6348
Sök

Val av kompressor

22 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
Goddagens alla folk.

behöver hjälp med kompressor val. fördelar och nackdelar.
Valet är mellan Paxton sn92, eller eaton m65.
Kompressorn ska i en audi coupe 2.3E 10 ventilaren.

Vilken är svårast/lättast att montera?

Tacksam för svar

354 Inlägg
1 april 2010
inte så inkommen i kompressorer men jag skulle iallafall rösta på eaton m65, fö de e väl en skruvkompressor? paxton e väl centrifugal... Och vad jag förstått så är en skruvkompressor nog bättre i en bil, eller du har ju laddtryck redan från väldigt låga varv, rättare sagt från tomgång.. Så mycket bättre register mot vad centrifugalen.. centrifugalen är väl mera som ett vanligt turboaggregat, laddtrycket kommer med varvtalet? Dock så är väl skruvkompressor lite större till formatet? Om det är lite utrymme?

MVH.

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

936 Inlägg
1 april 2010
maattias skrev:
inte så inkommen i kompressorer men jag skulle iallafall rösta på eaton m65, fö de e väl en skruvkompressor? paxton e väl centrifugal... Och vad jag förstått så är en skruvkompressor nog bättre i en bil, eller du har ju laddtryck redan från väldigt låga varv, rättare sagt från tomgång.. Så mycket bättre register mot vad centrifugalen.. centrifugalen är väl mera som ett vanligt turboaggregat, laddtrycket kommer med varvtalet? Dock så är väl skruvkompressor lite större till formatet? Om det är lite utrymme?

MVH.

Å andra sidan blir en Skruvkompressor löjligt brutal på låga varv.
En centrifugalkopmressor blir lite snällare från tomgång och går fullt tillräckligt bra, bara varvtalet ökar lite.

Mats

502 Inlägg
2 april 2010
hmm försöker komma på vad han heter... det finns en kille som satt dit kompressor på sin coupe för några år sen här i sverige, en röd fwd coupe, efter den köpte han en röd S2

han hade en egen hemsida med mycket bilder och info om sina byggen

http://img145.imageshack.us/img145/5527/actionmeet2004bysundisw.jpg
det där är hans S2 om jag inte minns fel, från mantorp 2004
Senast redigerat av JoeyJ (2 april 2010)

Sök