2972
Sök

Fråga Ang Blinkande lampor!

______________JDM______________
204 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
#21
Lonefox skrev:
kalle_kalle skrev:
varför inte ett mindre startbatteri (eller stort nytt på orginalplats), vad är det du har för batteri nu??

köpa ett med högt cca värde eller vad det heter, nåt med låg inre resistans tongue

För att det kostar mer än ett plåster som kondensatorn är? wink

Precis, jag har ju faktiskt ett batteri som fungerar utmärkt det är bara lite gammalt och springer inte så fort:)

Nä men jag står mellan ett litet 12v batteri, eller kondensator tongue

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

______________JDM______________
204 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
#22
Lonefox skrev:
kalle_kalle skrev:
varför inte ett mindre startbatteri (eller stort nytt på orginalplats), vad är det du har för batteri nu??

köpa ett med högt cca värde eller vad det heter, nåt med låg inre resistans tongue

För att det kostar mer än ett plåster som kondensatorn är? wink

Men hur funkar det med ett extra batteri då?

För jag har ett extra batteri som fungerar ett vanligt tudor 12v, kopplar jag bara + kabeln från det andra batteriet "det som sitter under huven" till det extra i skuffen samt jordar det till chassit. Och sen är det bara att koppla på slutsteg och dyligt till extra batteriet.

Och detta löser problemet för att kabeln mellan batteriet och slutsteget då blir mycket kortare vilket resulterar i att strömmen kommer fortare till slutsteget och jag slipper eventuellt blinkande lampor?

Hur funkar det med laddning då? Laddas extra batteriet via det vanliga då utan några konstigheter eller?

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 april 2010
#23

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

______________JDM______________
204 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
#24
Bromar skrev:
Lonefox skrev:
http://www.garaget.org/forum/search.php?search_id=802240875

roll

Din sökning gav 0 träffar smile

Söker o letar, förstår att det är jobbigt att svara på allas frågor hela tiden smile

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

______________JDM______________
204 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
#25
Lonefox skrev:
http://www.garaget.org/forum/search.php?search_id=802240875

roll

Har söt och funnit, ska försöka förklara hur jag tror det funkar. säg bara om jag har rätt så jag vet

Generator -- laddningsrelä --- batteri fram
                                       --- batteri bak

Alltså som jag förstår det så sätter man ett nytt laddningsrelä mellan generatorn och vardera batteri för att hela tiden ha ström på båda batterierna där relät växlar mellan batteriet som behöver mest ström.

På så vis så behöver man inte oroa sig över att batterierna dör? och som jag förstår det så kan man ha 2 olika 12 volts batterier på det viset till ex ett optima på 75 amp i skuffen och original under huven som är på 55 amp?!

Rätt eller fel? ska även se om jag kan rita en karta om du inte förstår smile

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

4 074 Inlägg
2 april 2010
#26
Bromar skrev:
Lonefox skrev:
kalle_kalle skrev:
varför inte ett mindre startbatteri (eller stort nytt på orginalplats), vad är det du har för batteri nu??

köpa ett med högt cca värde eller vad det heter, nåt med låg inre resistans tongue

För att det kostar mer än ett plåster som kondensatorn är? wink

Men hur funkar det med ett extra batteri då?

För jag har ett extra batteri som fungerar ett vanligt tudor 12v, kopplar jag bara + kabeln från det andra batteriet "det som sitter under huven" till det extra i skuffen samt jordar det till chassit. Och sen är det bara att koppla på slutsteg och dyligt till extra batteriet.

Och detta löser problemet för att kabeln mellan batteriet och slutsteget då blir mycket kortare vilket resulterar i att strömmen kommer fortare till slutsteget och jag slipper eventuellt blinkande lampor?

Hur funkar det med laddning då? Laddas extra batteriet via det vanliga då utan några konstigheter eller?

Batteriet laddas samtidigt som det andra batteriet MEN om nåt av batterierna är sämre än det andra kommer det friskare batteriet hamna på den nivån,dvs kedjan är inte starkare än den sämsta länken.
Ja du kopplar + framfrån på batteriet i stället för in i steget och minus till karossen sen kan du ta minus från batteriet till steget de har jag gjort och det funkar kanon. Glöm inte avsäkra kabeln.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 april 2010
#27
Enkelt uttryckt:

Skall du spela mkt med bilen avstängd, använd ett kraftrelä mellan batterierna.

Spelar du mest medbilen igång...dra bara kabel.

Vad som är viktigt är vad BJonsson påpekade, säkra av kabeln. EN säkring vid varje batteri max 40cm ifrån polen.
Har du bara en säkring på kabeln (tex. vid främre) så ligger ju det bakte batteriet fortfarande och matar på ström i händelse av kortslutning. Säkringar vid batterier är INTE till för att än att säkra av kabeln som skydd i händelse av olycka.

Så....
Främre batteri > Säkring > Kabel > Säkring > Bakre batteri > avsäkrade kablar till stegen.
Bakre batteriet jordas på lämplig punkt bak, helst ner i en av balkarna på bilen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

______________JDM______________
204 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
#28
Okej då är det ju inte så otroligt svårt att lösa, men en sak är säkert blinkar fortfarande lamporna efter detta , kommer det med all säkerligen upp en video där jag ligger i motorrummet på min Volvo och super och gråter till varför den inte kan ta emot min kärlek! big_smile

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 april 2010
#29
Bromar skrev:
Ja jag får titta på det med generator + kabeln senare men tyvärr så blev jag inte av med blinkandet av lamporna när jag krämar på det absolut sista. tråkigt nog hmm

Så nu har jag 2 st 35mm2 kablar till jordning där fram en 35mm2 jord där bak och runt 25 - 35mm2 pluskabel och alla ställena har en rensad yta att sitta på mycket fint.

Så vad kan det vara nu? Kondensator? nytt batteri ? kör volvo original batteri kanske är så att det ger ifrån sig ström lite segt hmm

Hänge rinte med riktigt här nu.

Du har bytt jordkabel vid batteriet men INTE mellan generator och batteri än?
Hjälp mig att reda ut detta nu wink

Om du inte bytt från generatorn än. Gör det INNAN du köper ett extrabatteri.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

______________JDM______________
204 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
#30
Lonefox skrev:
Bromar skrev:
Ja jag får titta på det med generator + kabeln senare men tyvärr så blev jag inte av med blinkandet av lamporna när jag krämar på det absolut sista. tråkigt nog hmm

Så nu har jag 2 st 35mm2 kablar till jordning där fram en 35mm2 jord där bak och runt 25 - 35mm2 pluskabel och alla ställena har en rensad yta att sitta på mycket fint.

Så vad kan det vara nu? Kondensator? nytt batteri ? kör volvo original batteri kanske är så att det ger ifrån sig ström lite segt hmm

Hänge rinte med riktigt här nu.

Du har bytt jordkabel vid batteriet men INTE mellan generator och batteri än?
Hjälp mig att reda ut detta nu wink

Om du inte bytt från generatorn än. Gör det INNAN du köper ett extrabatteri.

Du hänger visst med, killen som tillverkade min fina jordkabel var mycket skeptisk till att byta kabeln mellan batteriet och generatorn, han sa ungefär såhär den lilla biten kommer det inte göra någon skillnad att sätta en större kabel.

Han förklarade det med att se hur stor pluskabel du har nu, och jämför med säkringen tror du inte att det räcker med kabel för att få elen att flöda då? menade på att metallen i säkringen är ju betydligt mycket mindre.

Jag tänkte han har jobbat med sitt yrke länge och var mycket skeptiskt till kabeln mellan batteri och generator, men sa att det inte var något fel att ha en rejäl jordkabel.
Senast redigerat av Bromar (2 april 2010)

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

______________JDM______________
204 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
#31
Men bara så vi får reda ut en sak, generatorn och kabeln till batteriet är dimensionerade till att ladda ett standard batteri på 12 50-70 ampere, så om jag får spänningsfall när jag spelar i min bil så borde ju problemet komma ifrån batteriet då det är den svara länken i så fall, för batteriet har ju till uppgift att skicka ut stömmen till komponenter som skall använda den? Eller har jag fel? generatorn och kabeln till batteriet har ju bara till uppgift att ladda batteriet och det lyckas de ju med?

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

10 287 Inlägg
2 april 2010
#32
Men räkna på det då.

R = Rå * L/A

Rå = 0.017 ohm/mm2/m

Antag att det är 0.5 meter kabel mellan generator och batteri och att det är 10 mm" kabel i orginal.

=> R = 0.017 * 0.5 / 10= 8.5 milliohm

Skall man transportera 70 ampere så får man ett spänningsfall på U = R* I = 70 * 0.0085 = 60mV


Jämför nu detta med en 4 meter lång kabel från batteri och slutsteget. Tex en kabel på 35 mm2.
Antag att steget drar 100A max.

R = rå * L / A = 0.017 * 4/35 = 2 milliohm
U = R * I = 0.002 * 100 = 200 mV


Där har man en jämförelse. 60mV mellan batteri och generator. 200mV mellan batteri och slutsteg (säkringar borträknade). Sedan får man välja själv om man byter kabel eller inte mellan batteri och generator.

Man kan om man vill sätta upp en ekvation som räknar ut om ökad kabelarea mellan batteri - generator är effektivare än att gå upp i area mellan batteri - slutsteg ( jag är väl medvetn om att man inte får säkra hur som helst....)

Detta förutsätter en inbyggd regulator i generatorn utan remote sense möjligheter.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

______________JDM______________
204 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
#33
Sharky skrev:
Men räkna på det då.

R = Rå * L/A

Rå = 0.017 ohm/mm2/m

Antag att det är 0.5 meter kabel mellan generator och batteri och att det är 10 mm" kabel i orginal.

=> R = 0.017 * 0.5 / 10= 8.5 milliohm

Skall man transportera 70 ampere så får man ett spänningsfall på U = R* I = 70 * 0.0085 = 60mV


Jämför nu detta med en 4 meter lång kabel från batteri och slutsteget. Tex en kabel på 35 mm2.
Antag att steget drar 100A max.

R = rå * L / A = 0.017 * 4/35 = 2 milliohm
U = R * I = 0.002 * 100 = 200 mV


Där har man en jämförelse. 60mV mellan batteri och generator. 200mV mellan batteri och slutsteg (säkringar borträknade). Sedan får man välja själv om man byter kabel eller inte mellan batteri och generator.

Man kan om man vill sätta upp en ekvation som räknar ut om ökad kabelarea mellan batteri - generator är effektivare än att gå upp i area mellan batteri - slutsteg ( jag är väl medvetn om att man inte får säkra hur som helst....)

Detta förutsätter en inbyggd regulator i generatorn utan remote sense möjligheter.

/Göran

Är inte el expert men antar att det är bättre med 60mV än 200mV för vi talar om förlorad tid till respektive mål?

Alltså i mitt fall "Tusen tack till dig som kunde räkna" smile Men i mitt fall så tappar jag mest på väg till slutseget kontra, mellan generatorn och batteri, då kan ju tanken först vara att skaffa en nytt bra batteri av typen optima eller så, som kan skicka iväg strömmen lite mer effektivt än ett gammalt original batteri?

Så nu är frågan är jag ute och cyklar eller har jag förstått din uträkning?

Tusen tack för hjälpen som vanligt smile !!

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

4 074 Inlägg
2 april 2010
#34
Enklaste lösningen!!

1. Byt ladd kabeln från generatorn till främre batteriet.
2. Byt Jordkabeln mellan främre batteri och kaross,jorda i renslipad tjock plåt.
3. Kolla upp alla kabelskor på + kabeln bak till steget så att dom inte ergat,har dom det byt dom.
4. Kolla upp avsäkringen på din + kabel framifrån och bak,bör ligga på 70-100amp beroende på kabeln.
5. Kolla så + kabeln sitter riktigt i steget.
6. Kolla upp - kabeln från steg till kaross så den är riktigt fastsatt i renslipad plåt å inte ergad.

Blinkar lamporna fortfarande så gör följande!

Montera extra batteriet bak vid steget,jorda batteriet riktigt noga i renslipad tjock plåt bak.
Tag jord direkt från batteriet till steget.
Koppla på + från främre batteriet på bakre +en.
Dra + från batteriet bak till steget,glöm ej säkring.
kom ihåg att alltid koppla in - i steget först.
Senast redigerat av BJonsson (2 april 2010)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!


Sök