Motorvägskörning - Identifiera Polis - Taktik

Ballerina
1 april 2010 · 66 Inlägg

Hej,

Jag antar att jag inte är ensam om att motorvägspendla och visst är det svårt att håll farten på de fina motorvägar vi har i kombination med de snabba bilar vi har.

Jag har åkt samma motorväg i 3 år nu och klarat mig. Min taktik är helt enkelt att vara livrädd för V70´s och 9-5 Kombi. Dessa lättar jag alltid på gasen tillräckligt vid när jag passerar för att se om de har någon form av kåpa vid backspegeln där jag har sett små inbakade lampor sitta. Finns det andra sätt att identifiera civilpoliser och är mitt kännetecken giltigt för alla former av civilare?

Senast redigerat av Ballerina (1 april 2010)

Kekken
1 april 2010 · 54 Inlägg

Brukar sitta en jäkla massa antenner på take på dom oxå...

Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...
Ballerina
1 april 2010 · 66 Inlägg

Är det någon form av regel? Vad används antennerna till?

Munkis
1 april 2010 · 1 635 Inlägg

Som du säger så är V70 å 9-5 bilar att passa sig för . Tråkigt nog så kan en civilpolis köra vilken bil som helst , typ sin sons 850 T-gul eller Nissan 200. Så det är i princip omöjligt att vara säker på om det är en polis eller inte sad

lingua
1 april 2010 · 2 271 Inlägg

Ballerina skrev:
Är det någon form av regel? Vad används antennerna till?

Inte generellt längre, satt senast på en pizzeria här i stockholm  med civilare vid grannbordet.
typisk V70 med all "polis"utrustning fram. Dock inte en ända antenn förutom hajfenan då.

-Trust no one!smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Mr_Woods Musiker
2 april 2010 · 472 Inlägg

Självklart kör jag aldrig för fort roll men OM man nu av någon anledning behöver göra det så skadar det ju inte om man hittar en "kompis" med vilken man under tyst samförstånd kan turas om att ligga först!
Då har man ju i alla fall minskat risken något...

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
DoomDevil
2 april 2010 · 113 Inlägg

Vissa civilare har en massa antenner, andra inte. De har lite blandade bilar. Här nere kör de t.ex. omkring i en VW multivan. Har också sett 850 kombi & sedan, 9-3
Ett bra sätt att kolla om bilen du misstänker är en civilare är att sms:a numret till transportstyrelsen. Den gången det rädda mig så stod "utryckningstjänsten i XXX" som ägare på bilen.
Har också hört att civilare inte får ha nån reklam på bilen, då mest tydligt att de inte har t.ex. bilfirmans namn under regplåten bak. Vet inte om detta stämmer men låter inte omöjligt.

Ett tips är dock att hålla sig inom gränsen för att behålla körkortet om man skulle torska, för det kan man aldrig gardera sig helt från.
Det är inte kul att vara utan körkort..

Mazda Miata (1991)
940R
2 april 2010 · 1 567 Inlägg

Ballerina skrev:
Är det någon form av regel? Vad används antennerna till?

Tänk.....


JA polisen ber om detta  på sina bilar då det är så tufft  med massa extra antenner..

Eller så är det extra för diverse radio/gps och andra Kommunikations apprater.

Senast redigerat av 940R (2 april 2010)

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
_MaCCe_ Majestas
2 april 2010 · 1 319 Inlägg

Jo man har ju nytta utav att känna till sin egen stad, och vad polisen ofta smyger runt i

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
Batta
2 april 2010 · 1 353 Inlägg

en sak jag hörde och som verkar stämma på dom civilare jag sett iallafall, dom har inga takrails på sina kombibilar?

Sett några V70 civilare, och ingen av dom har takrails, medans nästan alla V70 "vanliga" man ser har det.

Senast redigerat av Batta (2 april 2010)

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Xoff Volvo tönt... =)
2 april 2010 · 2 344 Inlägg

det sitter ofta en extra ytterspegel på högersidan av bilen, den brukar jag kolla efter...

Och så brukar deras bilar alltid vara rena å fina, å så sitter det nästan alltid xljus på dem, å nästan alltid av samma tillverkare å modell...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
MrKerm Avstängd
2 april 2010 · 1 557 Inlägg

Trafikpolis bilar har till 99,5% dragkrok o om dom har det sitter det alltid en mega stor gummi knopp på den så dom inte skall slå sig tongue
Extra ljus i fronten ofta 2 o inte modell störst. o minst 3 pinnar på taket.. Väldigt ofta också väldigt mörka rutor bak smile
Men säkrast om man ser en suspekt bil är att kolla reg nr tongue

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
Mr_Woods Musiker
2 april 2010 · 472 Inlägg

De kan åka i PRECIS VILKA BILAR SOM HELST!
Har sett civilsnutar arbeta i gamla skrothögar som de antagligen beslagtagit...

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Mobeerg carzy
2 april 2010 · 461 Inlägg

Batta skrev:
en sak jag hörde och som verkar stämma på dom civilare jag sett iallafall, dom har inga takrails på sina kombibilar?

Sett några V70 civilare, och ingen av dom har takrails, medans nästan alla V70 "vanliga" man ser har det.

Det är ju för att ingen ska kunna ta tag i railsen när dom gör ett gripande oså.

Och förövrigt kör inte polisen något speciellt märke, kan likaväl va en gammal saab 900.

Men man ser ju ofta in i bilarna man kör om, ifall dom har massa instrument o skit i så är de oftast en civilare :]

Team BSG
MrKerm Avstängd
2 april 2010 · 1 557 Inlägg

Tror inte det är speciellt vanligt med gamla bilar hos polisen om du inte har det som span bilar osv...

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
Mobeerg carzy
2 april 2010 · 461 Inlägg

I Linköping har dom en 945 och en 745 dom glider omkring i, som exempel.

Team BSG
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
2 april 2010 · 3 404 Inlägg

För nån vecka sedan såg jag en ny metallickblå A4 utan extraljus, antenner och aningen tonade rutor bak som kom med blåljus och hela köret påslaget e18 norrgående vid Solna. Skulle aldrig tänkt tanken snut om han nu inte gick på utryckning så det finns nog inga bombsäkra knep även om V70/9-5 SC med tonade rutor är en bra riktlinje

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
sthlm_145
2 april 2010 · 297 Inlägg

TenZer skrev:
För nån vecka sedan såg jag en ny metallickblå A4 utan extraljus, antenner och aningen tonade rutor bak som kom med blåljus och hela köret påslaget e18 norrgående vid Solna. Skulle aldrig tänkt tanken snut om han nu inte gick på utryckning så det finns nog inga bombsäkra knep även om V70/9-5 SC med tonade rutor är en bra riktlinje

Såg även en Tahoe från 03-04 som hade stoppen en till kanten vid solna. Såg helt orginal ut.
En annan sak jag lagt märke till, Bilarna som civilarna kör är oftast rena och fina. Jag tror det va år sedan jag såg en smutsig. Dom tvättar vell bilarna ganska ofta?

Volkswagen Touareg "T3" (2013)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
BMW E36 "M50b28" (1996)
plankan
2 april 2010 ·

Ballerina skrev:
Dessa lättar jag alltid på gasen tillräckligt vid när jag passerar

Det där spelar väl inte så stor roll egentligen -
dom kan jo likväll smyga sig på evt fartsyndare bakifrån innan denna upptäck han blivet "tagen" roll

Av och påfarter - är jo också ett ställe att passa sig etc etc

Bäst är nog bara att hålla laglig fart,så behöver man inte spänna upp sig med all den spaning -
utan kan färdas lungt och sansad wink

Grabber Dagdrömmare
2 april 2010 · 2 836 Inlägg

V70 räcker inte.... Dom kör även XC70/90, S- modeller o andra SAAB´ade bilar...

Enklast enligt mig:
- antener
- extra spegel på passagerares sida
- mörk tunnade rutor (inte alltid)
- bonda däck (hög profil)
- kör lite långsammare än alla andra

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang