm2-laddkablage) 14.8V regulator och har INGA problem med blinkande ljus (jo då fick jag sagt det IGEN Dröni wink )

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
1 april 2010
#8
Lonefox skrev:
Kör själv 1200W med ett BILLIGT fritidsbatteri, 143A generator (50mm2-laddkablage) 14.8V regulator och har INGA problem med blinkande ljus (jo då fick jag sagt det IGEN Dröni wink )

Du och ditt monster till generator.
Själv kör jag med dubbel batteri och en generator som laddar 15,3

Bromar skrev:
Ja jag får titta på det med generator + kabeln senare men tyvärr så blev jag inte av med blinkandet av lamporna när jag krämar på det absolut sista. tråkigt nog

Så nu har jag 2 st 35mm2 kablar till jordning där fram en 35mm2 jord där bak och runt 25 - 35mm2 pluskabel och alla ställena har en rensad yta att sitta på mycket fint.

Så vad kan det vara nu? Kondensator? nytt batteri ? kör volvo original batteri kanske är så att det ger ifrån sig ström lite segt

Pröva först att byta batteri om du har något liggandes.
Kolla även upp vad generatorn laddar.

eventuellt kan ett batteri till vara aktivt.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

533 Inlägg
1 april 2010
#9
Skulle också säga batteriet faktiskt. Mina lampor tokblinkade i min S60 när jag spelar på med mina 2400Wrms, men för någon vecka sen tog jag in batteriet och laddade det, och då blinkar det bara lite, lite grann.
Dock är batteriet orginal som suttit i sen -01, så jag tror nog att jag blir av med blinkandet helt om jag skulle köpa ett helt nytt batteri smile

4 074 Inlägg
1 april 2010
#10
Slemrotta skrev:
Skulle också säga batteriet faktiskt. Mina lampor tokblinkade i min S60 när jag spelar på med mina 2400Wrms, men för någon vecka sen tog jag in batteriet och laddade det, och då blinkar det bara lite, lite grann.
Dock är batteriet orginal som suttit i sen -01, så jag tror nog att jag blir av med blinkandet helt om jag skulle köpa ett helt nytt batteri smile

Jaha.. va bra!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 april 2010
#11
Streethawk skrev:
Lonefox skrev:
Kör själv 1200W med ett BILLIGT fritidsbatteri, 143A generator (50mm2-laddkablage) 14.8V regulator och har INGA problem med blinkande ljus (jo då fick jag sagt det IGEN Dröni wink )

Du och ditt monster till generator.
Själv kör jag med dubbel batteri och en generator som laddar 15,3

Bromar skrev:
Ja jag får titta på det med generator + kabeln senare men tyvärr så blev jag inte av med blinkandet av lamporna när jag krämar på det absolut sista. tråkigt nog

Så nu har jag 2 st 35mm2 kablar till jordning där fram en 35mm2 jord där bak och runt 25 - 35mm2 pluskabel och alla ställena har en rensad yta att sitta på mycket fint.

Så vad kan det vara nu? Kondensator? nytt batteri ? kör volvo original batteri kanske är så att det ger ifrån sig ström lite segt

Pröva först att byta batteri om du har något liggandes.
Kolla även upp vad generatorn laddar.

eventuellt kan ett batteri till vara aktivt.

Funderar på att ragga tag på en 240A wink
Bara för att big_smile

Men 15.3 vill jag inte gå upp till, räcker med 14.8 då jag vill full belastning av elsystemet har 14.4 på steget wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 914 Inlägg
1 april 2010
#12
haha hur mycket ska du ha för den gamla då? ^^ nu är det nog med OT

TS, vad har du för steg och allmänna förbrukare??

______________JDM______________
204 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
#13
Lonefox skrev:
Bromar skrev:
Lonefox skrev:

På min 240 drog jag en 50mm2-kabel under kylet....

Alltså, du kan gå framåt med kabeln framför motorn, ha den förslagsvis i sk "robotslang" och klamma fast den med buntband. Borde finnas lämpliga hål för det tycker man.

Ja jag får titta på det med generator + kabeln senare men tyvärr så blev jag inte av med blinkandet av lamporna när jag krämar på det absolut sista. tråkigt nog hmm

Så nu har jag 2 st 35mm2 kablar till jordning där fram en 35mm2 jord där bak och runt 25 - 35mm2 pluskabel och alla ställena har en rensad yta att sitta på mycket fint.

Så vad kan det vara nu? Kondensator? nytt batteri ? kör volvo original batteri kanske är så att det ger ifrån sig ström lite segt hmm

Hur är alla anslutningar? Rent och fräsch?
Laddar generatorn som den skall? - Kanske kolen börjar ta slut
Hur gammalt är batteriet? - Gammalt ovårdat batteri = öken för extrautrustning. Vet du med dig att batteriet är gammalt och kanske inte mår riktigt bra, BYT! smile

Kör själv 1200W med ett BILLIGT fritidsbatteri, 143A generator (50mm2-laddkablage) 14.8V regulator och har INGA problem med blinkande ljus (jo då fick jag sagt det IGEN Dröni wink )

Tänkte på det på jobbet idag om batteriet kanske börjar ge sig, så jag mätte upp 12,6 volt med bilen avstängd och 14,6 när jag har bilen på tomgång. Med halv belastning mätte jag på steget med och det fick 14,5 eller 14,6 och det tycker jag verkar vara ganska bra siffror.

Börjar dock fundera på om det kan va så att batteriet inte orkar slänga iväg massa ström snabbt kanske skulle vara bra att skaffa en kondensator för nu är ju allt A och O annars. Nya kablar överallt minst 35mm2 och renslipat överallt, och batteri och generator verkar vara toppen, så vad kan det annars vara om inte det är så att batteriet inte orkar vid extrem belastning?

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 april 2010
#14
Spänningsmässigt ser det bra ut ja.

Men som du säger så kan batteriet vara lite "långsamt"

I övrigt verkar du ju ha gjort det man bör/skall göra så......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

______________JDM______________
204 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
#15
Lonefox skrev:
Spänningsmässigt ser det bra ut ja.

Men som du säger så kan batteriet vara lite "långsamt"

I övrigt verkar du ju ha gjort det man bör/skall göra så......

Så med andra ord så kanske jag slipper köpa nytt batteri, om jag köper en kondensator för en sådan är ju betydligt billigare än ett optima batteri?!

Gör det något om man har en 2 farads till bara 1200 watt max ?

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 april 2010
#16
Bromar skrev:
Lonefox skrev:
Spänningsmässigt ser det bra ut ja.

Men som du säger så kan batteriet vara lite "långsamt"

I övrigt verkar du ju ha gjort det man bör/skall göra så......

Så med andra ord så kanske jag slipper köpa nytt batteri, om jag köper en kondensator för en sådan är ju betydligt billigare än ett optima batteri?!

Gör det något om man har en 2 farads till bara 1200 watt max ?

Är ingen förespråkare av kondensatorer, men det KAN göra nytta.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

______________JDM______________
204 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
#17
Antingen det eller nytt batteri, får prova.

Tack för all hjälp!!

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

21 761 Inlägg
1 april 2010
#18
Jag är heller ingen förespråkare till kondingar (mitt råd är att hellre sätta extra batteri än kondensator), men för att ge en allmän information angående dimensionering av kondensatorer så kan jag tillägga att den generella rekommendationen är 1 Farad till 1000 WRMS. Detta är alltså en MINIMAL rekommendation, en större konding är bättre om den dessutom har mycket låg inre resistans.

2 914 Inlägg
1 april 2010
#19
varför inte ett mindre startbatteri (eller stort nytt på orginalplats), vad är det du har för batteri nu??

köpa ett med högt cca värde eller vad det heter, nåt med låg inre resistans tongue
Senast redigerat av kalle_kalle (1 april 2010)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 april 2010
#20
kalle_kalle skrev:
varför inte ett mindre startbatteri (eller stort nytt på orginalplats), vad är det du har för batteri nu??

köpa ett med högt cca värde eller vad det heter, nåt med låg inre resistans tongue

För att det kostar mer än ett plåster som kondensatorn är? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök